35 de ani de la lansarea la apă a ferry-boat-ului „Mangalia” – evocare semnată de Ion TIȚA-CĂLIN

0
775

farmec.ro
carturesti.ro%20

Joi, 11 mai 2023, Seamen’s Club din Constanța a găzduit evenimentul dedicat împlinirii a 35 de ani de la lansarea la apă a ferry-boat-ului „Mangalia”. Au fost prezenți membri ai echipajelor care au navigat cu acest vas, reprezentanți ai armatorului CFR Marfă, ai Șantierului Naval Constanța, ai CERONAV, Ligii Navale Române, Sindicatului Liber al Navigatorilor și ziariști.

Cei prezenți au evocat amintiri de pe vremea când ferry-boat-urile „Mangalia” și „Eforie” se aflau în construcție în SNC, aventurile lor și ale echipajelor în perioada cât cele două nave s-au aflat în exploatare, greutățile întâmpinate, care au fost depășite grație profesionalismului navigatorilor români.

Ferry-boat-urile „Mangalia“ și „Eforie” sunt ultimele vestigii ale flotei maritime comerciale a României, care la data de 1 ianuarie 1989, număra 301 nave, cu o capacitate de 6.185.000 tdw. Au fost construite la Șantierul Naval din Constanța și au următoarele caracteristici: 184,77 metri lungime, 26 de metri lățime, pescajul de 15,30 metri și capacitatea de 12.000 tdw. Sunt echipate cu motoare MAN 8L 52/55 A, produse la ICM Reșița, care permiteau deplasarea cu viteza teoretică de 17 noduri. „Mangalia“ a fost livrată companiei „Navrom“, în 1988, iar „Eforie“, companiei „Romline“, în 1991.

Pe la mijlocul anilor ’90, statul a trecut cele două nave în administrarea Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă”, care a înființat Sucursala Ferry-Boat Constanța pentru a le exploata. Armatorul s-a străduit să le facă profitabile, încercând să creeze un serviciu de linie în zona Mării Negre. Prima cursă de probă a unui ferry-boat românesc, dinspre Constanța spre portul Batumi din Georgia, a avut loc în martie 1999.

După opt ani de la acel eveniment, voiajurile pe relația Constanța – Batumi au fost suspendate întrucât nu erau profitabile. La eșec a contribuit, în special, starea tehnică a celor două nave românești surori. De altfel, începând din anul 2008, „Mangalia“ și „Eforie” au rămas fără clasă, altfel spus nu mai îndeplineau standardele tehnice internaționale de navigație, iar din 2009 sunt în conservare, în portul Constanța.

În prezent, ferry-boat-urile stau legate la cheu, în danele 106 și 108-II și toacă banii armatorului. Lună de lună, acesta trebuie să achite facturile pentru serviciile portuare, pentru energie electrică furnizată la bordul navelor și pentru plata echipajelor de siguranță. Potrivit biroului de presă al SNTFM „CFR Marfă”, în perioada 2009 – 2022, cheltuielile cu cele două nave aflate în conservare au totalizat 41.734.291,73 lei.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Participanții la eveniment și-au exprimat speranța că autoritățile române vor readuce țara pe harta transportului maritim internațional.

Ion TIȚA-CĂLIN, 11 mai 2023.


Mangalia News, 12.05.2023.



piese-auto-mangalia.ro

farmec.ro


Leave a Reply