Canalul Dunăre-Marea Neagră | Aducem un omagiu in memoriam celui ce a fost Inginer Chiriac Avădanei și celor ce și-au pierdut viața, construind această „măreață realizare comunistă”

0
193

Canalul Dunăre-Marea Neagră.

Aducem un omagiu in memoriam celui ce a fost Inginer Chiriac Avădanei și celor ce și-au pierdut viața, construind această „măreață realizare comunistă”.

Al cincilea canal, ca mărime, din lume concretizând 301 milioane de metri cubi excavați, își are începutul în 25 mai 1949, atunci când Consiliul de Miniștri a hotărât construirea sa pentru a se asigura un transport mai ieftin și crearea unui sistem de irigații.
Gheorghe Gheorghiu-Dej a folosit șantierul pentru extermina fosta clasă politică, elita intelectuală și oponenții regimului. Cum deținuții trebuiau reeducați prin muncă, de-a lungul traseului au fost înființate colonii.

Torţionarul Florian Cormoş a deţinut funcţia de comandant al coloniei de muncă de la Cernavodă din decembrie 1952 până în aprilie 1953. În această perioadă, faptele sale au dus la moartea a cel puţin 115 deţinuţi politici din lagărul numit „Colonia de Muncă Cernavodă – Columbia“, primul şantier deschis pentru lucrările la Canalul Dunăre-Marea Neagră, după cum arată reprezentanţii Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Românesc. În urma unui proces care a avut în anul 1957, la Tribunalul Militar Bucureşti, în care Cormoş era acuzat de crime împotriva umanităţii, acesta a fost condamnat la moarte, apoi amnistiat, după patru ani. Torţionarul deconspirat nu şi-a recunoscut niciodată crimele.

Lucrările Canalului Dunăre-Marea Neagră din epoca Gheorghe Gheorghiu Dej au fost oprite în 1953, pentru a fi reluate 20 de ani mai târziu. Povestea Magistralei Albastre poartă semnătura inginerului Chiriac Avădanei. El a fost desemnat de Nicolae Ceauşescu să proiecteze măreaţa realizare comunistă.

În aprilie 1974, au fost aprobate primele elemente ale proiectului. Pentru asta, s-au întocmit 147 de volume de studii şi de cercetări şi 358 de volume şi peste 6.000 de planşe – partea de proiectare propriu-zisă.

Canalul Dunăre-Marea Neagră este al cincilea, ca mărime, din lume, pe primul loc fiind cel din Panama. Are o adâncime de 7 metri şi o lăţime cuprinsă între 70 şi 120 de metri. Lungimea canalului este de 94, 4 kilometri. Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost inaugurat în luna mai 1984.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Continuarea, pe:


Mangalia News, 27.02.2021.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply