CREȘTEREA ȘI DESCREȘTEREA ȘANTIERULUI NAVAL MANGALIA
(UM 02029) – Partea a II-a

0
5327
Lacul Mangalia - Limanu.

CREȘTEREA ȘI DESCREȘTEREA ȘANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029)

[Volum aflat ȋn lucru]

Partea a II-a

DESCREȘTEREA

  1. Scurtă Cronologie selectivă (date extrase din Episoadele anterioare):
  • 1956 – pe malul de nord al Lacului Mangalia, a luat ființă Grupul Industrial al Comandamentului Marinei Militare.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/
  • 10.1963 – prin Hotărârea Consiliului de Miniștri (H.C.M.) nr. 767/1963, Grupul Industrial al Comandamentului Marinei Militare a primt denumirea de Șantierul Naval Mangalia (UM 02029) și a trecut ȋn subordinea Direcției Generale a Ȋnzestrării Armatei.
  • 05.1971 – prin Ordinul Ministrului Forțelor Armate (M.F.A.) nr. 005527/1971, Șantierul Naval Mangalia a trecut ȋn subordinea Comandamentului Marinei Militare.
  • 06.1974 – prin Ordinul Marelui Stat Major al M.Ap.N. nr. CL 00670, SNM trecea ȋn subordinea Direcției Generale a Ȋnzestrării din M.Ap.N. Ȋn acest an, pe malul de sud al Lacului Mangalia, ȋn apropierea satului 2 MAI, au ȋnceput lucrările de extindere a șantierului militar, zona respectivă devenind Sectorul 2 al SNM-ului. Cele două Sectoare aveau o conducere unică, director general fiind Cpt Rg 1 ing. Iuliu CHIOREANU.
  • 03.1980 – prin Decretul de Stat nr. 64, Șantierul Naval Mangalia este ȋmpărțit ȋn două: Sectorul 1, din nordul Lacului Mangalia rămânea in continuare SNM (UM 02029), ȋn subordinea M.Ap.N.-ului, iar Sectorul 2, din zona de sud a lacului, devenea Șantierul Naval “2 Mai” Mangalia, și intra ȋn subordinea Centralei Navale Galați- condusă, ȋn acea vreme, de Dr.ing. Gelu CAHU – aflată ȋn subordinea Ministerului Construcțiilor de Mașini. Ȋn SNM (UM 02029) director a fost numit Cpt Rg. 3 ing. Teofil POP, iar ȋn SN “2 Mai” Mangalia, a rămas director Cpt. Rg.1 ing. Iuliu CHIOREANU. Deși, din 1980, cele două șantiere navale ale Mangaliei au avut destine diferite, ele au colaborat permanent!
  • 1984 – Șantierul Naval “2 Mai” Mangalia a devenind Fabrica de Construcții și Reparații Nave (FCRN) “2 Mai” Mangalia și s-a unit cu Șantierul Naval Constanța.
  • august 1989 – s-a dat ȋn folosință podul rutier (DN 39) peste Lacul Mangalia, scurtându-se distanța dintre Mangalia și satul 2 MAI cu cca 11 Km (vechiul drum făcea un ocol mare prin comuna Limanu).

[Ȋn anul 1987, Nicolae Ceaușescu i-a dat ordin generalului Vasile Milea, Ministrul Apărării, ca armata să construiască un pod rutier peste Lacul Mangalia.

Podul, ridicat ȋn mai puțin de un an, a fost proiectat de Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene IPTANA București (din anul 1999 , Institutul ȋnființat ȋn anul 1953, sub denumirea Institutul de Proiectări Hidrotehnice și Drumuri, IPHD, a devenit Asociația Salariaților și Conducerii IPTANA S.A.), iar construcția metalică a fost realizată de Ȋntreprinderea de Poduri Metalice și Prefabricate din Beton Pitești (după anul 1990, ȋntreprinderea PMPB Pitești a fost supusă “genocidului economic” fiind trecută pe lista celor 40 de unitați, din județul Argeș, intrate ȋn faliment, ca și alte 1216 fabrici, uzine și combinate din toată țara!) – conform datelor publicate de site-urile “Universul Argeșean.ro, 17 febr.2017 și “De Ce News, 03 iunie 2013-]

  • 1990 – FCRN “2 Mai” devine Șantierul Naval “2 Mai” Mangalia S.A.

Cele două șantiere navale ale Mangaliei (vedere din est). Ȋn partea dreaptă a imaginii, la vest de podul rutier (1989), se văd macaralele SNM-ului (de azi), vopsite ȋn albastru.

[La data de 22 ianuarie 1997 – pe locația SN “2 Mai” Mangalia, s-a  constituit societatea mixtă româno-coreeană Daewoo – Mangalia Heavy Industries S.A. (D.M.H.I.), partea româna, prin SN “2 Mai” Mangalia, deținând 49% din acțiuni, iar partea coreeană, 51%.]

–   Dec.1989 – SNM a intrat ȋn componența Regiei Autonome Grupul Industrial al Armatei (G.I.A.- R.A.)

  1. Șantierul Naval Mangalia, după anul 1989

Ȋncepând din anul 1990, datorită scăderii numărului de comenzi de la M.Ap.N., pe lângă navele militare care erau ȋn curs de execuție, conducerea SNM-ului s-a orientat și spre beneficiari civili, atât din țară cât și din străinătate. Astfel, printre altele, ȋn anul 1991, s-a ȋncheiat un contract de reparații și transformări ale unor nave de transportat mărfuri generale ȋn nave ptr. transportat animale vii (ovine, bovine, caprine). Acel contract s-a ȋncheiat cu firma arabă HAMADEH.

Ȋntreaga  documentație pentru modificările acelor nave a fost ȋntocmită de personalul tehnic din cadrul Serviciilor Proiectări și Tehnic ale SNM-ului. Printre navele reparate și modificate au fost: “HAMADEH 1”, “HAMADEH 2, “HAMADEH 3”, “HAMADEH 4”(am fost dispecerul lucrărilor la această navă. Comandantul ei era chiar fiul armatorului arab, Hamadeh. Am fost plăcut surprins de curățenia care exista la bord și ȋn mod deosebit ȋn “inima navei”, Compartimentul Mașini) “HAMADEH 5” s.a.

Datorită faptului că ȋnălțimea podului rutier, construit ȋn anul 1989, are ȋnălțimea de 21,60 m de la luciul apei până la grinzi, pentru ca acele nave să poată ajunge ȋn SNM, li s-au tăiat catargele, făcându-le rabatabile. Acele lucrări au fost executate de angajații SNM-ului, ȋn Portul Comercial Mangalia. Datorita ȋnălțimii mici a podului, SNM a pierdut multe comenzi de reparații nave civile.

Descreșterea Șantierului Naval Mangalia a ȋnceput ȋn anul 1991, când datorită faptului că, prin comenzile existente atunci nu se putea acoperi necesarul de manoperă pentru cei peste 2600 de angajați, au fost făcute primele disponibilizări de personal. Descreșterea s-a accentuat după anul 1996, cand M.Ap.N.-ul, datorită bugetului redus an de an, nu a mai avut resurse financiare decât pentru lucrări de reparații la navele existente ȋn dotare. Din anul 1996, nu s-au mai comandat SNM-ului nave militare construcții noi.

Macheta SNM-ului.

Ultimele contracte și comenzi de construcții noi onorate de SNM, pentru M.Ap.N., după anul 1989, au fost:

  1. Șalupele de Tracțiune (ST-urile) și pontoanele destinate construcției de poduri plutitoare, pentru unitățile de Geniu ale Forțelor Terestre (1990-1991);
  2. O Șalupă Fluvială pentru Protecție Ȋmpotriva Incendiilor –SFPI (1992);
  3. Un ponton de 50 de locuri (1992);
  4. Dupa efectuarea probelor de mare, ȋn decembrie 1989 și semnarea actelor de recepție, s-a deschis o nouă comandă, pentru lucrări de modernizare și omologare la Corveta 264 “Cam. EUSTAȚIU SEBASTIAN”. Lucrările au fost finalizate ȋn anul 1992.
  5. Vedetele Blindate Fluviale, din Clasa BRUTAR II: VBF 178 “SMÂRDAN” (1990); VBF 179 “POSADA” (1991); VBF 180 (1993). [Ȋnaintea lor s-au livrat VBF 94 “GRIVITA” (1986) , din Clasa BRUTAR I, casată ȋn 2011, la SN STX TULCEA, VBF 176 “RAHOVA” (1987) și VBF 177 “OPANEZ” (1989)];
  6. Corveta 265 “Cam. HORIA MACELLARIU”(1996);
  7. Remorcherul Maritim de Salvare RMS 501 “HERCULES” (1996), devenit “Cpt. Cdor. ALEXANDRU CĂTUNEANU” (2008).

După ce ȋn perioada 1990÷1991, ȋn SNM s-au executat lucrările de reparații la pilotinele “PILOT 1” și “PILOT 2”, aflate ȋn patrimonial Societății Comeciale PILOT SERVICES S.A Constanța, ȋn șantierul militar s-au construit pilotina “ATLAS 1”(1992) și nava de servitute “ATLAS 2” (1993), pentru S.C. ATLAS PILOT S.A. Constanța.

Din anul 1991, Șantierul Naval Mangalia a ȋnceput să construiască corpuri de nave si nave  armate complet pentru parteneri din străinătate, principalul beneficiar fiind RENSEN SHIPBUILDING B.V.-Olanda. Pentru a câștiga ȋncrederea partenerilor din țară și din străinătate, SNM a implementat un sistem de management al calității obținând certificatul de acreditare de la Organismul Național de Certificare si Acreditare, conform sistemului de management al calității SR EN ISO 9001, calitatea lucrărilor la nave ȋmbunătățindu-se ȋn mod constant. Dacă la navele militare construite ȋn SNM, lucrările executate erau urmărite de reprezentanții Comisiei Militare Nr.1 pentru Mangalia și Constanța, la navele civile, maritime și fluviale, construite după anul 1989, lucrările au fost supravegheate și certificate de una dintre societățile de clasificare: Registrul Naval Român-RNR (actualmente aflat ȋn componența Autoritații Navale Române-ANR), Lloyd’S Register(englez), Germanischer Lloyd (registrul naval german), Det Norske Veritas (registrul naval norvegian), Bureau Veritas (registrul naval francez).

Este important de subliniat faptul că unele dintre navele construite pentru export, fiind de lungimi de până la 110 m, au fost realizate din două bucăți pe cala șantierului, lansate la apă pe rând și cuplate intre ele pe docul plutitor (situatie unică in România!).

[Cala de ridicare/coborâre nave a SNM-ului poate ridica sau lansa la apă nave care au  caracteristici tehnice maxime: Lungime L=73 m; lățime l=14 m; pescaj T=4 m; greutate G= 600 t.]

In imagine – Nava portcontainer “RIFGAT”, construită și lansată la apa ȋn SNM, ȋn anul 1998 (beneficiar Rensen Shipbuilding B.V.-Olanda).

Ȋn anul 1993, Regia Autonomă Grupul Industrial al Armatei (G.I.A.-R.A.), din care făcea parte și SNM, a ȋnființat Societatea Comercială RASCALA S.R.L., ȋmpreună cu două firme, una  italiană și cealaltă malteză. Șantierul militar din Mangalia a pus la dispozitie spații de producție, magazii și birouri pentru administrația noii firme! Forța de muncă a fost asigurată prin detașarea câtorva zeci de angajați ai SNM-ului. Director general la noua societate a fost numit Cpt. Rg.3 ing. Virgil LAZĂR, care deținea funcția de director tehnic ȋn SNM. Administratorul Societății RASCALA era omul de afaceri Italian Daniele RIZZO. Principala activitate a noii societăți era construirea de ambarcațiuni de agreement din fibră de sticlă, șalupe și cutere. Dupa plecarea inginerului LAZĂR, pe funcția de director tehnic ȋn SNM, a fost numit Cpt.Rg.3 ing. Ștefan ILIE. Director General ȋn SNM era Cpt.Rg.1 ing. Cornel LĂPĂDATU.

Ambarcațiunea de agreement RASCALA, model FM 16, cu motor SUZUKI.

Ȋn incinta SNM-ului, S.C.RASCALA S.R.L. a construit mai multe tipuri și modele de bărci și ambarcațiuni de agrement din fibră de sticlă, atât pentru persoane fizice cât și juridice. Printre beneficiarii ambarcațiunilor sunt Poliția de Frontieră, Administrația Portului Constanța, unitățile de pompieri și căpităniile portuare.

Exemple de tipuri și modele de ambarcațiuni din fibră de sticlă, realizate de SC RASCALA:

1 -Ambarcațiune de agrement RASCALA (IT) FM16 – SUZUKI DF 70

Caracteristici: Lungime L= 4,90 m; lățime l=1,90 m; pescaj T=0,30 m; greutate G=360Kg, Motor SUZUKI DF 70;

2 -Ambarcațiune de agrement RASCALA model “LUCREȚIA FM 17”

Caracteristici: L=5,20 m; l=2,05 m; T=0,30 m; motor YAMAHA F100CP;

3 -Ambarcațiune “RASCALA 520” (realizată printre primele, ȋn anul 1993)

Caracteristici: L=5,20 m;, l= 2,10 m; T=0,35 m, motor 120 CP;

4 -Ambarcațiune RASCALA SC28

Caracteristici: L= 8,4 m; l=2,85 m; V=37 Nd, deplasament D=2,6tdw,  propulsie 2X145 CP, capacitate=8 persoane;

5 -Barcă RASCALA GZ 12 (pentru pescuit)

Carcteristici: L=3,90 m; l=1,55 m; T=0,55 m; G=100kg, capacitate=6 persoane.

Ambarcatiune de agrement realizată de RASCALA SRL, model FM 16- vedere de sus.

Ȋn anul 1996, S.C.RASCALA S.R.L. și-a ȋncetat activitatea ȋn Șantierul Naval Mangalia, fiind preluată de o firmă din Hârșova.

La data de 01.01.1998 –  Șantierul Naval Mangalia (UM 02029) a devenit UM 02533/M, ȋn subordinea UM 02533 București.

Nava Vrachier (cargo) “COMPROMIS”construită și armată complet ȋn SNM, pentru firma olandeză Rensen Shipbuilding B.V., ȋn anul 2000.


-VA URMA–


Bibliografie

Site-urile: “Șantierul Naval Mangalia S.A./Despre noi”; “Șantierul Naval 2 Mai Mangalia S.A./despre noi”; <<“Noi am fost părinții vapoarelor,noi le-am ȋnmormântat”, Aurelia LĂPUȘAN, Ziua de Constanta, o9 oct.2006>>;<<”Redevine functional Santierul Naval Militar Mangalia?”, Ziua de constanta, 26 aug.2008>>“NAUTICAL web-RASCALA SC 28”; “ RASCALA (IT) FM16-SUZUKI DF 70”; “Pro BARCA-Vând barca RASCALA GZ 12”; “Barca RASCALA 520+motor BarciSecond-Vanzari…”; “ROMANIA PRIVATIZATA – ROMANIA FURATA [si VIDEO] Distrugerea economiei Romanesti…”; <<“Mangalia ȋn paginile vremii”, 2007, Aurelia și Ștefan LĂPUȘAN>>; “Fortele Navale Romane”; “Fortele Terestre Romane”; <<“Marirea si decaderea industriei romanesti de aparare”, Alexandru GRUMAZ, Adevarul, 5 sept,2014>>; “Scurta Istorie a prezentei Marinei la Mangalia, Cam Fl (r) Petrică STOICA>>; “Universul Argesean.ro, 17 Febr.2017”; “DC News, o3 iunie 2013”; “WIKIPEDIA”.

Marin TĂNASE, documentarist.


N.r. Toate episoadele despre Istoria Șantierului Naval Mangalia (SNM), scrise de dl. Marin TĂNASE, pot fi citite la rubrica PAGINA DE LECTURĂ a cotidianului Mangalia News.


Mangalia News, Marți, 25 iulie 2017.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply