Cosmin Neidoni: Cum ne frângem ziua de mâine cu școala de azi?

0
1035

Zilele acestea s-a tot vorbit, pe bună dreptate, despre Testele PISA și performanțele cuantificabile ale elevilor români cu vârsta de 15 ani la cele trei sectiuni: lectură, matematică și științe! Rezultatul ne-a pus în fața unei realităti îngrijorătoare.

Algoritmul pedagogic românesc, cu unele excepții, pleacă de la premisa greșită că a face școală este tot una cu a asista la un discurs ex-catedra, cel mai adesea neatrăgător, iar a cunoaște înseamnă a reproduce cu înaltă fidelitate un text învățat fără a pune accentul pe înțelegerea și interpretarea lui! Câți dintre profesorii din România au răbadarea să-i stimuleze pe elevi să gândească autonom, să-i ajute să-și pună întrebări și să-și formuleze cu propriile cuvinte un răspuns, fie el și greșit într-o primă instanță!

La un moment dat întrebându-l pe fiul meu cum au fost orele la școală și cum i s-a părut ora de română în mod special, admițând că matematica mi-a dat, la rândul meu, multe complicații și o corijență, mi-a spus simplu “Păi, nu mi-a prea plăcut!” Eram curios de ce, iar unul din răspunsurile date suna așa: “Profa de română mi-a spus să nu mai vorbesc niciodată neîntrebat”.

Am tăcut pentru câteva clipe și mi-am adus aminte – cu revoltă și amărăciune – că și unii dintre profesorii mei, când eram în gimnaziu și liceu, eu fiind curios din fire și puțin guraliv, mi-au retezat multe întrebări și unele alocuțiuni, cu aceeași replică! Nu-i așa că vă sună cunoscut această formulă a profesorilor? Nici nu vă puteți imagina ce efect îngrozitor, de inhibare și descurajare, poate avea, pentru mintea încă nerumenită și sufletul fragil al unui copil, o replică stupidă și rostită tăios, ca o sentință judecătorească!

In conținutul, aparent moralizator, al acestei puneri la punct a elevului, găsesc una dintre sutele probleme de fond, ale educației din România ultimilor 50 de ani!

Vă rog să faceți un mic inventar al oamenilor pe care îi admirați și care sunt in prima line a culturii de azi, ma refer la cultură autentică nu la kitsch! Știți cui se datorează performanța lor intelectuală și culturală? Nu școlii in primul rând, ci faptului că aceștia au avut curajul si inspirația, când au încheiat orelele de la școală să-și pună întrebări și să vorbească neîntrebați! Îmi aduc aminte că HR Patapievici, al cărui tip de discurs mă fascinează, a scris la un moment dat, in “Zbor în bătaia săgeții”, următoarele cuvinte: “Adevărata școală am făcut-o acasă, după orele de curs, cu profesori al căror glas nu l-am auzit niciodată!”

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Nu toți elevii și tinerii au râvna de a se forma autodidact, așadar profesorii și școala joacă un rol esențial în formarea lor ca oameni!

Copiii, in general – și mai ales cei din ziua de azi – sunt prin definiție curioși, au multe întrebări, au visurile și îndrăzneala lor, așadar menirea școlii nu este a le inhiba apetitul interogativ printr-o greșită cumințire și punere la punct fără drept de apel , ci a-i stimula să gândească pe cont propriu, mirându-se și întrebându-se! Tot ceea ce numim cunoaștere și ne fascinează azi ca realizare tehnologică a avut ca temei o uimire înfiripată frumos ca un susur de izvor în mintea fragedă a unui copil care a îndrăznit să-și pună întrebări chiar și atunci când nimeni nu l-a întrebat nimic!

Și pentru că voiam să știu ce a declanșat furia profesoarei de română, l-am întrebat eu pe fiul meu care a fost întrebarea pe care nu a reușit s-o adreseze, din teama de a nu fi dojenit.

Nu am înțeles – mi-a spus fiul meu – ce înseamnă: “Pământul n-are margini, nici cerurile prag”.

Ei bine, doamna profesoară, ați ratat ocazia de a fi magistrală și de a le vorbi copiilor din fața dumneavoastră, pe întelesul lor, despre minunatul sentiment de nemărginire care-l încearcă pe om, din când în când! Poate că asta au vrut să transmită metaforic versurile lui Vasile Voiculescu!

L-am încurajat pe băiatul meu să nu-i fie teamă să-și pună întrebări, cu răbdare și politețe, chiar și atunci când un profesor sau altul pare a nu înțelege că lumea cunoașterii nu este un set de răspunsuri formate de-a gata, ci rezultatul unor întrebări arcuite frumos peste misterul copleșitor al lumii în care trăim!

Cosmin Neidoni, Timișoara, decembrie 2019.

MN: Absolvent de Filosofie, freelancer în domeniul traducerilor, poetul și scriitorul timișorean Cosmin Neidoni publică și în cotidianul online Mangalia News. Articolele ce poartă semnătura sa pot fi citite aici, iar cărțile lui Cosmin Neidoni pot fi procurate de AICI, sau de AICI.

 


Mangalia News, 09.12.2019. (republicare: 09.12.2023).



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply