Sponsorizarea, sau cum poți decide ce se face cu taxele tale – Valentina Saygo

0
153
starshiners.ro%20
Activitatea ONG-urilor vine să suplinească neputința statului și să intervină acolo unde acesta este incapabil sau nu are resursele, priceperea sau delicatețea necesare. Dar aceste ONG-uri nu pot exista fără bani de la sponsori, fără implicarea civică a fiecăruia dintre noi. Sponsorizarea din impozit nu are niciun cost pentru firme, tocmai aceasta este frumusețea sponsorizării, chit că suferă modificări frecvente. Ca și acum, sponsorizarea și-a schimbat din nou filozofia din spate, pe ici pe colo, prin punctele esențiale, dar ea există în continuare. De noi depinde să se întâmple!

Când zic sponsorizare, mă refer la sponsorizarea prin bunuri, bani și servicii, iar în sponsorizare includem mecenatul, bursele private, în conformitate cu Legea 32/1994 privind sponsorizarea. Dar să luăm întrebările pe rând.

Ce firme pot beneficia de facilitățile fiscale privind sponsorizarea?

  • Firmele plătitoare de impozitul pe venitul microîntreprinderilor
  • Firmele plătitoare de impozit pe profit și care înregistrează profit

Care sunt limitele deductibile ale sponsorizării din impozit?

  • Pentru impozitul micro – 20% din impozit
  • Pentru impozitul pe profit – 20% din impozit, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri.

Când se pot plăti sponsorizările?

  • În timpul anului, la sfârșitul fiecărui trimestru, prin plata directă către ONG (31 martie, 30 iunie, 30 septembrie, 31 decembrie) pe baza contractului de sponsorizare.
  • Anual, prin redirecționare de către ANAF pentru sumele nedistribuite, pe baza depunerii noului formular 177 (vezi OPANAF 1679/2022).

Ce e cu formularul 177?

Dacă sumele deductibile nu au fost utilizate integral, se utilizează acest nou formular, astfel:

  • Fiscul redirecționează aceste sume, la cererea expresă a contribuabilului.
  • ANAF plătește către ONG în termen de 45 zile de la depunerea formularului 177.

Care sunt termenele pentru Formularul 177?

  • Pentru sumele nedistribuite trimestrial din anul 2021, termenul de depunere este 25 decembrie 2022.
  • Pentru anul 2022, redirecționarea sumelor neutilizate se face în termen de 6 luni de la depunerea declarației anuale de impozit pe profit sau în 6 luni de la depunerea declarației de impozit pe venitul microîntreprinderilor pentru trimestrul IV.

Ce trebuie să facă firmele pentru sponsorizare în timpul anului?

  • Să calculeze limitele deductibile pentru încadrarea în plafoanele specifice
  • Să plătească suma sponsorizată în interiorul trimestrului
  • Să dețină contract de sponsorizare cu ONG-ul beneficiar
  • Să verifice că ONG-ul este înscris în Registrul Entităților Non-Profit gestionat de ANAF
  • Să depună anual formularul 107 – Declarația informativă privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizărilor/ mecenatului/ burselor private.

Pentru sumele mai mici de 5.000 lei, sponsorii pot plăti în numerar, cu condiția ca semnarea contractului de sponsorizare și emiterea chitanței să se facă înainte de terminarea trimestrului calendaristic (31 martie, 30 iunie, 30 septembrie, 31 decembrie).

Ce trebuie să facă firmele pentru sponsorizare după închiderea anului?

  • Să calculeze valoarea maximă a plafonului neutilizat în anul precedent (2021 în momentul de față)
  • Să aleagă ONG-ul pe care îl ajută și să specifice denumirea și CUI-ul acestuia în formularul 177
  • Să verifice că ONG-ul este înscris în Registrul Entităților Non-Profit
  • Să depună formularul 177 prin SPV până la 25 decembrie 2022 (termen valabil doar anul acesta, pentru sumele neutilizate în anul 2021)
  • Să depună anual formularul 107 – Declarația informativă privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizărilor/ mecenatului/ burselor private.

Ce au de făcut ONG-urile?

  • Să se înregistreze în Registrul Entităților Non-Profit
  • Să pună la dispoziție contractul de sponsorizare (descărcare rapidă de pe site), semnat ca beneficiar
  • Să aibă pe site denumirea completă, CUI-ul și IBAN-ul
  • Să informeze sponsorii despre mecanismul de sponsorizare.

De reținut!

Dacă într-un trimestru s-a depășit limita deductibilă, se recalculează deductibilitatea în trimestrul următor, de aceea recomand prudență în sponsorizările trimestriale, iar pentru diferența nealocată se folosește formularul 177.

Dacă limita deductibilă a sponsorizării este depășită la sfârșitul anului, diferența este considerată o cheltuială nedeductibilă.

Dacă NU ați distribuit toată suma în timpul anului, ea NU se mai reportează în anul următor, așa că redirecționarea prin formularul 177 este ultima șansă ca banii să ajungă la ONG-uri și să nu rămână la fisc.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Avantajele sponsorizării deductibile fiscal:

  • Sponsorul NU are niciun cost!
  • În calitate de sponsor, aveți un control deplin asupra unei părți din impozitul pe profit, impozit pe care oricum îl datorați fiscului.
  • Puteți astfel ajuta și susține cauze specifice ONG-urilor a căror activitate o susțineți și o apreciați.
  • Puteți contribui la promovarea activităților desfășurate de aceste ONG-uri, dar și la dezvoltarea pe termen lung a ONG-urilor și susținătorilor cauzelor alese de voi.
  • Puteți beneficia de publicitate.
  • Trimiteți banii cuveniți fiscului acolo unde este nevoie de ei și unde își dovedesc utilitatea!

Două sfaturi importante:

Pentru antreprenori și manageri: insistați pe langă contabilii sau directorii economici să pună în aplicare această facilitate de care putem beneficia toți, în fond și la urma urmei.

 Pentru contabili și directori economici: explicați antreprenorilor și managerilor această facilitate fiscală și faceți ca ea să funcționeze prin munca voastră, făcând-o să conteze și să vă aduceți un aport semnificativ în societate.

În încheiere, dacă sunteți într-adevăr interesați să susțineți și să ajutați o asociație sau fundație care contribuie la bunul mers al comunității, atunci vă recomand să sponsorizați orice ONG care face ceva bun, indiferent ce.

Sponsorizarea fiscală este mai mult decât un ajutor pentru ONG și beneficiarii acestuia, este un gest de responsabilitate și implicare socială și civică, pentru că aveți posibilitatea să decideți CE se face cu taxele voastre! Iar dacă NU faceți sponsorizări, să nu cumva să vă plângeți de taxe sau de guvern, da?

Putem să discutăm mai multe despre sponsorizări la cursul Cum să ne pregătim afacerea pentru 2023, detalii aici.

MN: Alte scrieri utile semnate de expertul-contabil Valentina Saygo și publicate de Mangalia News puteți viziona aici.


Mangalia News, 19.11.2022.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply