Aurelia Lăpuşan: 15 august, pentru constănţeni

0
922

farmec.ro
carturesti.ro%20

Începând cu anul 1902, ziua de 15 august, Sfânta Maria, patroana Marinei, este marcată la Constanţa prin spectacole specific marinăreşti.

La 15 august 1910, este inaugurat Cazinoul din Constanţa.

În 15 august 1912, un grup de actori tineri ai Teatrului naţional începe istoria spectacolelor româneşti cu piese antice în aer liber. Printre interpreţi: Lucia Sturdza Bulandra, Tony Bulandra.

Prima zi a mobilizării a fost luni, 15 august 1916. Constanţa era împânzită cu afişe, proclamaţia către naţiune şi către armată odată cu declaraţia de război adresată Austro-Ungariei.

La 15 august 1925, primul hidroavion român “Getta” construit la Constanţa îşi ia zborul în aclamaţiile entuaziste ale marinarilor români şi străini din port. Realizarea acestui hidroavion s-a făcut sub conducerea tehnică a inginerului Radu Stoika, directorul fabricii STC, cu diplomă în construcţii aeronautice la Sorbona şi Scoţia, iar zborurile au fost executate de asul aviaţiei române, pilot căpitan aviator Romeo Popescu.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

La 15 august 1934 este dată în funcţiune Gara maritimă a portului Constanţa, o investiţie de peste 24 milioane lei. Apoi aeroportul oraşului.

În aceeaşi zi a avut loc solemnitatea inaugurării Monumentului marelui poet al neamului, Mihai Eminescu, operă a sculptorului Oscar Han. A fost prezent regele Carol al ll-lea, Ion Bianu, preşedintele Academiei Române, miniştri, ziarişti. A venit special pentru acest moment Sylvia Pankhurst, una dintre cele mai cunoscute figuri ale mişcării muncitoreşti din Anglia.

Cu câteva zile înainte fusese inaugurat cu tot fastul Pavilionul municipal de la Mamaia. Operă a arhitectului Victor Ştefănescu, şi a prof.Victor Ianovici. 

Inaugurarea lucrărilor de la Mamaia s-a făcut în ziua de 15 August 1935 în prezenţa M.S. Regelui, a membrilor guvernului şi a autorităţilor Municipiului şi Portului Constanţa.
La 15 august 1935 a fost inaugurată statuia reginei Carmen Sylva, amplasată pe faleză, operă aparţinând sculptorului Ion Jalea. Lucrarea a fost făcută prin subscripţie publică, ca mai toate operele durabile ale oraşului, o contribuţie deosebită depunând-o Societatea marinarilor civili “Regina Elisabeta”. 

La 15 august 1937, a fost pusă piatra fundamentală pentru consolidarea malurilor oraşului. Liga navală a propus amenajarea unui port pentru ambarcaţiuni şi practicarea yahtingului. Cele 14 ha de acvatoriu câştigate din mare au fost amenajate mult mai târziu.

De ziua Marinei, în 15 august 1938, regele Carol şi întregul guvern îmbarcaţi pe yahtul „Luceafărul” trec în revistă vasele militare şi comerciale din portul Constanţa, apoi, Carol, îmbarcat pe o şalupă a vizitat noul post al Salvamarului şi docul plutitor. Cu acest prilej s-a făcut botezul motonavei de pasageri Transilvania şi al şalupelor de salvare Albatrosul şi Pescăruşul.

După amiază, s-au disputat campionatele naţionale de canotaj pe lacul Siutghiol. Interesante demonstraţii au făcut cele trei bărci automobile, primele la noi în ţară, care la sfârşitul programului au participat la primul concurs de viteză.

Ziua Marinei, sărbătorită la 15 august 1938, aducea o altă premieră naţională: echipa tehnică a Direcţiei cinematografice a filmat solemnităţile Zilei Marinei şi concursurile nautice şi împreună cu celelalte evenimente importante petrecute în vacanţă vor apărea în primul jurnal românesc sonor. (sursa: facebook.com/alapusan).


Mangalia News, 15 august 2018.



piese-auto-mangalia.ro

farmec.ro


Leave a Reply