Ziua Marinei Române este un bun prilej pentru a le reaminti guvernanților că doar de ei depinde reînființarea unei flote maritime comerciale sub pavilion românesc. În acest scop, nu este nevoie de niciun ban de la bugetul statului, ci doar de o lege de înființare a pavilionului internațional românesc în condiții atractive pentru armatori.
Demersuri în această direcție s-au făcut de-a lungul timpului. Iată, mai mulți foști marinari, în frunte cu Ovidiu Sorin Cupșa – director general, la acea vreme, al Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV) și ambasador al Organizației Maritime Internaționale, cu clc. Laurențiu Mironescu și întreaga Ligă Navală Română, cu clc. Adrian Mihălcioiu – președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România, și-au asumat misiunea de a face ca acest proiect să prindă viață.
Pe data de 29 martie 2022, Ovidiu Sorin Cupșa a participat la prima întâlnire interministerială dedicată lansării inițiativei legislative privind reînființarea unei flote maritime comerciale sub pavilion românesc. Atunci s-a făcut un pas important. Grupul de inițiativă format din specialiști ai CERONAV și ai Autorității Navale Române, care au elaborat documentația și au făcut demersurile pentru succesul inițiativei, a prezentat proiectul în fața reprezentanților Ministerului Transporturilor (care va fi responsabil pentru promovarea proiectului de lege), ai Ministerului Finanțelor (implicat în problemele fiscale), ai Consiliului Concurenței (responsabil cu schemele de ajutor de stat și cu negocierile cu Comisia Europeană atunci când se introduc facilități fiscale) și a altor specialiști din domeniu. La acel moment, toate instituțiile și-au exprimat susținerea pentru ca acest proiect să se transforme în act normativ.
Urma ca toate punctele de vedere să fie integrate în textul propus de inițiatori, iar mai apoi, draft-ul proiectului să intre în negocierea cu Comisia Europeană.
Inițiatorii aveau mari speranțe în reușita inițiativei.
„Proiectul se înscria în liniile directoare europene în privința ajutorului de stat în domeniul transportului naval, astfel că va fi agreat de Comisia Europeană. Apoi, Guvernul va putea înainta proiectul pentru a fi aprobat de Parlament. Odată cu promulgarea acestei legi, România va deveni atractivă pentru navele comerciale, așa cum se întâmplă cu alte state din UE. Pentru că nava este o afacere mobilă care urmează regimul fiscal cel mai favorabil, suntem convinși că vor veni nave comerciale maritime care să opereze sub pavilionul românesc. Țara noastră va fi repusă pe harta statelor care au o flotă maritimă comercială. Va fi un avantaj din punct de vedere al colectării de taxe și impozite pentru statul român, dar în același timp pentru Constanța și pentru economia națională, pentru că vor fi create noi locuri de muncă, vor veni noi afaceri în zona Constanței și a portului. Toate companiile care își vor înmatricula navele sub pavilion românesc vor dezvolta, pe orizontală, alte tipuri de activități economice legate de operarea navelor, de asigurarea lor, activități juridice și de expediții de mărfuri, de reparații navale și altele. În forma propusă de noi, proiectul de lege nu se limitează la introducerea taxei pe tonaj, care să atragă navele sub pavilionul României, ci prevede o serie de facilități privind șantierele navale, pentru marinarii români, care vor avea posibilitatea să se angajeze la companii de navigație românești și să beneficieze de pensii. Facilitățile vizează și companiile de crewing, și întreaga parte de operare a navelor” – susținea Ovidiu Sorin Cupșa.
Au trecut doi ani de la acea întâlnire interministerială și nu s-a mai auzit nimic despre proiect. Oare a fost înmormântat? Inițiatorii lui, presa, organizațiile navigatorilor și toți constănțenii avem datoria să le reamintim guvernanților că proiectul de reînființare a flotei maritime comerciale sub pavilion românesc trebuie finalizat.
Ion TIȚA-CĂLIN,
14 august 2024.
MangaliaNews, 15.08.2024.