Sorin Mihai: Tema de discuție nr. 2. Ce s-a hotărât: taxele și impozitele locale

0
819

Puteam avea diferite variante de abordare: prima ar fi constat în stabilirea la valori minime, situație în care bugetul municipiului ar fi fost, evident, tot minim (ceea ce i-ar fi dat posibilitatea să arunce vina pe consilierii locali: nu au aprobat, așadar nu putem să rezolvăm problemele orașului: să investim, să asfaltăm, să reparăm etc). Nu ar fi fost ceva nou: anul 2016 a avut stabilite la minimum sau chiar eliminate taxe și impozite, pentru că era an electoral, iar logica fostului consiliu local a fost să nu îi dea bani primarului ca să-și facă din aceștia campanie. Poate așa s-ar fi întâmplat, n-am fost membru în acel consiliu local ca să pot vorbi în numele lor. Cert este că nu mai suntem în campanie electorală și de acum încolo trebuie să ne gândim dacă și cum reușim să punem pe picioare Mangalia.

Nu îmi propun să vorbesc în numele primarului aflat la al doilea mandat. Pun în discuție cele două variante care țin de acțiunile mele în consiliul local: pot ori să creez premisele dezvoltării orașului, ori să blochez și ceea ce se mai face, cu chiu, cu vai (de ce nu se face mai nimic ori de ce se face cu greu ori tardiv este o altă discuție. „Vox populi, vox dei!” – Mangalia a hotărât să „mergem înainte”, așa că vânătoarea de vrăjitoare este irelevantă).

A doua variantă, referitor la deciziile pe taxe și impozite ar fi să aprobăm cu amendamente (apropo, acestea se fac, de obicei, în comisiile de specialitate, nu în ședința CL; o soluție elegantă, care să elimine circul, ar fi și o întâlnire prealabilă sau transmiterea acestora prin e-mail, anterior ședinței), astfel încât să putem la finalul anului bugetar să dovedim că noi, Consiliul Local, nu am creat nicio piedică în rezolvarea problemelor, orice disfuncționalitate fiind, din acest moment, imputabilă executivului, cu alte cuvinte – în curtea primarului.

Înțeleg opoziția, dar nu pe cea față de oraș și față de funcționarea administrativă. Opoziția poate fi și constructivă, poți să ai puncte de vedere exprimate prealabil, dacă nu ții neapărat să transformi în circ orice ședință. Aș fi apreciat intervențiile consilierilor locali ALDE dacă procedau constructiv.

Dacă înaintea ședinței din 21 decembrie dumnealor ar fi trimis prin e-mail materialul pe care l-a citit domnul Bociog în ședință, toate greșelile puse pe seama executivului ar fi putut fi verificate, corectate. Însă dumnealor s-au folosit de materialul redactat doar pentru a apărea în fața camerelor de luat vederi și pentru a forța blocarea proiectului HCL. Nu și-au propus niciun moment să lucreze în beneficiul cetățeanului, deoarece demersurile lor au fost exclusiv de blocare a administrației și cam atât.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Fiindcă nu au creat posibilitatea de a se verifica materialul lor în prealabil, acesta a rămas la nivelul punctelor de vedere exprimate populist în ședință, puncte de vedere pe care am înțeles că și le susțin acum în instanță. Fiecare înțelege implicarea cum poate. Zona populistă, arțăgoasă și lipsită de construcție din Consiliul Local a fost și este aglomerată până la ambuteiaj.

Când am propus în respectiva ședință a consiliului local (propunere în derizoriu, pentru a sublinia populismul deșănțat ce se manifesta în sală) ca toate taxele și impozitele să fie ZERO în acest an, cei care se reclamă a fi singura opoziție au făcut ochii mari și nici nu au luat în seamă, dovadă clară a faptului că până și ei consideră că există o limită în aberații. Dar să ducem mai departe aberația: ce-ar însemna să nu mai plătim niciun ban către bugetul local? Iată o temă de discuție interesantă, măcar de amorul artei.

Nu sunt avocatul executivului ori al primarului. Consider și eu că se fac prea multe greșeli în redactarea proiectelor HCL, iar cauzele pot să ne ducă mult și bine în domeniul supozițiilor. Pe de o parte, nu am experiența unui CL anterior sau a executivului cu state vechi ca să le descopăr, dar nici nu vreau să mă folosesc de această experiență: s-au făcut prea multe măgării, de-a lungul anilor, ca să mai acord credibilitate totală unora sau altora. Pe de altă parte, avizul de legalitate al juriștilor, referatele departamentelor din primărie sunt o asumare a corectitudinii redactării proiectelor. Rolul consiliului local este de a aprecia oportunitatea proiectelor pentru Mangalia, nu de a se substitui celor care se află în executiv.

Putem să consiliem expertiza în funcție de domeniul în care activăm (de exemplu, pentru învățământ mi-am expus punctul de vedere de fiecare dată când mi-a fost solicitat ori când am avut ocazia, fără să fac paradă sau circ în ședințe ori prin vreo „Poiană a lui Iocan”). Bine, aici ar fi loc de o altă observație: unii dau impresia că sunt experți în toate, deși CV-ul lor nu oferă justificări pentru „atotpricepere”. Dar în această situație discutăm de perdelele de fum ori de habarnismul cu accente docte al unora care folosesc populismul cu efecte maxime, din păcate.

Mihai Sorin, consilier local, 20 februarie 2017.

 


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply