Carol I și litoralul românesc (FOTO)

0
1873

constanta-aerian-6-1

CONSTANTA

In perioada ocupatiei otomane in Dobrogea, Constanta se numea Kustendge. In anul 1857, conducatorii turci din provincia Dobrogea au concesionat construirea Portului Constanta companiei engleze “Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd”. In anul 1860 s-a dat in folosinta calea ferata Cernavoda – Constanta.

Podul de la Cernavodă era cel mai lung pod din Europa în 1895.

Dupa revenirea Dobrogei la Romania in 1878, constient de importanta asezarii strategice a orasului, Regele Carol I i-a acordat Constantei o atentie deosebita. El a solicitat Guvernului Romaniei rascumpararea instalatiilor realizate in port, de la compania engleza si acordarea sumei necesare construirii Podului de la Cernavoda.
Dupa construirea podului, legatura Dobrogei cu restul tarii fiind facuta, la 16 oct.1896 a avut loc inaugurarea oficiala a lucrarilor de constructie si modernizare a Portului Constanta. “Lucrarile de constructie au inceput dupa proiectul inginerului I.B.Cantacuzino si au fost continuate cu modificarile propuse de alti doi ingineri romani de exceptie: Gheorghe Duca si Anghel Saligny. In anul 1899, conducerea lucrarilor portuale a fost preluata de Saligny.”.
Pana in anul 1909, cand s-a inaugurat oficial Portul Constanta, s-au construit: digul de intrare, digul de sud, digul de larg, cheiuri, rezervoare de petrol si silozuri.
In anul 1913, Farul “Carol I” a preluat stafeta de la Farul Genovez, care a functionat in perioada 1860- 1913. Farul “Carol I” a iesit din serviciu in anul 1961, cand s-a predat stafeta Farului de Aterizare (1960) si Farului Alb, aflat in capatul digului extins, dat in folosinta in 1972. Farul este amplasat in Dana “Zero” din Portul Constanta. Turnul farului are o inaltime de 13 m.
In perioada domniei lui Carol I de Romania, in Constanta s-au mai construit:
– “Cuibul Reginei”. Acesta a fost ridicat intre 1909-1910 si era din lemn. Lucrarea, construita in semn de omagiu pentru familia regala, dupa moartea Reginei Elisabeta (1916), a fost incendiata. Ulterior, in anul 1996, a fost reconstruita ca Muzeul Portului Constanta.
– Faleza si Bulevardul Regina Elisabeta (1909-19010);
– Cazinoul, inaugurat in 1910;
– Cladirea Muzeului Marinei Romane (1908-1909). Initial a fost sediul Scolilor de Marina;
– Marea Moschee, cunoscuta sub denumirea “Moscheea Carol I” (1910-1912);
– Catedrala Sfintii Petru si Pavel (1884-1885) si multe altele.
Statul roman există in forma sa moderna din 1859, anul Unirii Principatelor Moldova si Tara Romaneasca sub sceptrul principelui Alexandru Ioan Cuza.
“Ca entitate juridica in dreptul international, Romania a aparut abia din momentul dobandirii independentei, in timpul Principelui, ulterior Regelui Carol I”.- Claudiu Padurean.

constanta-aerian-1 constanta-aerian-6-1 constanta-aerian-11 constanta-aerian-12 constanta-casa-cu-lei-1 constanta_prima-cale-ferata-din-romania constantagara-veche

Constanța – gara veche.locomotiva-cu-abur

constanta-111 constanta-129 constanta-174 constanta-312 sarbatoare-084

constanta-074 constanta-120 constanta-188 constanta-190 constanta-324

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Surse de informare: “Istoria romanilor dintre Dunare si Mare – DOBROGEA”, Adrian Radulescu si Ion Bitoleanu, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1979; “Ce mostenire a lasat romanilor Regele Carol cel Mare”, Claudiu Padurean, ziarul Romania Libera, 09.oct.2014; site-ul “Istorie port – Portul Constanta”; “Povestile fascinante ale celor sapte mari faruri care pazesc coasta Marii Negre. Cel mai vechi far la Tuzla. Ce semnal transmite lumina rosie fixa”, Sinziana Ionescu, Constanta, 22 august, 2015.

Autor: Marin Tănase, corespondent Mangalia News, 27.09.2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply