Cresterea si descresterea Santierului Naval Mangalia (UM 02029 Mangalia). Episodul 1

0
5255

1.INCEPUTURILE SANTIERULUI NAVAL MANGALIA

Fragmente din lucrarea “CRESTEREA SI DESCRESTEREA SANTIERULUI NAVAL MANGALIA (UM 02029 MANGALIA)”, aflată în lucru.

snm13

INTRODUCERE

     In anul 1956, pe malul de nord al Lacului Mangalia, la cca 4,5 Km de Garnizoana Mangalia (astazi la 2 Km de oras), s-a infiintat Grupul Industrial al Marinei Militare. Conducerea acestui Grup Industrial Militar era formata din: Cpt.Rg.II (Capitan Rangul II azi este echivalent cu Capitan-Comandor) ing. Petrus Ambrozie, Comandant, Cpt. Rg.III (Locotenent-Comandor) ing. Bujor Cretu, Inginer Sef si Cpt. Rg.III ing. Iuliu Chiorean, Director.

     Prin HCM Nr. 767/1963 (Hotararea Consiliului de Ministri al Republicii Populare Romane), incepand cu data de 01 oct.1963, Grupul Industrial al Marinei Militare a luat denumirea de SANTIERUL NAVAL MANGALIA (Unitatea Militara 02029), avandu-l Director pe Cpt Rg.II ing. Iuliu Chiorean. Totodata, santierul a trecut in subordinea Directiei Generale de Inzestrare a Armatei (GIA).

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

     In anul 1974, in apropierea satului “2 MAI”, au inceput lucrarile de extindere a Santierului Naval Mangalia. In paralel cu extinderea, in perioada 1975-1977, s-a lucrat si la construirea mineralierului “CALLATIS” de 55.000 t.dw., care a fost lansat la apa in 1977.

snm6-dmhi

     Pe data de 05.03.1980, prin Decretul de Stat Nr. 64, SANTIERUL NAVAL MANGALIA a fost impartit in doua: SANTIERUL NAVAL “2 MAI” MANGALIA si SANTIERUL NAVAL MANGALIA (UM 02029).

     In 1997, s-a infiintat DAEWOO-MANGALIA HEAVY INDUSTRIES (DMHI), prin asocierea SN “2 MAI” MANGALIA cu DAEWOO-SHIPBUILDING & MARINE ENGINEERING din Coreea de Sud.

snm4-dmhi

snm5-dmhi

     In data de 27 noiembrie 2000, SANTIERUL NAVAL MANGALIA a trecut de la M.Ap.N. la Ministerul Industriilor si Comertului, ca sucursala in cadrul SC ARSENAL SA. In anii urmatori, SNM trece cand in subordinea Ministerului Economiei, cand la AVAS (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului).

     In luna august 2008, prin asocierea SANTIERULUI NAVAL MANGALIA cu firma germana LURSSEN, din Bremen, ia fiinta S.C. SISTEME NAVALE MANGALIA S.R.L., care detinea 51% din actiuni, iar partea romana 49%. Asocierea, insa, nu a durat mult si contractul a fost reziliat, in 2013. La data de 26 martie 2015, S.C. SISTEME NAVALE MANGALIA S.R.L. s-a dizolvat si a fost radiat din Registrul Comertului.

     In prezent, SANTIERUL NAVAL MANGALIA S.A. este in subordinea Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri.

     PRIMELE REALIZARI PE LINIE DE CONSTRUCTII NAVE MILITARE

     In anul 1979, in SNM s-a construit nava de interventie cu scafandri de mare adancime “GRIGORE ANTIPA”, care a intrat in dotarea Centrului de Scafandri Constanta, la data de 27.12.1979. Astazi, nava face parte din Divizionul 146 Nave Scafandri de Mare Adancime, care are sediul in Portul Constanta, la Dana “0” (ZERO).

snm7 snm8

     Nava “GRIGORE ANTIPA” dispune de sistem de scufundare la adancimi de pana la 120 m, fiind dotata cu un batiscaf. Caracteristici principale: lungime L=78,80 m, latime l=10,40 m, pescaj T=3,6 m, deplasament D=1500 t.dw., viteza Vmax.=15 Nd, propulsie=2 motoare ALCO V12 Diesel, construite la Resita. Proiectul a fost intocmit de ICEPRONAV Galati, singurul Institut de Cercetare si Proiectare Nave din tara.

snm9 snm10

     In anul 1980, in SNM si in Docul uscat Nr.1 din SN “2 MAI” Mangalia, a fost construit Puitorul de Mine “Viceamiral ION MURGESCU”, numar tactic sau numar de bordaj “271”. Nava a intrat in serviciu la data de 27.10.1980. Caracteristici principale: lungime L=79 m, latime=10,60 m, pescaj T=3,6 m, deplasament D=1450 t.dw., viteza Vmax.=19 Nd, propulsie=2 motoare ALCO V12 Diesel. Planurile corpului puitorului PM 271 erau asemanatoare cu cele ale navei “GRIGORE ANTIPA”, dar compartimentajul era diferit.

snm11

snm12

snm13 snm14

     PM 271 avea la pupa punte heliport. La data de 01.05.2002, PM 271 a fost scoasa din serviciu, iar in iulie 2011 a fost dezmembrata in SANTIERUL NAVAL MANGALIA.

     Dupa PM 271, la 30.09.1981, SNM a livrat Marinei Militare Puitorul de Mine “Viceamiral CONSTANTIN BALESCU”, numar tactic “274”, care a intrat in seviciu la data de 16.11.1981. Spre deosebire de PM 271, PM 274 nu are la pupa punte heliport, ci detine o macara pe puntea principala pupa. PM 274 face parte din Divizionul 146 Nave Minare-Deminare Constanta si are ca sarcina principala lansarea minelor marine.

snm15 snm16snm17snm2snm3

Surse de documentare: “Mangalia in paginile vremii”, Aurelia Lapusan si Stefan Lapusan, 2007; site-ul “Liga Militarilor Profesionisti”, Adevarul de Constanta, 15 aug.2012; site-ul “271 & 274: COSAR class minelayer-Romanien Navy…”; site-ul “Trustul de presa al Ministerului Apararii Nationale”; site-ul “Fortele Navale Romane-Wikipedia”; site-ul “Imagini pentru puitorul de mine”; site-ul “Despre noi/Santierul Naval Mangalia SA”; site-ul “SN 2 Mai Mangalia-Despre noi-sn2mai.ro”; site-ul “Introducere-Daewoo Mangalia Heavy Industries-Introduction”; Ziua de Constanta, 09.oct.2006, Ziua de Constanta, 08 aug.2015.

Autor: sing. Marin Tănase.


Mangalia News, Luni, 17 octombrie 2016.


UPDATE: Aici puteți citi articolele scrise de Marin Tănase în cotidianul online Mangalia News. La fel, și aici.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply