Secretele fregatei Mărăşeşti, cea mai mare navă de război construită în România. Fostul comandant: „Mă întrebau de unde am cumpărat-o“ [Galerie FOTO]

0
2149

farmec.ro
carturesti.ro%20

Fregata Mărăşeşti, cea mai mare navă de război construită în România.

Nava Mărăşeşti, botezată a treia oară după ilustra sa înaintaşă din perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, a deschis drumul ţării noastre spre Alianţa NATO, chiar dacă avea sisteme de luptă primitive.

Fregata Mărăşeşti a fost cea mai mare navă militară construită într-un şantier din România, de producţie 100% românească. Motoarele au fost produse la Reşiţa, iar corpul navei – la Galaţi.

Iniţial, când a ieşit pe poarta Şantierului din Mangalia, în anul 1985, a fost catalogată ca fiind crucişător, deşi nu avea caracteristicile necesare, şi a purtat numele Muntenia, dat de cuplul Elena şi Nicolae Ceauşescu.

Imediat după Revoluţia din 1989, nava s-a numit Timişoara, în memoria victimelor din oraşul de pe malul Begăi. Odată cu schimbarea numelui, a fost retrogradată în clasa distrugătoarelor.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Totuşi, această denumire a fost de scurtă durată, de doar câteva luni. Ulterior, nava a fost botezată Mărăşeşti, în cinstea înaintaşei sale, distrugătorul Mărăşeşti, cu care România a luptat în cel de-Al Doilea Război Mondial, alături de Mărăşti, Regele Ferdinand şi Regina Maria. Şi acesta i-a rămas numele până în prezent. În plus, nava a primit şi o altă încadrare: în clasa fregatelor.

18 ANI PE NAVĂ, ÎNCĂ DE LA CONSTRUCŢIE

Comandorul Dumitru Preda, în vârstă de 69 de ani, şi-a petrecut 18 ani pe navă, mai întâi ca secund, apoi în funcţia de comandant. Spune că a luat-o de la zero, a văzut nava născându-se în faţa sa. Nici când monstrul de oţel a fost gata de lansarea la apă, lucrurile nu au devenit mai uşoare. „Nu ştiam pe unde să ne mişcăm, dar am pus în funcţiune acest bastiment împreună cu oamenii. Altfel nu am fi reuşit să participăm după ’90 la patru-cinci marşuri în parteneriat cu NATO“, spune fostul comandant.

Perioadele grele de la comanda navei se amestecă în amintirile lupului de mare cu fazele hazlii. Un exemplu: la un moment dat, nava, aflată în construcţie, a trebuit mutată din şantierul 2 Mai în cel de la Mangalia, pentru a fi armată. Numai că podul care se afla între cele două şantiere nu permitea trecerea navei şi atunci i s-a demontat catargul. „Când s-a făcut transferul, a fost demontată suprastructura, care a fost pusă pe punte. Eu, având peste 1,90 metri înălţime, i-am spus comandantului de atunci, Vasile Manole: «Domnule comandant, eu urc pe catarg, vreau să ating podul». Şi am atins podul cu mâna. Apoi, s-a montat catargul cu cele peste 1.000 de antene. Când a fost definitivat, s-a demontat din nou şi nava s-a tras la cheu“, povesteşte Dumitru Preda. Şi aşa a început aventura navei.

Citeste mai mult: adev.ro/oyivu3. Autor: Mariana Iancu.


 


piese-auto-mangalia.ro

farmec.ro


Leave a Reply