Tânărul matematician Cezar Lupu, antrenor al olimpicilor americani la Matematică și mentor al juniorilor români pentru Balcaniadă prin Fundația Upper Education: Menirea mea e să-i învăț pe oameni să gândească corect

0
1061

“Pot afirma cu certitudine că sistemul american de pregătire pentru olimpiadă arată foarte diferit față de cel românesc”, spune Cezar Lupu, postdoc la Universitatea Texas Tech. Cu un traseu educațional atipic, care l-a purtat de la Universitatea din București la Universitatea din Pittsburgh, Universitatea din Craiova și înapoi în Pittsburgh pentru două masterate și două doctorate, precum și cu experiență de pregătire a loturilor americane și românești de liceeni pentru Olimpiada Internațională de Matematică, tânărul matematician a povestit pe larg Fundației Upper Education ce a adus în viața sa experiența americană, de ce sunt asiaticii buni la matematică, dar și ce este fundamental diferit în pregătirea olimpicilor în SUA, față de România.

Cezar Lupu este în prezent pe o poziție postdoctorală (asistent universitar pe o perioadă de 3 ani) la Universitatea Texas Tech. Din 2015 pregătește elevii din SUA pentru Olimpiada Internațională de Matematică – fiind instructor în cadrul programului Math Olympiad Summer Program, organizat de Mathematical Association of America, iar de anul acesta tânărul matematician este mentor și al elevilor din România care se pregătesc pentru Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori 2020, în programul lansat de Fundația Upper Education.

Upper Education: Din 2015, pregătiți cei mai buni liceeni americani la matematică, pentru participarea la Olimpiada Internațională de Matematică. Cum arată sistemul american de pregătire a olimpicilor internaționali la Matematică?

Cezar Lupu: De fapt, pot spune că am făcut parte și din colectivul de pregătire pentru OBMJ/OBM/OIM al celor mai buni liceeni din România, în perioada 2005-2011. În acest moment, pot afirma cu certitudine că sistemul american de pregătire pentru olimpiadă arată foarte diferit față de cel românesc.

1.În primul rând, se pune accentul pe pregătire cu tot ce implică aceasta, de la organizare până la lecțiile propriu-zise. Ca să intru în detalii, în fiecare an, pe perioada verii, MAA (Mathematical Association of America) organizează deja celebrul program de pregătire Math Olympiad (Summer) Program (MOP; https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_Olympiad_Program). Acest program este coordonat de team leader-ul delegației SUA, Po-Shen Loh (profesor la universitatea Carnegie Mellon) și are menirea de a aduna laolaltă cei mai buni 50-60 de liceeni americani care au performat la concursurile naționale gen USAMO și altele, plus alți maxim 10 olimpici internaționali din țări precum China, Singapore, Hong Kong, India, Rusia, Cehia, Ucraina, Bulgaria sau chiar din România. Vă pot mărturisi că toți elevii români (câte 2 în fiecare an) veniți la MOP începând din 2016 au fost plăcut impresionați de ce se întâmplă aici.

2. În al doilea rând, lecțiile derulate sunt focusate pe rezolvarea de probleme. Sigur, există și seminarii care se organizează seara, în care instructorii pot vorbi despre chestiuni mai avansate de cercetare.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

3. În al treilea rând, mentalitatea elevilor americani e diferită de cea a elevilor români. De pildă, mi se pare că lucrurile se cultivă într-un mod mult mai natural aici, față de România. De fiecare dată când vin la MOP, am observat că elevii sunt foarte impresionați când le arăt un truc deștept care aparent vine de nicăieri, în detrimentul unei soluții în care folosesc lucruri foarte avansate. În tot acest timp, am rămas cu impresia că se pune mai mult accentul pe creativitate, în rezolvarea unei probleme.

Citiți continuarea pe edupedu.ro



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply