OAMENI CARE CRED! Ovidiu Sorin Cupșa: Vom avea o flotă comercială sub pavilion românesc!

0
1195

OAMENI CARE CRED! Ovidiu Sorin Cupșa:

România nu mai are nicio navă comercială sub pavilion românesc, de 20 de ani. Totuși, ne-au păstrat onorabil în rândul țărilor maritime cei peste 30.000 de marinari români, portul Constanța cu ieșirea prin Canalele Navigabile la TNT VII, instituțiile de autorizare și certificare ale Ministerului Transporturilor (ANR și CERONAV) și universitățile maritime (UMC și ANMB).

Dispariția flotei românești a rămas, însă, o pată pe obrazul României și un simbol trist al neputinței noastre post-revoluționare.

Chiar dacă cumulul de cauze este mult mai complex, în conștiința populară, dispariția flotei românești a rămas întipărită ca un exemplu că “în România se fură totul”.

Și, deși sectorul naval a evoluat, s-a modernizat constant pe toate palierele sale, el a rămas tributar sintagmei: “Da, dar n-avem flotă!”

Oricât de abstractă e pentru unii defuncta flotă, ea rămâne simbolul unei mândrii naționale distruse, iar pentru sectorul naval, imaginea nostalgică a unui trecut glorios.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

De-a lungul timpului reînființarea unei flote comerciale sub pavilion românesc a rămas o dorință nerealizată.

Nu am cum aminti aici pe toți cei care au făcut demersuri anonime de-a lungul timpului, dar menționez că în ultimii ani au revigorat ideea un grup de oameni, care cred în viitorul sectorului maritim românesc.

Printre cei care am onoarea să mă număr și eu, sunt oameni din sectorul naval: Laurențiu Mironescu – LNR, Adrian Mihălcioiu – SLN; din instituțiile Ministerului Transporturilor: Marius Humelnicu – MT, Alexandru Mezei – ANR, Gabriela Murgeanu – MT, Ionel Minea – MT, sau din presa constănțeană: Ion Tița Călin ș.a. Fiecare a făcut ce a știut, ce a simțit, ce a crezut!

Bineînțeles că mulți sceptici au plecat fie de la ideea că “ăștia visează”, fie că “mai vor să fure ceva”, dar au fost și destui oameni de bună credință, care au susținut ideea și au venit cu expertiza lor.

Demersul a rămas mulți ani într-o zonă informală sau de dezbatere publică, dar ea a ajuns la maturitate și azi s-a luat taurul de coarne!

Sub coordonarea Secretarului de Stat Marius Humelnicu, s-a constituit un grup de lucru format din specialiști din MT, ANR și CERONAV, la care vor fi cooptați și alți specialiști din sectorul naval, în vederea elaborării și inițierii legislației pentru crearea unei flote comerciale sub pavilion românesc.

E un demers complex, care implică elaborarea și adoptarea unei legislații fiscale și civile favorabile armatorilor și notificarea Comisiei Europene, care nu va fi finalizat peste noapte!

Este un prim pas important! Un pas care, odată făcut, lansează un proces care va deveni instituțional și cu sorți de izbândă.

E un proces în care o parte dintre oamenii care au crezut vor putea să își aducă aportul. Iar la finalul lui vor beneficia într-o zi toți cei implicați în sectorul naval: marinari, operatori, autorități, instituții, școli de marină etc.

Când prima navă comercială sub pavilion românesc va naviga pe oceanele lumii, și cei mai sceptici vor spune: “Ai naibii, deci chiar n-au crezut degeaba!”

Succes: Marius Humelnicu, Petre Neacșa, Gabriela Murgeanu, Alexandru Mezei și tuturor colegilor, împreună cu care am avut astăzi onoarea să facem un prim pas!
Doamne-ajută!

Ovidiu Sorin Cupsa, 23 septembrie 2019.


Mangalia News, 24.09.2019.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply