Legislaţie cu dedicaţie pentru Damen, în preluarea DMHI Mangalia

0
1467
SONY DSC

Calea preluării de către Grupul Damen a şantierului naval DMHI Mangalia a fost netezită printr-o ordonanţă de urgenţă, adoptată în ultima şedinţă a Executivului. Mai exact, este vorba de o serie de modificări privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, astfel încât, în anumite condiţii, conducerea unei societăţi la care statul este acţionar majoritar să poată fi încredinţată şi unui acţionar minoritar.

Noile reglementări vin să “descâlcească” situaţia de la şantierului naval DMHI Mangalia, unde în urma negocierilor dintre părţile interesate, s-a stabilit ca statul să redevină acţionar majoritar cu o participaţie de 51 la sută, după ce Grupul Damen îi va ceda 2 la sută din acţiuni. În acelaşi timp, grupul olandez ar urma să asigure managementul companiei.

Potrivit Ministerului Economiei, ordonanţa de urgenţă adoptată în această săptămână de Executiv completează un vid legislativ ce nu a fost avut în vedere în 2011, când au fost elaborate primele acte normative privind guvernanţa corporativă şi nici în modificările operate ulterior.

“Lacuna legislativă priveşte situaţia companiilor la care statul român devine, din acţionar minoritar, acţionar majoritar. Actul normativ era necesar pentru situaţiile viitoare în care se va dovedi necesară transformarea participaţiilor minoritare deţinute în prezent de către statul român la unii agenţi economici în participaţii majoritare la aceiaşi agenţi economici, pentru protejarea unor interese naţionale cu caracter strategic, de natură economică sau socială”, informează Ministerul Economiei.

Cum se aplică noile prevederi

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Actul normativ promovat de către Ministerul Economiei permite încredinţarea conducerii executive a societăţii, controlul managerial şi/sau operaţional către acţionarul privat, numai după o analiză a Adunării Generale a Acţionarilor şi doar în anumite condiţii, printre care: statul român să devină acţionar majoritar, după ce a fost acţionar minoritar; acţionarul privat să deţină capacitatea tehnică şi financiară necesară dezvoltării companiei.

“Această opţiune a statului român nu contravine regulilor instituite de OECD şi nu derogă de la principiile unui management privat profesionist, ci le întăreşte. În acest context, investitorul privat este cel care asigură capital, know-how, tehnologie, comenzi şi contracte, brand, etc. Eficienţa unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanţa managementului acestuia, de corecta implementare în funcţionarea societăţii a mecanismelor de bună guvernare. De aceea, actul normativ promovat de către Ministerul Economiei permite consolidarea societăţilor la care statul redobândeşte calitatea de acţionar majoritar”, precizează Ministerul Economiei.

Încredinţarea conducerii manageriale, care se face de către Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) poate fi revocată tot de către AGA, dacă se dovedeşte că performanţa societăţii nu se păstrează sau scade capacitatea tehnică şi/sau financiară a companiei, adică dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile în care a fost acordată încredinţarea managementului.

Context general

Modificările legislative vin la capătul unui traseu destul de sinuos al negocierilor privind preluarea de către Grupul Damen a DMHI Mangalia, după ce Guvernul a anunţat, în ianuarie, că doreşte să-şi exercite, prin intermediul societăţii Şantierul Naval “2 Mai” SA (controlată de Ministerul Economiei – n.r.), dreptul de preemţiune în preluarea pachetului de 51 la sută din acţiunile şantierului de la Mangalia, scoase la vânzare de coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

În cele din urmă, statul a acceptat ca Damen să preia de la coreeni acel pachet de acţiuni, cu condiţia ca ulterior olandezii să cedeze în mod gratuit 2 la sută din acţiuni către statul român, acţionar minoritar cu 49 la sută. Astfel, structura finală a acţionariatului DMHI Mangalia rezultată din aceste asocieri va fi de 51 la sută pentru Şantierul Naval “2 Mai” SA (de stat) şi 49 la sută pentru Grupul Damen.

În acelaşi timp, în schimbul cedării acţiunilor, Damen va primi controlul managerial asupra şantierului naval Mangalia, principala misiune fiind aceea de a-l readuce pe linia de plutire. În prezent, şantierul din Mangalia se confruntă cu lipsa de comenzi, dar şi cu pierderi şi datorii de peste cinci miliarde de lei. (sursa: viata-libera.ro, joi, 19 iulie 2018).



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply