PUNCT DE VEDERE al unui consilier local din Mangalia, cu privire la GARAJE și parcări

0
1417

Menabit Ozzy: PUNCT DE VEDERE (CONSILIER LOCAL) – referitor la garaje, parcări etc.

Deoarece a început un schimb de replici publice (foarte acide!) între primar și colegi consilieri locali, mă văd nevoit să îmi exprim și eu opinia. 

Referitor la legalitate, la cum a procedat primăria cu somațiile etc – am tot scris. Am să mă refer la oportunitate și la realitatea în situația cu garajele.

Inițial a început cum trebuia să înceapă, ni s-a prezentat în comisie un proiect cu realizarea de parcări și a unei sistematizări in patrulaterul format de străzile Portului-1 Decembrie 1918 – Stefan cel Mare – Oituz, urmând a fi demolate 373 de garaje. Am ridicat din sprânceană, pentru că un asemenea proiect necesită o mare investitie. Ca să te apuci de el, doar documentațiile durează 1-2 ani, minim, în conditiile in care ai sursa de finanțare asigurată.

Am cerut în comisie ca acele amenajări de parcări să prevadă iluminat public, camere de supraveghere, copertine, căi de acces și trotuare reabilitate cu scurgeri pentru ploi. Am mai cerut etapizarea acelui proiect, deoarece, dacă se demolează toate cele 373 de garaje deodată, patrulaterul respectiv o sa arate mult timp ca dupa bombardamente. Să se hotărască eliberarea terenului prin desființarea garajelor într-o zonă, atunci când toate formalitățile pentru construcție sunt finalizate.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Deoarece documentațiile, aprobările și găsirea sursei de finanțare cer timp, cetățenii cu garaje în prima zonă cu parcari de amenajat puteau fi informați cu câteva luni înainte de a începe construcția. Timp destul să se obișnuiască cu ideea, sa-si gaseasca solutii. După prima parcare amenajată, locuitorii Mangaliei ar fi văzut ceva concret. Personal, am fost curios cu ce bani se vor amenaja. Primăria nu avea încă o soluție clară, dar și eu identificasem de principiu câteva surse de finanțare, nu am insistat pentru că, pe moment eram în ședință doar pe ideea proiectului.

Apoi totul a luat-o razna. Proiectul nu a venit niciodată în Consiliu, spre a fi aprobat. 

Pe 28 februarie, s-a convocat o ședință de Consiliu Local, iar pe ordinea de zi era și proiectul cu prelungirea contractelor pentru garaje. Deoarece din 1400 de garaje, doar 373 erau afectate de proiectul de dezvoltare. Si trebuiau prelungite contractele și pentru cele 373, deoarece de la concept până la începerea efectivă a lucrărilor ar fi fost o perioadă de mai multe luni, timp în care garajele ar fi existat. 

Din pacate, a fost vreme rea, cu zăpadă, m-a prins în afara localității și nu am putut ajunge la ședință. Eu am lipsit rar, de 3 ori in 2 ani. In sedinta consilierii primarului au vrut prelungirea cu 1 an, consilierul Moroianu a propus 5 ani, s-a încurcat votul încât nu s-au obținut cele 13 voturi necesare pentru niciuna din variante.

In cateva zile urma o altă sedinta și am solicitat verbal sa se revină cu proiectul pentru stabilirea valabilității contractelor de închiriere a terenului pe care sunt amplasate garajele (legale!), pentru că este necesar. Dar primarul nu a mai introdus pe ordinea de zi, apoi a speculat că nu există HCL pentru prelungirea contractelor, iar proiectul cu amenajarea parcărilor a fost uitat.

După ce nu au mai fost prelungite contractele și au expirat – dacă le vroia prelungite revenea cu proiectul in sedinta – primăria a declarat că toate garajele sunt ilegale pentru că nu ar avea autorizație pentru construire, ceea ce este fals. S-a scuzat la posesorii de garaje că astfel a hotărât Consiliul Local, să fie demolate toate garajele din Mangalia. Fals!

Pentru ca Primăria să notifice eliberarea terenului pe refuzul de prelungire a contractelor, trebuia sa fie aprobat un proiect de dezvoltare și sistematizare, cum era cel cu parcările. Cu noua găselniță, primăria nu mai este obligată să construiască parcări sau altceva în locul demolărilor, motivul demolărilor nu mai este construcția unui proiect de dezvoltare.

Ar fi trebuit să fie o modernizare a Mangaliei, iar primăria a transformat-o în câmp de luptă, a trimis somatii la toți posesorii de garaje, haotic, chiar și celor pe teren privat, cu amenințarea că dacă posesorii de garaje nu le demolează in 72 ore, intră primăria cu buldozerul și li se va impută o sumă mare. 

Garajele au fost demolate de către proprietari, fără a se respecta vreo procedură, fără să existe un Regulament pentru Demolări, de când a fost desființat SPADPP. Primăria a forțat și a amenințat cetățenii să încalce legea, pentru că nu se demolează după cum vrea fiecare, ci după un Regulament pentru Demolări, aprobat de Consiliul Local pentru municipiu.

În 30 de ani, unele clădiri au ajuns să se sprijine pe alte clădiri. Prin demolarea unui grup de garaje lipite de proprietatea altcuiva, fără ca cineva de specialitate să verifice, se pune în pericol de prăbușire casa omului. Dacă se întâmpla un accident? Acum primăria ar trebui să dea amenzi celor care si-au demolat singuri. Iar legea prevede că atunci când returnezi terenul contractat, sa il predai la starea inițială.

A facut cineva proces-verbal de predare-primire? Amenda pentru că nu a fost notificată primăria de către posesorul de garaj, că demolează, ar fi abuzivă pentru că primăria este cea care a trimis somațiile pentru demolare.

E util Mangaliei? 

Nu există proiect aprobat și finanțat pentru amenajarea Parcărilor, astfel că zonele arată ca după un bombardament, ca în Siria, și așa vor rămâne. Timpul fizic pentru a face documentatiile, de a obține o finanțare, sau a asigura o finanțare, în condițiile în care primăria are conturile blocate și este executată cu popriri, precum și timpul fizic pentru a construi parcări in toata Mangalia, cumulează o perioadă care se întinde pe ani. Vom trai printre ruine, cu o problemă a parcărilor și mai mare: unde vor parca cei care țineau mașinile în garaje? 

In plus, pentru că s-au emis somații abuzive de demolare, bugetul local va plăti despăgubirile care se vor câștiga în instanță.

Nu înțeleg de ce nu s-a procedat legal și firesc. Vom ști de ce, atunci când vor veni în consiliul local cu proiecte HCL cu privire la terenurile recuperate de la demolări. Poate parcari, poate constructii rezidențiale sau comerciale pe terenul concesionat către terți, poate spații verzi sau parcuri de joacă pentru copii. Azi nu e nimic. Doar un oraș în ruină, care va rămâne așa până să se apuce cineva să construiască ceva în acele ruine. Cel puțin 2-3 ani. Sper sa ma înșel, dar le-a luat 2 ani sa amenajeze 500 m de alee pe faleză; să facă parcări in toata Mangalia, le ia cel puțin 10 ani, in stilul asta.

Dacă se proceda cum am propus, toată lumea era mulțumită. Dar astăzi situația este astfel: și cei care au dorit parcări in locul garajelor, și cei care se plang de abuz cu demolarea garajelor, vor trăi cu ruinele lângă bloc mult timp.

Am gândit o soluție și pentru această situație, dar înainte de a o prezenta trebuie să îmi confirme specialiștii în domeniu, iar primăria și consilierii locali sa fie dornici să repare ce a stricat primăria. Putem transforma o situație deplorabilă intr-un progres, în timp scurt.

MENABIT OZGHIUN,
Consilier local al municipiului Mangalia.


Mangalia News, 31.07.2018.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply