Statul a naţionalizat Şantierul Mangalia. Ce a decis alături de asociatul Damen cu privire la angajaţi!

1
2519

Olandezii iau managementul, dar și datoria de 830 de milioane de dolari pe care trebuia s-o primească Daewoo.

Moment istoric pentru Șantierul Mangalia și economia din sudul județului Constanța, dependentă în mare parte de activitatea celui mai mare șantier naval de la Marea Neagră. Statul român a naționalizat compania controlată în ultimii 20 de ani de sud-coreenii de la Daewoo și va înființa o nouă societate mixtă, alături de olandezii de la Damen, în care Ministerul Economiei va deține 51%. Damen urmează să preia managementul noii companii și a preluat și creanța de 830 de milioane de dolari de la Daewoo, bani pe care sud-coreenii trebuiau să-i recupereze de la șantierul din Mangalia. Foarte importante sunt prevederile legate de angajații șantierului: NU se vor face restructurări de personal.

Damen va achiziţiona 51% din acţiunile societăţii mixte Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DMHI), creată împreună cu Şantierul Naval 2 Mai Mangalia, apoi va concesiona gratuit statului român 2%, şi astfel statul (care are 49%) va prelua pachetul majoritar, au decis luni acţionarii societăţii.

„Imediat, Damen va cesiona către SN 2 Mai SA un pachet de acţiuni reprezentând 2% din capitalul social al societăţii mixte. Se urmăreşte ca, prin această tranzacţie, structura de acţionariat să devină: 51% SN 2 Mai SA şi 49% Damen. Cesiunea se va face în mod gratuit şi nu va fi condiţionată în alt mod”, arată oficialii Ministerului Economiei.

Datoriile se transformă în acțiuni

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Totodată, „creanţa DSME faţă de DMHI, în valoare estimată de aproximativ 830 de milioane de dolari SUA (așa după cum urmează să fie certificată la finalizarea raportului de audit solicitat de Damen) este cesionată către Damen în contravaloarea sumei de 10.000 de dolari SUA”.

Ulterior, „Damen se obligă să cesioneze SN 2 Mai SA un procent de 51% din valoarea creanţei (reprezentând aproximativ 423 de milioane de dolari SUA) în schimbul sumei de 5.100 de dolari SUA”, mai arată ministerul.

Foarte interesant – datoriile de 830 de milioane de dolari se vor converti, de fapt, în acțiuni: ”fiecare din părți va proceda la conversia în acțiuni a creanței sale. Majorarea de capital la societatea mixtă se va face prin achiziționarea a câte o acțiune de fiecare din părți la valoarea nominal, urmând ca diferența până la valoarea creanțelor să fie considerate primă de capital”.

”Măsurile vor fi luate cu respectarea normelor naționale și europene în material concurenței și a ajutorului de stat. Consiliul Concurenței va fi notificat în legătură cu intenția SN 2 Mai de a prelua controlul Societății mixte. În acest sens SN 2 Mai a analizat posibilitatea achiziționării unei părți din creanța pe care Damen o va prelua de la DSME și are capacitatea și deține sursele necesare efectuării operațiunii. De asemenea, conversia în acțiuni a creanței achiziționate de la Damen se va face în condiții similar cu cele în care se va face conversia de către celălalt acționar, Damen”, se explică în document.

Ce se va întâmpla cu angajații

Unul din cele mai de interes aspect pentru miile de angajați, direcți și indirecți, ai șantierului este legat de intenția noului patronat cu privire la locurile de muncă. Ministerul Economiei a strecurat un singur paragraf în acest sens: ”Negocierea contractului de societate mixtă, imediat după finalizarea tranzacției, se va face în condițiile protejării maxime a resursei umane specializate, existente în societate, la data preluării. Nu se vor face restructurări de personal fără acordul părții române și al Damen”.

Apar și drepturi speciale

S-a adus în discuție și preluarea managementului de către Damen, context apare o formulare extreme de interesantă, aceea de ”drepturi speciale”: ”Partea română va intra în discuții pentru finalizarea contractului de societate mixtă. În urma discuțiilor avute, ca urmare a aportului pe care Damen urmează să-l aducă în proiect (investiții, marca, know-how, portofoliu) a rezultat un interes major al părții olandeze în obținerea controlului managerial și operational și, pe cale de consecință, o latură importantă a discuțiilor va fi centrată pe aspectele rezervate, respectiv pe elementele cu privire la care părțile convin să-și reserve anumite drepturi special în Adunarea general a acționarilor”.

În fine, negocierile contractului de societate mixtă se vor realiza de către o comisie alcătuită din reprezentanți ai Ministerului Economiei, ai Direcției de Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului (DPAPS) și ai SN 2 Mai, asistați de consultanți angajați. Rezultatul va fi supus aprobării Guvernului, prin memorandum.

Rocsana CRISTEA, replicaonline.ro, Marti, 03.04.2018.


DOCUMENTE AGEA SN 2 MAI-MANGALIA SA, 02.04.2018:



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


1 COMENTARIU

  1. Este bine! Navalistii Mangaliei vor avea de munca. Nu vor fi disponibilizari, nu vom avea subcontractori in santier. Se va negocia primul C.C.M. al Societatii Mixte romîno-olandeze Santierul Naval “2 Mai” Mangalia S.A. “Toate pînzele sus”! “Olandezul Zburator” e cu noi!

Leave a Reply