Marin Tănase: SNM – anii marilor realizări. Episodul 2 (galerie FOTO)

0
2811

marin-tanase-snm-episodul3-b

[Fragmente din lucrarea “CRESTEREA SI DESCRESTEREA SANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UN 02029)”, aflata in lucru].

Dupa mineralierul “CALLATIS”, odata cu nava de interventii cu scafandri de mare adancime, “GRIGORE ANTIPA”, in Sectorul 2 al SANTIERULUI NAVAL MANGALIA, in ziua de 26 iulie 1979, a fost lansat la apa al doilea mineralier de 55.000 tdw, “BALS”. Nava avea urmatoarele caracteristici principale: lungime L=220 m, latime l=32,20 m, pescaj T=17 m, viteza V=16 Nd.

marin-tanase-snm-episodul2-c

Docurile uscate Nr.1 si Nr.2, pentru constructii noi de nave, terminate in anul 1977, au fost realizate pe o axa vest-est, unul in prelungirea celuilalt. Cel dinspre vest are lungimea de 300 m si latimea de 48 m. Docul dinspre est, cu iesire la avanportul mare, are lungimea de 328 m si latimea tot de 48 m. Intre cele doua docuri uscate exista o diferenta de nivel de 8,30 m, cel din est fiind mai jos. In anul 1985, a fost terminat Docul uscat Nr.3, pentru reparatii nave.

marin-tanase-snm-episodul2-d

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Lucrarile de dezvoltare au continuat si in Sectorul 1. Astfel, dupa inaugurarea Calei de lansare-ridicare nave, in anul 1972 (odata cu lansarea la apa a primei Vedete Maritime de Patrulare si Paza), s-au construit:
– Atelier Masini-Unelte, in anul 1977;
– Atelier Debitare Mecanica, in 1978;
– Hala Constructii Corp Nava (HCCN), in 1980;
– Cantina, in 1981;
– Hala Armare-Dezarmare, in 1982;
– Hala Sablare-Pasivizare, in 1983.
– in oras, in anul 1974, s-a dat in folosinta Caminul CMZ.

marin-tanase-snm-episodul2-e marin-tanase-snm-episodul2-f

Prin Decretul de Stat Nr.64/05.03.1980, Santierul naval militar a fost impartit in doua, astfel incat, Sectorul 1, amplasat pe malul de nord al Lacului Mangalia, a ramas sub denumirea de SANTIERUL NAVAL MANGALIA (UM 02029), iar Sectorul 2, din sudul lacului, a fost numit SANTIERUL NAVAL “2 MAI” MANGALIA. Pe linie de resurse umane, in noul santier, au fost transferati in interes de serviciu, din Sectorul 1, formatii intregi, in frunte cu sefi de echipe, maistri, sefi de Ateliere si Sectii. Din 1980 si pana in prezent, cele doua santiere ale Mangaliei sunt in relatii de colaborare.

marin-tanase-snm-episodul2-g marin-tanase-snm-episodul2-h

Echipa de conducere a SNM-ului, UM 02029, in 1980, era formata din: Cpt. Rg.3 ing. Teofil POP, Director, Cpt.Rg.2 Gheorghe ILIE, Inginer Sef (dupa Cpt.Rg.2 ing. COSTEA) si Lt.Col. Costica STRAMBEI, Contabil-Sef.

In SANTIERUL NAVAL “2 MAI” MANGALIA, a fost numit Director Cpt.Rg.1 ing. Iuliu CHIOREAN. Dupa acesta, in perioada 1982-1984, noul santier naval a fost condus de ing. Anton PRAISLER. Decizia de numire a acesuia a fost semnata de Dr. ing. Gelu KAHU, Directorul CENTRALEI INDUSTRIALE NAVALE GALATI, in subordinea careia se aflau toate santierele navale civile din tara.

marin-tanase-snm-episodul2-j marin-tanase-snm-episodul2-k marin-tanase-snm-episodul2-l marin-tanase-snm-episodul2-m

[La inceput, angajatii erau transportati din oras in SANTIERUL NAVAL “2 MAI” MANGALIA cu un catamaran. Dupa 1981, legatura dintre oras si santier era asigurata de Podul Mobil, executat in 1959 si de un nou Pod de pontoane. In 1983, s-a decis ca Podul Mobil sa intre in perimetrul SANTIERULUI NAVAL MANGALIA. In acel an, circulatia auto intre Mangalia si satul “2 Mai”, s-a deviat prin comuna Limanu, facand un ocol de cca 11 Km.

marin-tanase-snm-episodul2-s marin-tanase-snm-episodul2-s marin-tanase-snm-episodul2-t

In vara anului 1989, din ordinul lui Nicolae Ceausescu, s-a dat in folosinta noul Pod Rutier peste Lacul Mangalia. Podul a fost proiectat de IPTANA BUCURESTI. Inaltimea podului, de la nivelul luciului apei si pana la grinzi, este de 21,50 m. La toate navele, care intrau sau ieseau in/din SANTIERUL NAVAL MANGALIA (se afla in partea de vest a podului) si depaseau aceasta inaltime, li s-au facut catargele rabatabile. Aceste lucrari au fost executate de angajatii din SNM, in Portul Comercial.].

marin-tanase-snm-episodul2-tmarin-tanase-snm-episodul2-u marin-tanase-snm-episodul2-v marin-tanase-snm-episodul2-x

In imaginea de mai jos se poate vedea fostul Director si Comandant al SANTIERULUI NAVAL MANGALIA, UM 02029, Cpt. Rg.2 ing. Teofil POP, prezentandu-i Sefului Statului, Nicolae CEAUSESCU, in anul 1985, macheta Crucișătorului usor “MUNTENIA” (Fregata “MARASESTI”, F111 de azi). In poza, in spatele lui Pop, in imediata apropiere, este fostul Comandant al Marinei Militare (1979-1989), Viceamiral Ioan MUSAT(n.1928-d.2002). Poza a fost facuta la Cheiul “B” al SNM-ului.

marin-tanase-snm-episodul3-a
Directorul Teofil Pop (n. 1.01.1941- d. 4.10.1994) a condus S.N.M-ul intre anii 1980-1988. Prin Decretul Nr. 25/1988, semnat de Presedintele tarii, Nicolae Ceausescu, Cpt. Rg.2 Teofil POP, a fost numit Comandant Unic al Portului Constanta, inlocuindu-l, astfel, pe Cpt.Rg.1 ing. Ioan PASIDEA.

FREGATA “MARASESTI”, F 111

Fregata “MARASESTI”, F111, a fost construita de SANTIERUL NAVAL MANGALIA, in perioada 1979-1985, in Docul uscat Nr.1, din Sectorul 2. Dupa 1980, pana la transportarea navei din S.N.”2 MAI” in S.N.M., la Cheiul “B”, unde s-au executat lucrarile de armare la chei, in baza unui contract de colaborare incheiat intre cele doua santiere, SNM a platit taxa lunara pentru suprafata ocupata in doc si pe platforma betonata, aflata langa bajoaierul de sud al docului, si contravaloarea utilitatilor folosite (energie electrica, macarale, aer comprimat etc). Transportul personalului muncitor, din oras, in SN “2 MAI”, se facea cu autobuzele SNM-ului.

marin-tanase-snm-episodul2-y

Nava a intrat in serviciu in august 1985, fiind clasificata Crucișător usor “MUNTENIA”.

Dupa 1989, pentru doua luni, a fost reclasificata ca Distrugator “TIMISOARA”, dupa care, a fost reclasificata ca Distrugator “MARASESTI” (1990) si in final, a fost incadrata in clasa Fregate (F111), la 1 aprilie 2001, cu denumirea “MARASESTI”.

marin-tanase-snm-episodul2-z marin-tanase-snm-episodul2-z1 marin-tanase-snm-episodul2-z2 marin-tanase-snm-episodul2-z3

[In 1990, nava a fost numita “MARASESTI”, in amintirea Distrugatorului cu acest nume, din Flotila de Distrugatoare a Marinei Regale Romane. Distrugatorul “MARASESTI”, construit in SANTIERUL NAVAL NAPOLI, in anul 1920, facea parte din clasa “M”, alaturi de Distrugatorul “MARASTI”. Pe langa acestea, Flotila Marinei Regale mai detinea si doua Distrugatoare din clasa “R”: “REGELE FERDINAND” si “REGINA MARIA”, construite in 1930, in acelasi santier naval. In perioada 1960-1961, toate cele patru nave au fost casate.].

Fregata “MARASESTI”, construita dupa proiectul executat de ICEPRONAV Galati, are urmatoarele caracteristici tehnice:
– lungime L=150 m;
– latime l=15 m;
– deplasament D=500 tdw;
– viteza Vmax.=27 Nd.
– propulsie: 4 motoare MAN 52/55L – de cate 8440 CP fiecare;
– autonomie=1500 Mm.
Echipaj:
– 21 ofiteri;
– 69 maistri militari;
– 139 soldati si gradati voluntari.
Armament:
– 8 rachete nava-nava, tip SS-N-2C (Styx);
– 2 tunuri binate AK-726, calibrul 76,2 mm;
– 2 instalatii de lansare torpile cu cate 3 TLT-uri pe un bord, de calibru 533 mm;
– 4 instalatii AA, cal. 30 mm, tip AK-630M;
– 2 instalatii de lansare grenade reactive antisubmarin, 2 X RBU 6000.
Fregata “MARASESTI”, F111, este cea mai mare nava de lupta construita in tara noastra.

marin-tanase-snm-episodul2-n marin-tanase-snm-episodul2-o marin-tanase-snm-episodul2-p marin-tanase-snm-episodul2-r

Surse de documentare: site-ul <<“ISTORICUL MARINEI MILITARE ROMANE”, LIGA NAVALA ROMANA-FILIALA MANGALIA>>; site-ul <<111-“MARASESTI”, ex. “MUNTENIA”, frigate>>; site-ul “Fregata Marasesti”-Wikipedia; site-ul “Fortele Navale Romane”; ziarul Cuget Liber, 31.07.2010; “SCURTA PREZENTA A MARINEI LA MANGALIA”, Cam.Fl (r) Petrica Stoica; “MANGALIA IN PAGINILE VREMII”, Aurelia si Stefan Lapusan; site-ul “Despre noi/ Santierul Naval Mangalia”; site-ul “Presa Galati.ro”, 6 februarie 2015; site-ul “Ce a facut fregata “Marasesti” in portul Odessa, galerie foto”; site-ul <<Santierul Naval “2 MAI” SA- Despre noi>>.

Surse Foto, site-urile: ” F 111 Marasesti/Resboiu-military & co.”; “Galerie Foto/Santierul Naval Mangalia SA”; “Index of/ museum/ Romania si fototeca personala.

Autor: sing. Marin Tănase, 12.11.2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply