Ce urmează să se întâmple cu șantierul naval din Mangalia, după ce statul român a redevenit acționar majoritar

0
1443

Deși la prima vedere o companie cu probleme, șantierul naval de la Mangalia a fost în ultimele luni obiectul unor negocieri complicate între două companii străine și statul român. În final, o companie a vândut, alta a cum­părat, iar statul a devenit acțio­narul majoritar.

Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney.

”Coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) au vândut pachetul majoritar deținut la Daewoo Man­galia Heavy Industries (DMHI) către grupul olandez Damen, care a acceptat să cedeze 2% din acțiuni statului român (acesta controlând astfel 51% din capitalul social). Înțelegerea vine după câțiva ani în care situația financiară a șan­tie­rului de la Mangalia a avut un singur curs, în jos.

În peri­oa­da 2012-2016, com­pania a acumulat pierderi de aproape jumătate de miliard de euro, nivelul datoriilor ajungând la circa 1,2 miliarde de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice. Acest lucru a fost mai degrabă o consecință a felului în care a fost administrat șan­tierul”, crede Florian Ma­rin, preșe­din­tele Federației Sindicatelor Libere din România. „Este o bijuterie a industriei românești“, spune el într-o discuție cu NewMoney.

Principalul avantaj competitiv al șan­tierului naval de la Mangalia de­rivă din faptul că are cele mai lungi do­curi din sud-estul Europei, dar și ieșire la Marea Neagră, un obiectiv geostrategic a cărui importanță va crește conside­rabil în pe­rioada următoare. În 2016, șan­tierul a devenit lider de piață la nivel european pe seg­mentul de nave de mare tonaj. În acest an de vârf, cei circa 6.000 de an­gajați care au lucrat acolo au construit zece nave, un număr-record. Sindicatului i-a fost astfel dificil să în­țeleagă de ce situația comercială a companiei devenea tot mai precară.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Marin spune că a sesizat autoritățile cu privire la nevoia de a investiga modul în care erau transferați banii în Coreea. Profiturile erau mutate „sub diverse for­me, de la comision de proiectare, co­mi­sion de management, transfer de know-how, deconturi, tot felul de programe de formare“, spune el.

Compania nu a răspuns întrebărilor NewMoney pe această temă. Sindicatul a făcut inclusiv o plângere penală împotriva reprezen­tanților statului din Consiliul de Admi­nistrație, acuzând că, deși acesta deținea un pachet minoritar (de 49%), nu s-a interesat de soarta companiei.

Citiți articolul integral aici.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply