Adrian Trica: La Nord, prin noi înșine – Despre testele ”Pisa” și adaptarea la viață și la lume

0
1148

farmec.ro
carturesti.ro%20

Ceea ce toată lumea cunoaște, doar politicienii nu reușesc să înțeleagă: Teorema lui Pitagora îi va fi foarte utilă elevului, doar dacă aceasta ajunge să fie aplicată în viața reală. Dacă mă întrebați pe mine, om ajuns la aproape 52 de ani, până în momentul de față, suma pătratelor catetelor, egală cu pătratul ipotenuzei, încă nu a ajuns să-mi folosească la ceva. În schimb, interpretările și comentariile textelor literare, filosofice sau istorice mi-au folosit pe deplin. Asta pentru că eu sunt psiholog. Dacă eram tâmplar sau confecționer în industria textilă, poate Pitagora mă ajuta cu ceva. Dar nu asta doresc să scot în evidență, ci altceva. Altceva mult mai sinistru, mai subteran și mai mișelesc.

În învățământul postdecembrist, contează orice altceva, în afară de interesul elevilor și al studenților: contează norma didactică, contează cifrele de școlarizare, contează măria sa, profesorul. Orientarea învățământului, centrarea lui pe profesor, ne-a adus aici! În viziunea sumbră a învățământului românesc actual, nu contează care sunt nevoile și interesele elevilor, important este să mulțumim corpul profesoral și să nu-l deranjăm! Bineînțeles, profesorii s-au repliat imediat și s-au organizat în ”sindicate” care le apără interesele! Foarte frumos, doar că toate sindicatele românești sunt afiliate politic. Așa stând lucrurile, nimic nu se va schimba, niciodată.

Atâta timp cât profesorii și directorii, dar și personalul auxiliar sunt numiți politic, nimic nu se va schimba. Fără o autonomie reală a școlii, unde să se pună accent pe competențe și rezultate vizibile, cuantificabile în lumea reală, nu în cea academică, lucrurile nu se vor mișca. Mai pe românește, atunci când Școala românească va produce ciobani care chiar știu să mulgă oile, nu să ne explice teoretic procesul tehnic de extragere a laptelui din glandele mamare ale rumegătoarelor mici, de-abia atunci putem vorbi despre performanță școlară, cu finalitate evidentă în viața reală. Invers, dacă 44% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional, poate acești politicieni ar avea nevoie să recunoască momentul.

Unde suntem în acest moment? La pământ. Și de aici să pornim. În opinia mea, este mult mai bine, funcțional, să recunoști unde te afli și să cauți soluții de redresare, decât să perpetuezi politica grelei moșteniri, să acuzi pe toată lumea, mai puțin pe tine. Locul extern al controlului (locus of control), cel care acum este prezent în tot învățământul românesc, are nevoie să fie înlocuit cu un loc al controlului intern. Să vă dau un exemplu simplu: un elev ajunge să promoveze până în clasa a noua, fără să știe să scrie sau să citească.

Cum și de ce a fost posibil? Pe de-o parte, pentru că el a fost trecut clasa la ordin, pentru a nu se desființa clase și norme didactice, deci pentru ca o parte dintre profesori să nu rămână fără leafă. Pe de altă parte, pentru că sistemul a fost preluat de la comuniști, unde cifrele și statisticile erau mai importante decât realitatea concretă și pentru că învățământul este centrat pe profesor. Ajuns în clasa a noua, elevul analfabet este cel care dă testul Pisa. Și de aici rezultatele.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Din punctul meu de vedere, învățământul românesc are nevoie să ofere societății indivizi adaptați la realitățile imediate, deschiși la schimbare și care să-și găsească locul și rostul în cadrul societății. Pentru ca acest lucru să fie posibil, influența politică asupra unei unități de învățământ, are nevoie să scadă de la un procent de 100%, cât este în momentul de față, până la undeva sub 49%.

Adrian Trica, decembrie 2019. 


Mangalia News, 04.12.2019.



piese-auto-mangalia.ro

farmec.ro


Leave a Reply