Marin Tănase: Cu automotorul “MALAXA”, de la Constanta la Mangalia [galerie FOTO]

0
6249
starshiners.ro%20

automotorul-malaxa1

Nicolae Malaxa (n.1884, Husi – d.1965, New Jersey, SUA) a fost un inginer roman, unul dintre cei mai mari industriasi din Romania, in perioada interbelica. Dupa cursurile primare si cele liceale urmate la Iasi, a facut studii de inginerie la Universitatea Politehnica din Karlsruhe, Germania. A fost unul dintre apropiatii regelui Carol al II-lea [(n.1893 – d.1953), regele Romaniei intre 8 iunie 1930 si 6 sept.1940.].

Intre anii 1923-1927, ing. Nicolae Malaxa a construit o uzina la marginea Bucurestiului, langa Halta Titan. (Dupa “nationalizarea intreprinderilor industriale, bancare, de asigurari, miniere si de transporturi”- conform Legii nr.119 din 11 iunie 1948 -, Uzinele “MALAXA” au fost redenumite “Uzinele 23 August”, de catre comunisti).

Inginerul N. Malaxa si-a dotat atelierele cu 82 masini-unelte cumparate din Germania. Cu 180 de muncitori calificati germani, angajati, la care s-au adaugat si necalificati romani care, in timp, au fost instruiti, Uzinele “MALAXA” au inceput sa fabrice locomotive.

In anul 1928, s-a fabricat prima locomotiva cu abur, care purta numele “MALAXA”.
In anul 1931, inginerul Malaxa a incheiat un contract cu Societatea Caile Ferate Romane (infiintata in anul 1880) si a inceput sa produca automotoare echipate cu motoare Diesel, tip Ganz, si transmisii Mylius cu 4 si 5 trepte. Pe langa construirea si repararea automotoarelor, la uzinele “MALAXA” s-au fabricat sisteme de frana, sub licenta Knorr, si distribuitoare de aer.

In anul 1933, uzinele “MALAXA” livrau CFR-ului locomotiva cu numarul 100.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

In 1935, anul cel mai bun, s-au fabricat 93 locomotive “MALAXA”.

In anul 1936, a fost fabricata prima locomotiva Diesel de conceptie romaneasca.

Incepand din anul 1939, Uzinele “MALAXA” au construit toate tipurile de locomotive de conceptie romaneasca. Cele din Seria 151.001 erau unele dintre cele mai puternice locomotive din Europa. Odata cu fabricarea locomotivelor romanesti la “UZINELE si DOMENIILE de FIER RESITA (UDR au fost infiintate in anul 1920) si Uzina “MALAXA” Bucuresti, din anul 1930 Romania nu a mai importat locomotive.

Dupa Nationalizarea din 1948, ing. Nicolae Malaxa a emigrat in SUA, unde a decedat, in anul 1965.

CALATORIA CU AUTOMOTORUL “MALAXA”, DE LA CONSTANTA LA MANGALIA

Citind articolul FRIG si SOBOLANI in trenul care duce navetistii la Mangalia, scris de d-na Alexandra ANTON si publicat in cotidianul Replica de Constanta in data de 19 decembrie anul curent, mi-am propus ca, atunci cand voi avea ocazia, sa vad cum arata automotorul, pentru care este criticata Regionala Cai Ferate Constanta. In acel articol era publicata si urmatoarea afirmatie facuta de un navetist: “Curatenia e relativa. In toaleta pare curat, dar pute, iar mai nou au inceput sa apara sobolanii in vagon.” In ziar se dadea chiar si o poza cu un sobolan!

Ocazia am avut-o ieri, 28.12.2016, cand, fiind cu ceva treburi prin Constanta, am hotarat ca drumul de intoarcere acasa, la Mangalia, sa-l fac cu trenul.

Pe traseul Mangalia-Constanta, dus-intors, pe langa garniturile cu unul sau doua vagoane de calatori clasa a doua, CFR-ul mai foloseste si un automotor “MALAXA” (au fost in circulatie doua, dar unul a ars in apropiere de gara Neptun, in seara zile de 29 noiembrie a.c., datorita unui incendiu produs de un scurtcircuit, aparut la instalatia electrica din cabina mecanicului. Alte doua automotoare, aflate in patrimoniul Regionalei CFR Constanta, sunt in reparatii).

Intamplator, trenul R8385 care pleca din Constanta spre Mangalia, de la linia 5, la ora 12 si 40 de minute, era automotorul “MALAXA”, Seria 78, numarul 0756-3.

Vazandu-i salonul pentru calatori curat si grupul sanitar corespunzator, m-am gandit ca CFR-ul a luat masuri, in urma criticilor aduse in ziarul Replica. Pe drum, insa, aveam sa constat ca instalatia de incalzire este necorespunzatoare.

Dupa ce m-am documentat, am aflat urmatoarele:
– automotoarele “MALAXA” din seria 78 (modelele 700 si 1000)sunt cele mai longevive, evident, suportand de-a lungul timpului mai multe reparatii si modernizari;
– automotorul 78-0756-3 (are 3 reparatii capitale) face parte din grupa automotoarelor “MALAXA” Seria 78 (700) construite la Intreprinderea “MALAXA Bucuresti, in perioada 1939-1944. S-au mai construit si automotoare Seria 78 (1000), in perioada 1949-1954;
– in anul 1939, primul automotor tip 750, pentru calatori, care a intrat in serviciu, a fost 753; 751 si 752 au fost saloane puse la dispozitia Administratiei CFR;
– motorul original era Diesel MG 2×220-270, putere P=220 CP;
– motor dupa modernizari: MAYBACH, putere P=250 CP;
– in anul 2007, automotoarele din Seria 78, tip 750, au fost reparate capital si modernizate la MARUB Brasov. Atunci s-a inlocuit motorul MAYBACH cu motor VOLVO TURBO, de 162 Kw la versiunea A1 (80 Km. La versiunea A2 (100 Km) motorul VOLVO este de 324 Kw;
– automotorul 78-0756-3, cu care am calatorit, are motorul de 162 Kw, fiind din versiunea A1 (80 Km);
– 10 dinte cele 42 de automotoare “MALAXA” Seria 78, model 750 sunt tip salon pentru uzul Administratiei CFR;
– grupul de incalzire GI SALON-AM 700, Sn M-005B, aflat in dotarea automotorului 78-0756-3, care circula pe traseul CFR Constanta-Mangalia, dus-intors, este construit la SC TEHMIN Brasov, in anul 2014!

GI SALON-AM 700 (1000) este destinat pentru incalzirea compartimentului de calatori. El este format din 2 incalzitoare pentru varianta A 700 (cum este si cazul automotorului 78-0756-3) si 4 incalzitoare pentru varianta A 1000, care sunt amplasate sub automotor, de o parte si alta, avand tubulaturi care se termina cu fante ce dau aer cald in interiorul salonului. Sistemul de incalzire foloseste energia calorica a agentului din instalatia de racire a motorului Diesel.

Un lucru este cert: acest tip de incalzitor nu da randamentul scontat.

Urme de rozatoare nu sunt.

Galerie FOTO:

automotorul-malaxa1 automotorul-malaxa2 automotorul-malaxa4 automotorul-malaxa5 automotorul-malaxa6 automotorul-malaxa7 automotorul-malaxa8 automotorul-malaxa9 automotorul-malaxa10 automotorul-malaxa11 automotorul-malaxa12 automotorul-malaxa13 automotorul-malaxa14 automotorul-malaxa15 automotorul-malaxa16 automotorul-malaxa17 automotorul-malaxa18 automotorul-malaxa-gara-constanta3 automotorul-malaxa-gara-constanta4 automotorul-malaxa-gara-constanta5 automotorul-malaxa-gara-constanta6automotorul-malaxa-gara-eforie-nord7 automotorul-malaxa-gara-eforie-sud8

automotorul-malaxa-gara-costinesti9

automotorul-malaxa-neptun automotorul-malaxa-gara-mangalia

Surse de documentare: site-urile “AUTOMOTOARELE MALAXA SERIA 78 (700) (1000)- AUTOMOTOARE S…”; “SUNTEM ROMANIA!:001. TRENUL MAI VECHI SAU MAI NOU…”; <<“FOTO Constanta, orasul celor patru gari. Cum a transformat calea ferata un sat de pastori, intr-un oras port si o statiune de succes.”, Adrian BOIOGLU, 23. oct.2013, Adevarul de Constanta>>; “Tehmin Brasov-Inovatie in domeniul materialului rulant.Sisteme termice de incalzire a motorului Diesel”; “Nicolae Malaxa”- WIKIPEDIA.

Marin Tănase, Vineri, 29 decembrie 2016.

N.red. Multumiri, documentaristului Marin Tănase, pentru toate articolele publicate in 2016. La multi ani, sanatate si aceeasi inspiratie fecundă, si în 2017!

Ne bucură faptul că domnul Marin Tănase, corespondentul nostru fruntaș pe anul 2016 🙂 se numără printre premianții Consursului OMUL ANULUI 2016 în zona Mangalia, la Sectiunea Presă. Aici puteti citi articolul:

PREMIILE Concursului ”OMUL ANULUI 2016” pentru zona Mangalia



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply