Marin Tănase: Ȋnființarea și creșterea Șantierului Naval Mangalia, UM 02029 – episodul 1

0
4605

ȊNFIINȚAREA ȘI CREȘTEREA ȘANTIERULUI NAVAL MANGALIA, UM 02029, episodul 1.

[Fragmente din volumul “CREȘTEREA ȘI DESCREȘTEREA ȘANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029)”, documentar aflat ȋn lucru]. CRONOLOGIE SELECTIVĂ (1956 – 1996):

– 1956 – pe malul de nord al Lacului Mangalia, s-a ȋnființat Grupul Industrial al Marinei Militare, UM 02029 Mangalia;

– 1956 ÷ 1957 – s-au construit: pavilionul central, cu birouri la etaj, și cu sală de mese și cantină la parterul clădirii; Secția Mecanică cu Atelierele Montaj Bord și Motoare; Atelierul Electric, Atelierul de Tâmplărie și Magazia Centrală;

– 1957 – ȋn UM 02029 Mangalia, s-au executat primele lucrări de reparații la Tancul Maritim TM 131, la șalupe și vedete grănicerești;

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

– 1958 – UM 02029 este dotată cu un Doc Plutitor de 800 t.f.;

– 1958 – s-au dat ȋn folosință: Secția I Lăcătușerie, dotată cu un pod rulant electric de 5 t.f., fabricat ȋn anul 1956, Hala Compresoare și un Post Trafo;

– 1958 – s-au efectuat lucrări de reparații la Vânătorul de Submarine V1(inițial, nava a primit numărul de bordaj V61 și a fost achiziționată de Republica Populară Română ȋn anul 1955, de la URSS, alături de alte două nave, V62 și V63, devenite V2 și V3.);

– 1958 – s-a construit o șalupă pentru Nava Hidrografică NH 112 (“Lt.Cdor EUGEN STIHI”);

– 1959 – s-a dat ȋn folosință Hala Mașini Unelte;

– 1959 – s-au ȋnceput lucrările de construcții a trei Șalupe de Remorcare și Salvare (SRS-uri) cu motoare SKODA de 45 CP;

– 1959 – peste canalul de legătură dintre Lacul Mangalia și Avanportul vechi, s-a construit un Pod Mobil;

– 1962 – s-a ȋnființat echipa de fotbal Metalul Mangalia;

– 1963 – ȋn SNM, s-a reparat Nava Bază “MIRCEA”;

– 01.10.1963 – prin HCM Nr. 767 (Hotărârea Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române), Grupul Industrial al Marinei Militare a primit denumirea Șantierul Naval Mangalia, UM 02029, trecând ȋn subordinea Direcției Generale a Ȋnzestrării Armatei;

– 01.01.1964 – ȋn SNM s-a ȋnființat un Punct Sanitar care făcea parte din Circumscripția Sanitară Nr.2, din subordinea Sfatului Popular Mangalia. Punctul Sanitar avea ȋn componență un Cabinet pentru Consultații și Prim Ajutor, un Cabinet de Stomatologie și o Sală de Așteptare;

– 1964 – s-a dat ȋn folosință pavilionul central (actualmente este sediul Administrației Parcului Industrial Mangalia);

– 1964 – s-a ȋnființat Asociația Sportivă Metalul Mangalia, aflată sub tutela SNM-ului, cu două Secții: Șah și Fotbal (Stadionul Municipal Mangalia a fost construit ȋn anul 1960).

– 1969 – s-a dat ȋn folosință Hala Motoare;

– 1969 ÷1970 – s-a construit Hala Construcții Corp Navă (HCCN);

– 1970 – s-a construit Fabrica de oxigen;

– 1970 – s-a amenajat Atelierul de Sudură;

– 1971 – s-a construit Șalupa de Remorcare și Salvare (SRS) SN 601, pentru dotarea șantierului, avându-l ca timonier pe Mihai Crețu;

–        20.05.1971 – prin Ordinul MFA Nr. 005527, Șantierul Naval Mangalia a trecut ȋn subordinea Comandamentului Marinei Militare;

–        23.08.1972 – a fost dată ȋn folosință Cala de Ridicare-Coborâre Nave, de 800 t.f., construită ȋn colaborare cu firma TAKRAF-SN Kirov și Leipzig-RDG. Inaugurarea a avut loc odată cu lansarea la apă a primei Vedete Maritime de Pază și Patrulare, VP 20. Până ȋn anul 1989, s-au construit 20 de VP-uri.

Imaginea nr.2 – Vedeta Maritimă de Pază și Patrulare VP 39.

Transbordorul Calei de Ridicare – Coborâre poate ridica și lansa la apă nave cu dimensiuni maxime: lungime L= 73 m, lățime l=14m și pescaj T=4 m.

–        1972 ÷ 1985 – s-au construit 18 Vedete Blindate, VB-urile cu numerele de bordaj 76÷93:

–        VB 76 – “Mr. CONSTANTIN ENE”;

–        VB 77 – “Mr. GHEORGHE ȘONȚU”;

–        VB 78 – “Cpt. GĂNESCU”;

–        VB 79 – “Cpt. ION GRIGORE NĂSTASE”;

–        VB 80 – “Cpt. NICOLAE LAZĂR BOGDAN”;

–        VB 81 – “Lt. BORDEIANU”;

–        VB 82 – “Lt. STĂNESCU”;

–        VB 83 – “LOCOTENENT STOICESCU”;

–        VB 84 – SUBLOCOTENENT  ELEFTERESCU”;

–        VB 85 – “SUBLOCOTENENT IZVORANU”;

–        VB 86 – “Lt. ALEXANDRESCU”;

–        VB 87 – “Lt. DUMITRESCU”;

–        VB 88 – “Cpt. MĂRCINEANU”;

–        VB 89 – “Lt. CĂLINESCU”;

–        VB 90 – “Mr. ION”;

–        VB 91 – “Mr. GIURESCU”;

–        VB 92 – “Cpt. ROMANO”;

–        VB 93 – “Lt. PARASCHIVESCU”.

Imaginea nr.3 – Vedeta Blindată VB 86 “Lt. ALEXANDRESCU”.

–        1972 – proiectanții de la Catedra Hidrotehnică, din cadrul Institutului de Construcții București, au realizat documentația pentru construirea Docurilor Uscate Nr.1 și Nr.2, din Sectorul 2 al SNM-ului;

–        1972 ÷ 1973 – s-au efectuat lucrări de dragare a fundului apei din zona Avanportului nou, s-a construit digul din sud și s-a prelungit digul din nord;

–        1974 – pe malul de sud al Lacului Mangalia, ȋn apropierea satului “2 MAI”, au ȋnceput lucrările de extindere a Șantierului Naval Mangalia. Zona de extindere era considerată Sectorul 2 al SNM-ului, vechiul șantier fiind Sectorul 1;

–        1974 – ȋn oraș, s-a construit Căminul CMZ, pentru angajații nefamiliști ai șantierului;

–        1974 – ȋn sudul orașului Mangalia, ȋn apropierea Podului Mobil, s-a inființat Liceul Industrial Nr.1 Mangalia (din anul 2012 se numește “Liceul Tehnologic Ion Bănescu”), pe lângă care s-au ȋnființat Școala Profesională și Școala de Maiștri care pregăteau forța de muncă pentru șantierul naval;

–        1974 – s-au ȋnceput lucrările de construcții a 4 Vânătoarele de Submarine Mici: VS 41;  VS 42; VS 43; VS 44;

Imaginea nr. 4 – Vânătorul de Submarine VS 42.

–        17.06.1974 – prin Ordinul Marelui Stat Major al M.Ap.N. Nr. CL00670, SNM (UM 02029) trecea ȋn subordinea Direcției Generale a Ȋnzestrării din M.Ap.N.;

–        1974 ÷ 1999 – ȋn SNM, s-au construit 33 nave Vedete Torpiloare pe Aripi Portante (VTAP-uri), denumite și Vedetele Torpiloare Mici (VT-uri) cu două Tuburi Lansatoare de Torpile (TLT-uri): VT 51 ÷ VT 77 și VT 320 ÷ VT 325;

Imaginea nr.5 – Vedetă Torpiloare (VT) cu două TLT-uri

–        1975 ÷ 1978 – ȋn paralel cu realizarea Docurilor Uscate Nr.1 și Nr.2, ȋn Sectorul 2 al SNM-ului, s-a construit mineralierul “CALLATIS”, de 55.000 tdw, care a fost lansat la apă la 20 august 1977, a efectuat probele de mare ȋncepând din data de 12 iunie 1978 și a plecat ȋn prima cursă la data de 10 august 1978.

–        1975 – pentru construirea celor două Docuri Uscate din Sectorul 2, s-a deviat Drumul Național DN 39, prin comuna Limanu;

–        13.03.1976  – s-a dat ȋn folosință tronsonul de cale ferată care leagă Sectorul 2 al SNM-ului de Gara Mangalia, având ȋn componență și un pod peste Lacul Mangalia, aflat ȋn apropierea comunei Limanu;

–        1977 – ȋn Sectorul 1 al SNM-ului, ȋn perimetrul Fabricii de oxigen, aflată ȋn extremitatea estică, s-au montat două stocatoare verticale de oxigen lichid, de 10.000 litri fiecare, aprovizionate din Italia. Ȋn extremitatea vestică a unității, funcționa Fabrica de Acetilenă. Aceasta folosea carbid achiziționat de la “Carbid Fox Târnăveni”, singura fabrică cu acest profil din România care, ȋnsă, a dat faliment ȋn anul 2006.

–        1978 – s-a amenajat Atelierul Debitare Mecanică;

–        1979 – SNM a livrat Marinei Militare Nava de Intervenții cu Scafandri de mare adâncime “GRIGORE ANTIPA”;

Imaginea nr.6 – Nava “GRIGORE ANTIPA”.

–        26.07.1979 – ȋn Sectorul 2 al SNM-ului, odată cu nava “GRIGORE ANTIPA”, a fost lansat la apă al doilea mineralier de 55.000 tdw, “BALȘ”;

–        1979 – a inceput construirea celei mai mari nave de luptă din România, Crucișătorul ușor “MUNTENIA”, viitoarea Fregată F111 “MĂRĂȘEȘTI”;

–        1979 ÷ 1982 – ȋn SNM s-au construit 12 nave Vedete Torpiloare Mari, cu 4 TLT-uri:

–        VT 201 “NĂLUCA” (1979);

–        VT 202 “SMEUL” (1979);

–        VT 203 “VIFORUL” (1980);

–        VT 204 “VIJELIA” (1980);

–        VT 205 “VISCOLUL” (1980);

–        VT 206 “VȊRTEJUL” (1980);

–        VT 207 “FULGERUL” (1980);

–        VT 208 “VȊNTUL” (1981);

–        VT 209 “VULCANUL” (1981);

–        VT 210 “FURTUNA” (1982);

–        VT 211 “TRĂZNETUL” (1982);

–        VT 212 “TORNADA” (1982).

Imaginea nr. 7 –  Vedeta Torpiloare VT 209 “VULCANUL”.

–        05.03.1980 – prin Decretul de Stat Nr. 64, șantierul a fost ȋmpărțit ȋn doua: Sectorul 1 rămânea Șantierul Naval Mangalia, UM 02029, iar Sectorul 2 devenea Șantierul Naval “2 MAI” Mangalia, unitate cu personalitate juridică ȋn subordinea Centralei Industriale Navale Galați și sub controlul Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini;

–        1980 – s-au finalizat lucrările de extindere a Halei Construcții Corp Navă (HCCN);

–        1980 – SNM a livrat Marinei Militare Puitorul de Mine 271 “Viceamiral ION MURGESCU”;

–        1981 – SNM a livrat Marinei Militare Puitorul de Mine 274 “Viceamiral CONSTANTIN BĂLESCU”;

Imaginea nr. 8 – Puitorul de Mine 274 “Vam. CONSTANTIN BĂLESCU”

–        1981 – Ȋn SNM s-a construit Vedeta Purtatoare de Rachete VPR 199 “ALBATROSUL”, clasa OSA I. Alte 5 VPR-uri fusesera achizitionate din URSS, in perioada 1963-1965.

Imaginea nr.9 – Vedeta Purtatoare de Rachete VPR 199 “ALBATROSUL”

–        1981 – s-a construit o nouă cantină;

–        1982 – s-a construit Hala Armare – Dezarmare;

–        1982 – s-a construit Șalupa de Remorcare și Salvare SRS 580;

Marin Tănase, 9 februarie 2017.

-Va urma-



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply