Marin Tănase: PE URMELE “COPIILOR” SANTIERULUI NAVAL MANGALIA – Episodul 2

1
3303

PE URMELE “COPIILOR” SANTIERULUI NAVAL MANGALIA – Episodul 2 

[Extrase din volumul “Cresterea si Descresterea Santierului Naval Mangalia (UM 02029)”, aflat in lucru].

NAVELE TRANSFORMATE IN OBIECTIVE TURISTICE

A – ISTORIA VEDETELOR DE PAZA SI PATRULARE

In perioada 1972-1989, in Santierul Naval Mangalia (UM 02029), s-au construit 20 de Vedete de Paza si Patrulare, VP 21-VP 40, pentru Marina Granicereasca, devenita, in anul 1999, Garda de Coasta, in cadrul Politiei de Frontiera a Romaniei.
In anul 1972, odata cu inaugurarea Calei de Lansare-Ridicare Nave a SNM-ului, s-a dat la apa prima vedeta, VP 21.
VP-urile, executate dupa proiectul chinezesc 0111C, au urmatoarele caracteristici tehnice: lungime L=39 m; latime l= 5,30 m; pescaj T=1,43 m; deplasament D=116 tdw.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Datorita uzurii fizice si morale, multe VP-uri au fost scoase din serviciu. Fiind propuse pentru casare, dupa demontarea armamentului si a instalatiilor mecanice si electrice, aceste nave “au fost scoase la licitatie, pe post de fier vechi”, dar, “pentru ca nu au fost gasiti doritori care sa le preia, s-a trecut la transmiterea lor fara plata, conform legii, catre alte institutii ale statului” (extrase din interviul acordat de domnul Marius Niculescu, purtator de cuvant al Garzii de Coasta, pentru Digi 24 Constanta, in data de 31.01.2013).
Astfel, in anul 2003, din initiativa fostului primar Radu Mazare, 5 VP-uri au fost reconditionate, revopsite si amplasate pe cavaleti, 4 la intrarile in orasul Constanta si una in zona Garii CFR Constanta, devenind obiective turistice.

Navele si locatiile:

– VP 21, construita in anul 1972, a fost amplasata in Constanta, la intrarea dinspre localitatea Ovidiu;
– VP 26, anul de fabricatie 1973, a fost amplasata la intrarea dinspre Mamaia;
– VP 30, anul fabricatiei 1974, a fost amplasata la intrarea dinspre Agigea;
– VP 31, anul de fabricatie 1975, a fost amplasata la Gara CFR Constanta;
– VP 38, anul de fabricatie 1986, a fost amplasata la intrarea dinspre localitatea Valu lui Traian.

La inceputul anului 2016, Ovidiu Brailoiu, primarul localitatii Eforie, a preluat 2 VP-uri, dupa ce, la cele trei licitatii publice tinute de Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera (IJPF) Constanta, nu s-a prezentat niciun doritor sa le cumpere ca fier vechi. Transferul navelor s-a facut fara plata, ca si in cazul celor preluate in administrare de Primaria Constanta. Prima vedeta a fost amplasata intre Eforie Nord si Eforie Sud, langa Lacul Techirghiol, iar a doua la intrarea in Eforie Sud, dinspre comuna Tuzla. Cele doua VP-uri au fost revopsite, devenind obiective turistice.

In anul 2015, Vedeta de Paza si Patrulare, VP 21, din Constanta, de la intrarea dinspre Ovidiu, a fost redecorata, dupa un proiect intitulat “Marea la Rasarit”, realizat de Irina Mocanu si Sandra Balasoiu.

In anul 2016, si celelalte VP-uri au fost redecorate, devenind “exponate de arta urbana”:
– VP 26, aflata la intrarea dinspre Mamaia, de langa Pescarie, a fost pictata dupa lucrarea conceputa de artistul Bogdan-Gabriel Zimceac, intitulata “Scoica de Mare”;
– VP 30, aflata la intrarea dinspre Agigea, a fost redecorata dupa proiectul lui Constantin- Iulian Aleodor Dura, intitulat “Constanta, orasul Soarelui”;
– VP 31, nava de langa Gara CFR Constanta, a fost pictata dupa proiectul artistei Cristina-Alina Costea, intitulat “Geometrie Sea”;
– VP 38, de la intrarea dinspre Valu lui Traian, a fost redecorata dupa lucrarea conceputa de Raluca-Mirela Dumitrascu, intitulata “Carnaval”.

Proiectele dupa care s-au realizat redecorarile VP-urilor, au fost declarate castigatoare la Concursul de creatie “Culorile Romaniei in Constanta”, din cadrul Campaniei “Redescopera Culorile Romaniei”.

B – VEDETELE TORPILOARE PE ARIPI PORTANTE

In perioada 1974-1990, in Santierul Naval Mangalia (UM 02029), s-au construit 33 de nave Vedete Torpiloare Pe Aripi Portante (VTAP-uri sau VT-uri Mici) cu doua Tuburi Lansatoare de Torpile (TLT-uri), cu numerele de bordaj sau numere tactice: VT 51-77 si VT 320-325.
VT-urile au urmatoarele caracteristici tehnice: lungime L=21,80 m; latimea l=6,30 m; pescaj T=1 m; deplasament D=45 tdw, Vmax.=50 Nd, autonomie=500 Mile.

Datorita uzurii fizice si morale, Vedetele Torpiloare Mici au fost scoase din serviciu si propuse pentru dezmembrare. Doua dintre ele au devenit obiective turistice.

Astfel, in anul 2004, a fost inaugurat Muzeul Marinei Romane din Mangalia. In perimetrul muzeului, langa DN 39, la intrarea in Mangalia dinspre satul 2 MAI, s-a amplasat Vedeta Torpiloare pe Aripi Portante VT 324, construita in SNM in anul 1989.

In Constanta, in fata Academiei Navale “Mircea cel Batran”, in apropierea Bazei Navale a Marinei Militare Romane, se afla “sora mai mare” a vedetei de la Mangalia, VT 321.

Galerie FOTO:

Surse de documentare sunt site-urile:
“VP20-40, SHANGHAI II, large patrol craft, coast guard-Romanian…”; <<51-77, 320-325: “HUCHWAN” class torpedo hydrofoils>>; “Muzeul Marinei Romane de la Mangalia [galerie FOTO]”, MT, Mangalia News, 13 dec. 2016>>; <<,”Povestea vapoarelor care “pazesc” intrarile in oras”, Digi24 Constanta, 31.01.2013>>; <<“Arta urbana la Constanta. Cum va arata vaporul de la intrarea in oras, in Tomis Nord”, Mariana Iancu, adevarul.ro, 22 Iulie 2015; << “Cum vor arata vapoarele de la intrarile in orasul Constanta. Vedetele militare vor fi transformate de tineri in exponate de arta urbana”, Mariana Iancu, adevarul.ro, 9 Mai 2016>>; <<“Cum arata navele-emblema ale Constantei, Adelina Iancu, Telegraf, 25 mai 2016>>; << Inceputurile Santierului Naval Mangalia”, MT, Mangalia News, 3 Noiembrie 2016>>; << ” GALERIE FOTO/Vrei o vedeta maritima la tine in curte? Garda de Coasta le da Gratuit”, Daniela Moldoveanu, Observator de Constanta, 18 Martie 2014>>; <<“Scoici si Melci in nuante de albastru, pe nava emblema de la Pescarie”, Telegraf, 20 Mai 2016>>; <<“Noi atractii turistice la Eforie: Statii de biciclete si ambarcatiuni, la intrarile in statiuni”, Catalin PALIU, Observator de Constanta, 2 Martie 2016>>.

Autor: Marin Tănase.


 


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


1 COMENTARIU

Leave a Reply