Marin Tănase: ȘANTIERUL NAVAL MANGALIA în anii marilor realizări, episodul 7 – VEDETELE FLUVIALE

0
7934

25

[Fragmente din volumul “CRESTEREA SI DESCRESTEREA SANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029)”, documentar aflat in lucru]. (REPUBLICARE Mangalia News).

INTRODUCERE

Industria romaneasca de armament a fost infiintata la 26 august 1861, printr-un decret semnat de Alexandru Ioan Cuza (n.20 martie 1820 – d.15 mai 1873), primul domnitor al Principatelor Unite si al statului national Romania (24 ian.1859 – 23 febr.1866). Decretul prevedea infiintarea “Directiei stabilimentelor de material de artilerie”. De-a lungul timpului, industria producatoare de arme si munitii din Romania a cunoscut mai multe etape de dezvoltare.

Dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, prin Tratatul de Pace de la Paris din 1947, Romania a fost obligata sa-si inchida fabricile de armament.

In perioada 1944-1958, Romania a fost sub ocupatia trupelor sovietice. Retragerea acestora de pe teritoriul Romaniei, in 1958, a avut ca urmare orientarea comunistilor, aflati la putere, catre o politica interna si externa tot mai independenta fata de Moscova. Romania, prin conducatorul sau de atunci, Gheorghe Gherghiu Dej, s-a opus “Planului Valev”, propus de U.R.S.S., in urma caruia trebuia sa devina o tara agricola, “granarul” tarilor comuniste din Europa Rasariteana si a initiat un program de industrializare a tarii.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

[Gheorghe Gheorghiu Dej (n.8 noiembrie1901, Barlad – d.19 martie 1965, Bucuresti) a fost liderul comunist al Romaniei din anul 1948 pana in 19 martie 1965 si Presedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romane (21 martie 1961-18 martie 1965)].

Dupa anul 1950, Romania a reinfiintat unele fabrici de armament, spre nemultumirea Occidentului, dar cu sustinerea sovieticilor, insa, ramanea dependenta de importurile de arme si munitii din tarile membre ale aliantei militare “Tratatul de prietenie, cooperare si asistenta mutuala de la Varsovia” si in special din U.R.S.S.

[Alianta militara “Tratatul de la Varsovia” sau “Pactul de la Varsovia” a fost infiintata in anul 1955 din initiativa lui Nikita Sergheevici Hrusciov (n.1894 – d.1971), liderul comunist de la Moscova (1953-1964), ca o replica a formarii blocului politic si militar occidental N.A.T.O., infiintat in anul 1949. Alianta “Pactul de la Varsovia” era formata din tarile comuniste din Europa, mai putin R.S.F. Iugoslavia. Albania s-a retras din alianta in anul 1968, Cehoslovacia in 1978, Polonia in 1981, R.D. Germana, Ungaria si Romania s-au retras in 1989, iar Bulgaria si U.R.S.S. in 1991, cand blocul militar s-a dizolvat].

Din anul 1965, noul lider comunist de la Bucuresti, Nicolae Ceausescu, a continuat politica de independenta fata de Moscova, initiata de Gheorghiu Dej. In acel an, doar 27% din tehnica armatei romane era fabricata in tara, restul echipamentelor fiind importate. La propunerea lui Ceausescu, Plenara C.C. al P.C.R. din aprilie 1968 a aprobat infiintarea unui sector al productiei de aparare, in cadrul Industriei Nationale.

[Nicolae Ceausescu (n.26 ian.1918, Scornicesti – d.25 dec.1989, Targoviste) a fost Secretar General al P.C.R. (11 iulie 1965 – 25 dec. 1989), primul Presedinte al Romaniei (29 aprilie 1974 – 25 dec.1989)].

Dupa invadarea Cehoslovaciei de catre trupele Tratatului de la Varsovia, in frunte cu U.R.S.S., din 20 august 1968, Industria de Aparare a Romaniei a cunoscut o dezvoltare fara precedent.

[In Cehoslovacia, Guvernul lui Alexander Dubcek (n.1921-d.1992), care a condus tara intr-o perioada scurta de timp (1968-1969), a initiat un program de reforme (“Primavara de la Praga” a fost o perioada de libertate politica in Cehoslovacia si a durat din primavara pana la 20 august 1968), lucru care l-a iritat pe Leonid Brejnev (n.1906-d.1982), conducatorul Uniunii Sovietice intre anii 1964 si 1982, care a ordonat invadarea Cehoslovaciei. La aceasta actiune militara Romania a refuzat sa participe].

[Dupa invadarea Cehoslovaciei, imediat a doua zi, la mitingul care a avut loc in Bucuresti, in discursul sau, Ceausescu a criticat vehement invadarea tarii prietene, castigand simpatia Occidentului, si a lansat notiunea de “razboiul intregului popor” (“poporul roman nu va permite nimanui sa violeze teritoriul patriei noastre”- Nicolae Ceausescu, 21 august 1968). Serviciile Secrete ale Romaniei au aflat de planul de invadare a tarii de catre sovietici si l-au informat pe Ceausescu. La randul lor, Serviciile Secrete Britanice si Olandeze au atentionat ambasadele Romaniei de intentia Moscovei de a invada Romania, in data de 22 noiembrie 1968, lucru care insa nu s-a petrecut, datorita sustinerii tarii noastre de catre conducatorii din China si tarile occidentale. Ca masuri imediate de aparare, Romania a mobilizat Armata a IV-a din Transilvania, Armata a II-a din Moldova, Aviatia Militara si Fortele Navale Romane! In acel an, 1968, s-au reinfiintat Garzile Patriotice (Acestea au aparut in anul 1940, in perioada monarhiei, dar fusesera desfiintate de comunisti in 1958.)].

Dupa anul 1970, pe langa modernizarea vechilor intreprinderi din Romania, care fabricau tehnica militara, au fost construite altele noi, printre care Intreprinderea AUTOMECANICA MORENI, care in toamna anului 1969 a inceput sa produca transportoare blindate amfibii pe roti TAB-71, TAB-77, TAB-79, cu tractiune 4×4, 6×6 si 8×8, autoblindate ABI si tractoarele de artilerie TAR-76 si TMA-83 si INTREPRINDEREA AVIOANE CRAIOVA, infiintata in anul 1972, in apropiere de Craiova, la Ghercesti, care era constructor de avioane IAR-93 si IAR-99. Aceasta intreprindere de avioane se adauga INTREPRINDERII AERONAUTICA ROMANA BRASOV, existenta din 1925 si fabricii de avioane AEROSTAR BACAU, infiintata in 1953, care au fost modernizate.

Din 1970, la Fabrica Mecanica de Armament Mizil, MFA MIZIL, a inceput productia de serie a masinilor de lupta pe senile. La IAR BRASOV, in perioada 1975-1992 s-au construit 88 de avioane de lupta in variantele: IAR-93A, IAR-93MB, IAR-93B, dupa proiectul intocmit de INCAS ROMANIA, la inceput in colaborare cu R.S.F. Iugoslavia.

La IAR GHIMBAV (rezultata din divizarea IAR BRASOV) se produceau elicoptere IAR-330 PUMA si IAR 316-B ALOUETTE sub licenta, iar la TURBOMECANICA erau executate motoare de avioane si elicoptere. La UZINA MECANICA RESITA se construiau tunuri antitanc calibrul 100 mm, Model 1975/77, obuziere cal. 152 mm, Model 1981, tunuri cal. 130 mm, Model 1982 etc., iar la UZINA MECANICA MIJA (infiintata in 1937 si modernizata dupa 1970 ) se produceau proiectile, bombe de aviatie, rachete antitanc, mitraliere cu 2 si 4 tevi, grenade de mana etc.

La Bucuresti, la UTB s-au construit masini de lupta pentru vanatorii de munte, la UZINA “STEAGUL ROSU” BRASOV erau fabricate autocamioane militare, la INTREPRINDEREA CRANGUL LUI BOT se faceau rachete, la ARO CAMPULUNG-MUSCEL se faceau masini de teren pentru armata, la UZINELE MECANICE CUGIR, SADU si MIJA se producea armament usor, si multe altele!

NAVE CONSTRUITE PENTRU MARINA MILITARA

Dupa anul 1970, in domeniul constructiilor de nave militare, in SANTIERUL NAVAL MANGALIA, care era singurul santier naval militar din tara, s-au construit pentru Fortele Navale Romane, dupa proiecte ICEPRONAV GALATI, o serie intreaga de nave maritime si fluviale, printre care: Vedete Maritime de Patrulare VP20 – VP40, intre anii 1972 si 1989; Vedete Torpiloare Mici pe aripi portante, VT-urile 51-77 si 320-325, in perioada 1974-1990; Vedete Blindate Fluviale (18 nave VB-uri, intre anii 1972-1985 si 6 nave VBF-uri, intre 1986-1993); 4 Vanatoare de Submarine Mici VS41-VS44, incepand din anul 1974; nava pentru scafandri militari “GRIGORE ANTIPA”, in 1979; Puitoarele de Mine 271 si 274 (1980-1981); 12 nave Vedete Torpiloare Mari (1979-1982); Fregata “MARASESTI”, F111 (1979-1985); 6 nave Corvete (1983-1989); 4 nave Dragoare Maritime (1985-1989) si 3 Ambarcatiuni Complementare Prova pentru dragaj acustic si electromagnetic; Salupe de Remorcare si Salvare, SRS-uri

11

Nave pe Perna de Aer:

9

Remorcherul Maritim RMS 501- “Cpt.Cdor. ALEXANDRU CATUNEANU”:

1

fostul Remorcher “VITEAZUL”, in anul 1996; Salupe de Tractiune, ST-uri

2

Salupe Fluviale de Protectie contra Incendiilor, SFPI-uri

3

Docuri Plutitoare de 200 t.f.

4

si un Doc Plutitor de 5000 t.f.

5

nefinalizat din motive financiare, cu care MApN s-a confruntat incepand din anul 1990; Ateliere Plutitoare, tinte navale, pontoane si multe altele.

La SANTIERUL NAVAL DROBETA TURNU-SEVERIN, in perioada 1975-1981 s-au construit 25 de Vedete Dragoare Fluviale din aluminiu, VDF-uri,10

iar intre anii 1989-1993 s-au construit 3 Monitoare,

12

care au la bord, ca si VBF-urile, tunuri antitanc cal. 100 mm si Rampe de Lansare Proiectile Reactive Nedirijate (APRN-uri), a cate 40 de rachete.

La SANTIERUL NAVAL BRAILA s-au construit  2 nave pentru suport logistic: 281-“CONSTANTA”, in anul 1980 si 283-“MIDIA”, in 1982.13

La SANTIERUL NAVAL OLTENITA s-au construit: nava de Comandament “EGRETA”,6

in 1985 (fosta nava de protocol “DANUBIUS”) si Remorcherul “GROZAVUL”,

7

realizat cu 2 ani inaintea RMS-ului 501 “Cpt.Cdor ALEXANDRU CATUNEANU”, in anul 1994.

In perioada 1989-1992, Romania a cumparat de la rusi 3 Nave Purtatoare de Rachete: NPR 188-“ZBORUL”, NPR 189-“PESCARUSUL” si NPR 190-“LASTUNUL”. Acestea sunt propulsate de cate doua turbine, au la bord cate 4 rachete tip “nava-nava”, datorita carora sunt considerate nave de atac foarte puternice. De-a lungul timpului, aceste nave au fost in reparatii curente in SNM, dar si in SANTIERUL NAVAL “2X1 HOLDING” MIDIA”.

Ultima nava, dintre cele trei, reparata in SNM a fost NPR 188 -“ZBORUL”, in anul 2008,

8

Navele Dragoare de Baza: DB 13, DB 14

14

DB 15 si DB 16, construite in SANTIERUL NAVAL GALATI, incepute in anul 1943, dupa proiect german (lucrarile au fost abandonate in 1944 si reluate in 1949), 2 terminate in 1955, iar celelalte 2 in 1956 si 6 Dragoarele de Rada: DR 4 – DR 9,15

construite tot in SN GALATI, intre anii 1956 si 1959 au fost supuse unui program amplu de modernizare, incepand din anul 1976.

VEDETELE BLINDATE

Incepand din anul 1972 si pana in 1985, in SANTIERUL NAVAL MANGALIA (UM02029), s-au construit 18 Vedete Blindate, VB-uri, cu numerele de bordaj 76 – 93, dupa proiect ICEPRONAV GALATI. In imaginea urmatoare este planul Vedetei Blindate VB 76.

16

In imaginea aceasta este Vedeta Blindata VB 86.

17

Caracteristici tehnice: lungime L=32,40 m, latime l=4,80 m, pescaj T=0,9 m, deplasament Dmax.=127 tdw, propulsie 2xDiesel, 1200 CP fiecare, viteza V=17 Nd;

Echipaj = 25 marinari.

Armament: 1 tun calibrul 76,2 mm, mitraliere 4×14,5 mm, 2 aruncatoare de proiectile reactive cal.81 mm.

Cele18 VB-uri formau Divizionul 94 Vedete Fluviale mici. Ele au inlocuit vechile vedete sovietice din clasa BKA. In anul 2004, cand mai avea in componenta 12 din cele 18 vedete, Divizionul 94 Vedete Blindate mici a fost desfiintat. Toate vedetele au fost dezmembrate!

In imaginea urmatoare se vad VB-uri pregatite pentru dezmembrare, in anul 2011, in Tulcea.

18

Vedetele Blindate Fluviale VBF-urile din generatia a II-a, clasa BRUTAR, au constituit o noua provocare pentru constructorii din SANTIERUL NAVAL MANGALIA.

In anul 1986, a fost construit Vedeta Blindata Fluviala VBF 94 “GRIVITA”, clasa BRUTAR I. Aceasta a facut parte din Divizionul 145 Vedete Blindate Tulcea si a fost casata in anul 2011.

In anul 1987, a fost construita VBF 176 “RAHOVA”, clasa BRUTAR II. Nava a intrat in serviciu la data de 11.09.1987, in Divizionul 145 Vedete Blindate Tulcea.

19

In anul 1989, a fost construita  vedeta VBF 177 “OPANEZ”. Nava a intrat in serviciu in anul 1989, in cadrul Divizionului 145 VB Tulcea.

20

In anul 1990, a fost construita VBF 178 “SMARDAN”.  Nava a intrat in componenta Divizionului 145 VB Tulcea, la data de 14.05.1990.

21

In anul 1991, a fost construita VBF 179 “POSADA”. Nava a intrat in serviciu la 18.05.1991, in cadrul Divizionului 145 VB Tulcea.

22

In anul 1993, a fost construita VBF 180 “ROVINE”. Nava a intrat in serviciu la 16.071993, in Divizionul 145 VB Tulcea.

23

La data de 15.12.2000, cele 6 VBF-uri au intrat in componenta Sectiei a II-a a Divizionului 67 Nave Purtatoare de Artilerie (NPA) Tulcea. La 15.02.2001, Divizionul 67 NPA a fost redislocat din Garnizoana Tulcea in Garnizoana Braila.

Vedetele Blindate Fluviale in misiune:

24

VBF-urile au urmatoarele caracteristici tehnice: lungime L=44,50 m, latime l= 8 m, pescaj T=1,30 m, propulsie=3 motoare tip 12 BOXER-165, 1200 CP fiecare, viteza V=31 Km/h;

Echipaj = 47 marinari; autonomie = 3 zile; raza de actiune = 500 Km.

Armament: 1 tun calibrul 100 mm, la prova; 2 instalatii TAB-77, Tb si Bb, la prova; 2 mitraliere cu 4 tevi cal. 14,5 mm, Tb si Bb, la pupa suprastructurii; 2 instalatii de aruncatoare de proiectile reactive nedirijate 2×122 m, cu cate 40 de tuburi fiecare (APRN); 1 tun cal.30 mm cu 2 tevi, la pupa vedetei.

25

Intre anii 1993-1996, la SANTIERUL NAVAL DROBETA TURNU SEVERIN, s-au construit 3 Monitoare, proiect ICEPRONAV GALATI: 45 “KOGALNICEANU”(1993); 46 “ION C. BRATIANU (1994) si 47 “LASCAR CATARGIU” (1996). Aceste 3 Monitoare (erau 4 bucati in plan, dar s-au construit 3, din motive financiare) au format Sectia I a Divizionului 67 Nave Purtatoare de Artilerie.

Divizionul 67 NPA cu Sectia I si Sectia II de Nave Purtatoare de Artilerie (NPA), dislocat in Garnizoana Braila, impreuna cu Divizionul 88 Vedete Dragoare Fluviale fac parte din SERVICIUL FLUVIAL aflat in subordinea COMANDAMENTULUI FLOTEI ROMANE.

NAVA HIDROGRAFICA MARITIMA “Cpt. Cdor. ALEXANDRU CATUNEANU”

Nava Hidrografica Maritima “Cpt. Cdor. ALEXANDRU CATUNEANU” a fost construita in SANTIERUL NAVAL MANGALIA, dupa proiectul 1395 executat de ICEPRONAV Galati si a intrat in serviciu ca “RMS 501 HERCULES”, in anul 1996, in cadrul Divizionului de Nave Auxiliare al Bazei 330 Logistica, din Flota Maritima Militara Romana.
1

[Alexandru Catuneanu (n.1862-d.1917), a facut parte din colectivul de ofiteri romani care au participat la lucrarile hidrografice destinate realizarii “Hartii Marii Negre, coasta Romaniei”. Este prima harta romaneasca de navigatie a litoralului vestic al Marii Negre. Pentru aceasta harta, Romania a fost premiata cu cea mai inalta distinctie, Medalia de Aur, la Expozitia Universala de la Paris, organizata in anul 1900, la Congresul International de Arhitectura si Constructii Navale. Harta cuprindea tarmul dintre HANLIC si Gura STARI-STAMBUL. In anul  1899, Alexandru Catuneanu a fost numit la comanda primului Bric “MIRCEA” (construit in Anglia, in anul 1882. Bricul avea doua catarge. A iesit din serviciu in anul 1926.), pe care l-a folosit pentru lucrari hidrografice. Cpt. Cdor. Alexandru Catuneanu a murit in cel mai grav accident feroviar din Romania, petrecut la data de 13 ianuarie 1917, in apropierea comunei Ciurea, intre Barlad si Iasi.]

La construirea Remorcherului Maritim de Salvare “RMS 501 HERCULES”, in SNM, in anul 1996, dispecer a fost colegul meu sing. Ion CIUREA.

In anul 2006, nava a intrat in dotarea Directiei Hidrografice Maritime.

In anul 2008, Remorcherului Maritim de Salvare “RMS 501 HERCULES”, i s-a schimbat numele in “Cpt. Cdor ALEXANDRU CATUNEANU”.

Caracteristici tehnice:

– lungime L=64,70 m, latime l=14,60 m, pescaj Tmediu=5,50 m, deplasament Dmax.=2665 tdw, viteza Vmax=11 Nd, propulsie = 2motoare de 2465 CP fiecare;

– capacitate de transport =100 persoane, autonomie 30 zile;

– echipaj: 3 ofiteri, 8 maistri militari, 1 subofiter, 17 marinari.

Nava este echipata cu senzori pentru studierea datelor hidrologice, oceanografice si meteorologice, masurarea adancimii apei, viteza sunetului in apa, caracteristicile valurilor, parametrii biochimici de apa, curentii marini.

Misiunile navei sunt: cercetarea hidrografica si oceanografica si realizarea balizajelor in apele teritoriale ale tarii. Poate interveni la nave si platforme marine, in caz de incendii sau alte situatii deosebite.


 BIBLIOGRAFIE:

Replica de Constanta, 1 mai 2013; Ziua de Constanta, 5 dec.2014; Ziua de Constanta, 23 mai 2013; Cuget Liber, 27 august 2012; Observator de Constanta, 8 dec.2015; Observator de Constanta, 11 august 2015; Romania Libera 5 nov. 2014; Romania Libera, 29 august 2013; Adevarul, 22 august 2005;

site-urile: <<“1900: Harta Catuneanu”, Dr. Andreea Atanasiu-Croitoru, 2013>>; “Nave pentru salvare, cautare si operatiuni de depoluare”; “Fortele Navale Romane”; “Flota Militara Romaneasca de Dunare: Vedetele Blindate Brutar…”; “76-77, 79,87: VB class river patrol boots/”76″class…”; “Marina /Resboiu-military&CO/Pagina 36”; “Marina Romana”; “Fortele Navale-divizia de Dunare”; <<“Blindatele de pe Dunare”, “Vedetele blindate mici-Forum Machete Modelism, Hobby” si “FOTO: planurile vb 76, Mihai Georgescu, Modelism 4/1996”, Darius Martinescu, Romania Libera, 21iunie 2007>>; “94,176-180: BRUTAR I, BRUTAR II classriver monitors”; “45-47: Mihail Kogalniceanu class, river monitor; “INDUSTRIA ROMANEASCA DE ARMAMENT”, <<“INDUSTRIA ROMANEASCA DE APARARE DUPA INFIINTAREA ORGANIZATIEI TRATATULUI DE LA VARSOVIA (1955-1968)- partea a II-a”,01 febr.2015, Revista “SUNTEM ROMANIA”>>; <<“Marirea si decaderea industriei romanesti de aparare”, Alexandru Grumaz, Adevarul 5 sept.2014>>; “Pactul de la Varsovia”, <<“Locul Romaniei in Tratatul de la Varsovia (IV)” Andrei Miroiu, Revista 22, 25.08.2004>>; <<“Scurta Istorie a Prezentei Marinei la Mangalia”, Cam.Fl. (r) Petrica STOICA>>; <<“Mangalia in paginile vremii”, Aurelia si Stefan LAPUSAN>>; “Armata la marina [Archive]”; <<13-16: “M40” class coastal minesweepers>>; WIKIPEDIA.


Marin TĂNASE, 16.12.2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply