VIAȚA LIBERĂ: Interviu cu dl. Rino Brugge, Managerul General al SND Galați:

Piaţa navală este adesea cu suişuri şi coborâşuri. Inclusiv pe piaţa românească “vin vremuri interesante”, în condiţiile în care, pe lângă şantierul de la Galaţi, Grupul Damen a preluat şi managementul şantierului naval de la Mangalia. O miză pe piaţa navală o reprezintă şi contractul privind construirea a patru corvete militare pentru statul român.

Despre toate acestea, dar şi despre alte subiecte privind activitatea SN Damen Galaţi, puteţi afla din interviul în exclusivitate acordat ziarului “Viaţa liberă” de managerul general al companiei, d. Rino Brugge:

– Să începem cu ştirea momentului… Cum se va reflecta achiziţia SN Mangalia pentru SND Galaţi?

– Sunt foarte bucuros că aţi pus această întrebare, pentru că putem clarifica o serie de aspecte despre modul în care se poziţionează cele două şantiere. Noi, cei de la SND Galaţi suntem specializaţi pe nave complexe – superiahturi, nave militare, nave off-shore specializate, precum nava de cercetări antarctice pentru Australia. Achiziţia şantierului naval de la Mangalia s-a făcut având în vedere un cu totul alt tip de nave. De exemplu, ei dispun acolo de docuri foarte mari, cu o lăţime de 48 şi 60 de metri, facilităţi de care noi, la Galaţi, nu dispunem. Grupul Damen a fost foarte interesat de Mangalia pentru aceste facilităţi, care i-ar permite să intre pe o serie de pieţe noi, precum cele pentru ferryboaturi de mari dimensiuni sau nave de croazieră.

– Prin urmare, SND Galaţi nu intra “în concurenţă” directă cu SND Mangalia.

– În niciun caz. În fapt, la nivelul Grupului Damen, cel mai bine putem vorbi de două şantiere navale complementare. În plus, politica la nivel de grup – avem 34 de şantiere în întreaga lume – este de a optimiza activitatea acestora. Aşadar, noi, la SND Galaţi, suntem foarte bucuroşi că avem şi alţi colegi în România. După cum vă spuneam, ele au pieţe naturale diferite, dar asta nu înseamnă că nu putem colabora la o serie de proiecte. De exemplu, dacă sunt comenzi de nave pentru care nu avem suficient personal la Galaţi, putem să apelăm şi la SND Mangalia. Prin urmare, şantierul naval din Mangalia nu este pentru noi o ameninţare, ci, din contra, o oportunitate şi abia aşteptăm să colaborăm cu ei.

– Înţelegem de aici că sunteţi optimişti privind viitoarele comenzi atât pentru Galaţi, cât şi pentru Mangalia…

– Da, suntem foarte optimişti, mai ales în aceste pieţe pe care activează SND Galaţi şi SND Mangalia. Asta pentru că, deşi la nivel global piaţa construcţiilor navale nu este “roz” tot timpul şi peste tot, nişele noastre – la Galaţi, nave militare, nave complexe, superiahturi, nave de cercetare; la Mangalia, nave de croazieră şi ferry-boaturi de mari dimensiuni – sunt afaceri foarte bune. Suntem foarte activi în România, avem multe comenzi, multe lucrări şi vor mai fi şi altele în continuare.

NAVELE MILITARE

– În perspectivele privind viitoarele lucrări vă bazaţi şi pe comenzile privind corvetele?

– În primul rând, vreau să clarific un lucru foarte important: noi suntem aici, la SND Galaţi, centrul de excelenţă Damen pentru construcţia navelor militare. E vorba de capacităţi şi expertiză demonstrate, începând din 1999, de când Damen a preluat SN Galaţi, în livrarea a nu mai puţin de 30 de nave de apărare şi de securitate pentru 13 ţări diferite, inclusiv pentru membri NATO şi UE! De exemplu, cele mai importante proiecte pentru Marina Regală Olandeză au fost făcute aici, la Galaţi, inclusiv JSS Karel Doorman, cea mai mare navă militară construită vreodată în România şi cea mai mare navă a forţelor navale olandeze.

De altfel, de anul viitor mizăm pe începerea lucrărilor la încă o navă-suport de luptă (CSS) pentru marina olandeză şi avem mari speranţe că vom fi implicaţi şi în programul de înlocuire a fregatelor multirol din clasa M ale Olandei şi Belgiei. 

Un alt element important este şi acela că, mergând pe această linie de excelenţă în domeniul Apărării, la Galaţi avem inclusiv compania de proiectare pentru toate navele militare care se construiesc în Grupul Damen. E vorba de Marine Engineering Galaţi (MEGA), un exemplu de succes în ceea ce înseamnă transferul de “know-how” la nivel de grup. Altfel spus, SND Galaţi este şi va fi în continuare în avangarda industriei pentru navele de apărare.

Prin urmare, din toate punctele de vedere – tehnic, proiectare, resurse umane, sistem de management – ne simţim pregătiţi pentru a face faţă unei comenzi precum cea avută în vedere de autorităţile române, privind cele patru corvete pentru Forţele Navale. După ce Galaţiul a ajuns unul dintre cei mai mari exportatori privind navele militare, am fi foarte mândri să fim implicaţi şi în acest proiect atât de important pentru România. Dar, desigur, ultimul cuvânt aparţine Guvernului României, el este singurul în măsură să decidă dacă oferta noastră este în măsură să întrunească toate aşteptările. Noi suntem optimişti, dar, repet, ultimul cuvânt îl are statul român.

– Şi concurenţa este foarte puternică, iar adesea chiar foarte vocală… Ce alte avantaje mai are SND Galaţi faţă de competitori?

– Dacă ne uităm la şantierele navale, vom vedea că sunt specializate pe construcţia unor anumite tipuri de nave. Noi, la Galaţi, suntem specializaţi pe nave militare! Avem deja o experienţă de peste 25 de ani în această privinţă. Am exportat nave militare în valoare de 2 miliarde de euro, pentru diferite ţări! Acum, desigur, şi alţii pot pretinde că pot face nave militare. Dar una este să fii specializat pe nave de croazieră şi alta este să depui o aplicaţie pentru nave militare. Ia ceva timp ca să poţi să dezvolţi o tehnologie sau facilităţi pentru a construi astfel de nave, unele la un nivel atât de ridicat precum cele pe care le are SND Galaţi. În plus, pe lângă expertiză şi facilităţi, avem şi un produs foarte bun, platforma pentru corvetele – fregatele SIGMA. Este un model foarte performant, avem deja 10 astfel de corvete/ fregate construite până acum, în diverse versiuni, pentru clienţii noştri din domeniul Apărării. Şi credem că acest design ar fi unul foarte potrivit pentru cerinţele ridicate de statul român.

– Dacă ar fi să câştigaţi acest contract, nu ar fi primul care ar privi securitatea României…

– Într-adevăr, am fost foarte onoraţi să construim la Galaţi nava amiral a Poliţiei de Frontieră române, e vorba de nava “Ştefan cel Mare”, a salvat inclusiv multe vieţi omeneşti în timpul operaţiunilor Frontex la care a participat. Din câte ştiu, autorităţile române sunt foarte mulţumite de ea, e o navă care îşi face foarte bine treaba şi s-a dovedit că a fost o alegere bună când această comandă a fost încredinţată SND Galaţi. Nu putem spera decât ca şi cele patru corvete să fie construite tot la Galaţi. Dar, desigur, vorbim de un alt tip de proiect, de o anvergură mult mai mare.

PLANURI DE INVESTIŢII

Vă invităm să citiți articolul integral în viata-libera.ro


Suntem și aici: Mangalia News Punct Ro, pe Facebook și @Mangalia_News, pe Twitter!

Piese Auto Mangalia - URGENȚE: 0747 338 310

piese-auto-mangalia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm scrieți comentariul
Vă rugăm să scrieți numele dvs. aici