Caragialești? Sau replică la replici? [Tot despre Școala Gala Galaction și CEM]

0
1113

Sorin Mihai: „Din două una, dați-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica (…)” (I. L. Caragiale).

—————

S-au spus multe neadevăruri (eufemism necesar dialogului civilizat) despre ceea ce ar rezolva problema de spațiu destinat unităților de învățământ. Știam că reacțiile vor fi, cu precădere, dictate de emoții. Știam și că vor fi acuzații furibunde, manifestate prin depășirea zonei decenței și prin atitudini patetice. Știam și că voi canaliza toate frustrările și că unii vor profita politic. Nu mă așteptam, însă, ca rațiunea să cedeze în fața interesului meschin. Revenind la neadevăruri, voi relua câteva teme vehiculate, pentru a lămuri (pe oricine este interesat de acest lucru).

1) Propunerea a venit precipitat, nu au fost consultați toți factorii implicați.

Prima discuție pe această temă a avut loc anul trecut, într-o ședință organizată cu directorii unităților de învățământ. De acolo a venit și ideea reabilitării clădirilor aflate în conservare, la Bănescu. Reabilitare care ar avea sens dacă ar fi folosite pentru a rezolva problema de spațiu.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Cu două săptămâni în urmă au fost discuții în Consiliul Profesoral de la „Gala Galaction” (luni), apoi cu părinții (marți). Între timp, marți dimineața am fost, alături de viceprimar, la ISJ. Miercuri s-a solicitat o discuție cu CEM, care putea avea loc chiar în aceeași zi. Au trecut apoi 8 zile până când CEM a acceptat întâlnirea. Acestea fiind spuse, este evident că intenția a fost de la început aceea de a discuta cu toți factorii implicați (fie că sunt decizionali, fie că nu).

2) Aș fi avut acces la datele din Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) ale Colegiului Economic Mangalia (CEM), de unde am preluat informații în mod ilegal.

Pe site-ul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (http://beta.aracip.eu/…/Colegiul%20Economic%20Mangalia_1104…) se găsesc Rapoartele anuale de evaluare internă ale CEM, din ultimii 4 ani. Informații publice, așadar. Detaliile referitoare la numărul de clase și de elevi din acest an școlar sunt din primărie.

3) Intenția a fost să „fur” clădirea CEM, interesele mele fiind personale.

Intenția mea nu a fost să prejudiciez, ci să ofer soluții sau un punct de pornire în discuții. Am în continuare convingerea că soluția propusă rezolva mai multe probleme, nu doar una: spațiu pentru CEM, spațiu pentru Gala Galaction, spațiu pentru Clubul Copiilor. Dacă ar exista intenția de dialog, o soluție o poate constitui folosirea comună a spațiului CEM (care în paralel ar folosi spațiul clădirii C5 până la finalizarea construcției noi) de către cele două instituții de învățământ. Dar ce iureș va crea și această idee!

Regretabil este că întreaga discuție s-a transformat în patetism și în acuzații nefondate. În loc să discutăm, de exemplu, de o situație de compromis și tranzitorie, am ajuns la poziții de forță. În locul argumentelor decente, s-a folosit o gamă largă de invective și de puneri în scenă emfatice.

Aberațiile legate de afaceri imobiliare și alte bazaconii de acest fel sunt atât de ridicole, încât nu merită atenție. Cât despre faptul că singurul beneficiar ar fi Școala Generală „Gala Galaction” – am convingerea că și-ar dori un sediu nou, nu o clădire cu uzură creată în timp. Dar acest lucru nu este posibil în viitorul apropiat, din mai multe considerente, așadar problema rămâne fără o rezolvare.

4) Învățământul profesional dual nu are legătură cu autoritatea publică locală și are foarte mică legătură cu demersurile ce le poate întreprinde CEM (așadar nu ar avea legătură cu ideea de campus preuniversitar).

Redau ART. 4 din Metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului dual:
„Învăţământul dual îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) existenţa contractului de parteneriat încheiat între unul sau mai mulţi operatori economici sau între o asociaţie/un consorţiu de operatori economici, unitatea de învăţământ şi unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea şcolară, contract care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri; (…)”

Așadar, contractul de parteneriat stabilește clar cine sunt factorii implicați. Dacă mai este necesar să explic de ce administrația locală și CEM ar trebui să se implice în atragerea în contracte de parteneriat a agenților economici din turismul local, voi reveni cu explicații.

Este o modalitate prin care se poate corela nevoia de forță de muncă locală cu oferta educațională. Practica elevilor din învățământul dual se poate face și în spațiile unității de învățământ, situație în care agentul economic și administrația locală au obligații contractuale privind dezvoltarea bazei materiale a școlii. De exemplu, unitatea administrativ-teritorială are ca obligații (art. 16):

a) asigurarea cheltuielilor necesare pentru funcţionarea în bune condiţii a întregului proces de educaţie şi formare profesională derulat în unitatea de învăţământ, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;

b) identificarea şi planificarea, în colaborare cu unitatea şcolară şi operatorii economici parteneri de practică, a lucrărilor de întreţinere, reparaţii capitale, consolidări şi a obiectivelor de investiţii necesare pentru dezvoltarea unităţii şcolare şi creşterea calităţii procesului de educaţie şi formare profesională;

c) asigurarea, în cadrul finanţării complementare din bugetul local, a sumelor necesare pentru cheltuielile de investiţii, reparaţii capitale, consolidări şi alte categorii de cheltuieli necesare; (…)”

Pe scurt, baza materială care acum este administrată de Liceul Tehnologic „Ion Bănescu” putea fi îmbunătățită prin aport consistent al primăriei și al agenților economici, ÎN BAZA UNUI CONTRACT care ar stabili ce are de făcut fiecare.

Într-adevăr, nu este obligația niciunuia dintre factori de a pune bazele învățământului dual la Mangalia. Poate că nu își doresc agenții economici, poate nu vrea CEM, poate nu este o problemă stringentă și directă a administrației locale. Poate nu ar trebui să facem ceva, în acest sens (deși tind să cred că nu este așa).

5) Trebuia să fac un studiu cu privire la nevoia de spațiu a Colegiului Economic, pentru a stabili clar dacă există această nevoie.

Mi s-a solicitat o opinie cu privire la tipul de clădire care ar fi de construit pe un spațiu identificat de executiv în curtea Liceului Tehnologic „Ion Bănescu”. La baza argumentării personale au stat mai multe considerente.

a) Proiectul pentru o clădire nouă destinată unităților de învățământ urmează a fi depus pentru un liceu. În solicitare trebuie precizat de la început pentru ce tip de învățământ (primar, gimnazial, liceal) se solicită construirea unei noi clădiri. Din discuțiile cu proiectanții și cu executivul, s-a ajuns la concluzia că proiectul ar avea șanse mari de reușită dacă s-a solicita o clădire de liceu, deoarece:

– până la discuția despre oportunitatea proiectului, ceilalți solicitanți au depus proiecte pentru clădiri de școli generale, așadar șansele ca proiectul Mangaliei să fie finanțat ar fi mult mai mari dacă nu intră în aceeași categorie (mai mult, schimbarea clădirii unui liceu/ colegiu nu ridică probleme legate de funcționarea în circumscripția școlară);

– unitatea de învățământ liceal care, din punctul meu de vedere, are cel mai mare deficit de spațiu este CEM: Liceul Teoretic „Callatis” lucrează într-un schimb, Liceul Tehnologic „Ion Bănescu” – în două, iar CEM – în trei.

b) Informațiile folosite de mine sunt preluate de pe site-ul sus-menționat și din raportările CEM către primărie. De la compartimentul de învățământ al primăriei am aflat, de exemplu, că CEM are 3 schimburi și pauze de 5 minute (singura unitate de învățământ din oraș cu asemenea program, de ani de zile). De pe site am aflat că numărul elevilor de la colegiu a crescut semnificativ, față de anul trecut.

6) CEM nu are nevoie de mai mult spațiu.

Aceasta a fost și concluzia discuției cu dumnealor, căci se pare au refuzat ideea de construire a unei noi clădiri (cel puțin prin proiectul prezentat la întâlnire). Poate că am greșit și aceasta este situația cu adevărat. Pentru clarificare, executivul a cerut puncte de vedere în scris. Din momentul în care acest punct de vedere îi va parveni executivului, înseamnă că Mangalia nu are nevoie de o clădire nouă pentru elevii de liceu, iar CEM nu consideră că ar avea o problemă de spațiu acum sau în viitorul apropiat.

Oricum ar fi, rămâne atitudinea obtuză și refractară a unora de la care mă așteptam să poată argumenta civilizat, atitudinea patetică și oportunismul cu care alții m-au obișnuit deja și lipsa de consecvență a altora, care și-au schimbat opiniile de pe o zi pe alta.


Preluare de pe Facebook, 02.05.2018.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply