Mangalia, între Scylla și Charibda – recenzie literară de Urfet Șachir

0
614
Cu prilejul sărbătoririi „Zilei Dobrogei”, între activitățile dedicate acestui eveniment, Direcția Cultură și Sport a Primăriei Mangalia și Asociația „Cultul Eroilor” Mangalia au organizat și o atractivă lansare de carte sub titlul „Mangalia, între Scylla și Charibda”, autor distinsul domn profesor Emil-Corneliu Ninu. Evenimentul s-a desfășurat după un program prestabilit, în ziua de marți, 15 noiembrie 2022, ora 18.00, în foaierul Casei de Cultură din Mangalia.

Deschiderea evenimentului s-a făcut într-un cadru solemn, prin intonarea Imnului de Stat al României, „Deșteaptă-te, române!” și salutul reprezentantului Primăriei, dl. Lucian Nichita, de la Direcția Cultură și Sport.

Domnul profesor E.C. Ninu a vorbit despre una dintre cele mai mari înfrângeri suferite de armata română în timpul Primului Război Mondial, la Turtucaia și despre consecințele acestei înfrângeri. Autorul și-a propus să elucideze enigma bombardării Mangaliei, în perioada întunecată a războiului. Proiecțiile cu imagini din timpul războiului sau cu cântece, precum „Colț de real Paradis” și „Scrisoare din tranșee”, de E.C. Ninu, în lectura doamnei bibliotecare și cunoscute poete Ramona Opriș, ori doina constănțeană de jale „Cântec soldățesc” au emoționat auditoriul până la lacrimi.

O imagine tulburătoare ne oferă chiar titlul sugestiv al cărții, dat după expresia provenită din mitologia greacă „a cădea de la Charybdis la Scylla”, ceea ce înseamnă „a merge din rău în rău”, având la bază legenda celor doi monștri marini Charybdis și Scylla. Observăm aici asocierea celor două forțe beligerante ale Primului Război Mondial, care au bombardat violent Mangalia în perioada august-noiembrie 1916, cu cei doi monștri mitologici. În memoria ostașilor români care și-au jertfit viața pe acest meleag, Regatul României și comunitatea locală au ridicat monumente care pot fi văzute și astăzi prin satele plasei Mangalia. „Doar monumentul de la Mangalia (n.r. – „Monumentul Eroilor Dobrogeni”) nu mai este. El a fost distrus de regimul comunist”, ne-a spus dna profesor Elena-Sandu Pădureanu, în discursul domniei sale. O descriere amplă a acestui monument ne-a făcut d-na dr. Tatiana Odobescu, șef serviciu Muzeul de Arheologie „Callatis” Mangalia.

„Sacrificiul eroilor îngemănați cu glia” a fost omagiat printr-un sextet liric, alcătuit din profesori și elevi, care au citit expresiv și cu intonația cerută poezia „Cimitirul din Dobrici” propusă spre lectură și tradusă în mai multe limbi străine, astfel: română – prof. E.C. Ninu, engleză – Hondru Sebastian-Robert, elev, cls. A X-a B, Col. Ec., bulgară – prof. Dumitrula Dan, rusă – dna Adina Lozinschi, franceză – prof. Elena Țăpean și turcă – prof. Urfet Șachir.

A urmat prezentarea cărții de către doamnele profesoare Sanda-Elena Pădureanu și Dumitrula Dan, după care, autorul, d-nul profesor Emil-Corneliu Ninu, a dezvăluit publicului prezent în sală câteva aspecte din conținutul cărții dedicate eroilor dobrogeni, în special, celor din plasa Mangaliei și orașului de suflet al domniei sale. Domnul profesor, prin acest volum-document ne-a „predat” o adevărată lecție de istorie autentică, bazată pe informații și documente și, nu în ultimul rând, pe mărturiile scrise ale celor care au luat parte la tristele evenimente ale războiului sau povestite de urmașii lor în interviurile realizate de autor. A fost o seară memorabilă, care ne-a marcat sufletele și ne-a îndemnat spre reflecție întru prețuirea unei vieți liniștite, în toleranță, pace și bunăstare, în păstrarea comorilor și moștenirilor strămoșilor noștri, care fac parte din patrimoniul nostru și au o valoare inestimabilă. Mangalia, ca și întreaga Dobroge, de altfel, este un exemplu de conviețuire pașnică, multietnică, în acest spațiu cosmopolit.

Multă sănătate, tuturor! LA MULȚI ANI, DOBROGEA! LA MULȚI ANI, DOBROGENI! LA MULȚI ANI, MANGALIENI!

Cu stimă,
Prof. Urfet Șachir,
scriitoare, jurnalistă, președinte comisia de cultură a UDTR Mangalia,
Mangalia, 17 noiembrie 2022.

Vă ofer, stimați cititori, spre lectură, poezia „Cimitirul din Dobrici”, în variantele română și turcă, în traducerea mea:

Cimitirul din Dobrici,

de Emil-Corneliu Ninu.

Cine, oare, tulbură somnul
celor îngemănați cu glia?
Să fie pasul nostru,
ce abia atinge solul?
O, Doamne, dă-mi
foșnetul moale al aripilor de îngeri,
spre a le mângâia crucile
crescute din pământ.

Tu, cunoscutule,
tu, necunoscutule,
țineți-vă de mână, dincolo,
în lumea umbrelor
și, dați, o dați
moneda trecerii
unui luntraș tăcut,
cu pecetea muțeniei,
de atâta venerație!

Ali, Johan, Ivan sau Ion,
egali în fața aceluiași Dumnezeu,
despuiați de păcatul uciderii
între voi, oamenii,
cât de strâns v-ați topit
într-o caldă și chtonică îmbrățișare,
încât chiar Timpul, Marele, Veșnicul,
se prosternează cu sfială, înainte-vă!

Dobriç’deki mezarlık

Șair Emil-Corneliu Ninu.

Arazi ile ikiz olanların
Uykularını acaba kim rahatsız eder?
Yoksa yere zar zor dokunan
bizim adımlarımız mıdır olan?

Ya Rab, bana,
onların topraktan büyüdüğü
haçlarını okşamak için
meleklerin kanatlarının
yumuşak hışırtısını ver.

Sen, bilinen kişi,
sen, bilinmeyen kişi,
ellerinizi tutun ötede,
gölgeler dünyasında
ve geçiş para birimini
verin, ey, verin
sessiz bir sandalcıya
sessizlik mührü ile
o kadar saygılıktan!

Ali, Johan, Ivan veya Ion,
aynı Tanrı önünde eşittir,
siz, insanlar aranızda,
cinayet günahından arınmış olarak
ne kadar sıkı eritildiniz
sıcak bir chtonik kucaklamada,
hatta Zaman, Büyük, Ebedi,
Karşınızda çekingenlikle eğiliyor!

(Çevirmen Urfet Şachir).

Emil-Corneliu Ninu: O seară „de pomină”, într-adevăr, cu un auditoriu select, de la elevi la pensionari, pasionați, cu toții, de istoria noastră comună, a mangalienilor! Mulțumim pentru sprijinul acordat, nu numai Direcției de Cultură a Primăriei, ci și celor care au săvârșit miracolul „CĂRȚII CU PRIETENI”!

Mangalia News, 19.11.2022.

lensa.ro