Cum se făcea turismul adevărat pe litoral: “Primeam şi conduceam turiştii de la aeroport cu taraf!”

0
939

Amintiri din Epoca de Aur.

turism-neptun-80

   Hotelierii şi cârciumarii de pe litoral s-au întâlnit, recent, la Constanţa, cu mai marii din turism pentru a stabili strategii noi de promovare a destinaţiilor româneşti. Concluzia discuţiilor a fost că, pentru a atrage cât mai mulţi turişti, agenţii economici trebuie să colaboreze, să-şi unească forţele şi să lase competiţia şi vendetele personale deoparte.

   La zeci de ani distanţă, un „veteran” al turismului de pe litoralul românesc, Crăciun Bordei, fost director al staţiunii Neptun pentru mai bine de 20 de ani, îşi permite să ofere o listă cu sfaturi pentru actualii afacerişti din staţiunile de la malul mării.

   „Am văzut un nume pompos – Caravana managementului destinaţiilor, dar în cadrul reuniunii s-au vorbit numai «vorbe» şi atât, nimic concret şi credibil despre adevărata revigorare a turismului de pe litoral”, este de părere Crăciun Bordei, într-o scrisoare transmisă pe adresa redacţiei „Cuget Liber”.

Acesta vorbeşte despre lucruri concrete, pe care le-au făcut atunci când au fost construite staţiunile din sudul litoralului, pentru a le face cunoscute în străinătate şi a aduce turiştii străini.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

   „Sunt un «pionier» al turismului de pe litoral, dezvoltat şi eficient, al anilor 1970, în «Epoca de aur». De ce nu se aplică unele măsuri din acea vreme, despre care se vorbește la toate reuniunile pe teme de turism ca o noutate?

   Iată câteva din măsurile luate de noi, astfel ca turismul început de la zero în acea perioadă să prospere, să fie un turism atractiv, concurenţial şi foarte eficient faţă de cel din zilele noastre.

   În primul rând, s-au făcut investiţii în personal, educaţie şi calificare în cadrul staţiunii pe care am organiza-o şi am condus-o timp de 20 de ani. Am început cu un singur salariat permanent, iar după aproximativ trei ani aveam peste 1.000, şcolarizaţi, şi specializaţi în staţiune pe timpul extrasezonului şi cu plata salariilor”, povesteşte Crăciun Bordei.

   Educaţie şi control

   Culmea este că punctele atinse de acesta sunt mai actuale ca oricând.

   „S-a pus foarte mult accent pe educaţie şi control, pentru respectarea regulilor de comportament, asigurarea de servicii care să acopere preţul plătit şi calitatea sejurului, respectarea preţurilor, reţetelor, asigurarea calităţii produselor, a condiţiilor de sănătate şi igienă publică etc. Toată perioada de extrasezon eram plecaţi în ţară pentru recrutarea de personal şi şcolarizarea acestuia în localităţile respective, în colaborare cu instituţiile locale de specialitate”, îşi aminteşte Crăciun Bordei, în condiţiile în care astăzi agenţii economici se plâng de calitatea personalului.

   Aveam zilnic între 10.000 şi 15.000 turişti străini

   Fostul director de la Neptun povesteşte că se făceau eforturi pentru a-i ţine pe turişti ocupaţi 24 de ore din 24.

   „S-a dezvoltat o reţea de servicii, comerţ stradal bine organizat şi de agrement. Existau programe artistice cu specific, existau ateliere, spălătorii, călcătorii pentru îmbrăcămintea turiştilor, se organizau partide de vânătoare şi pescuit, în perimetre special amenajate, la fazani, iepuri, raţe, raci etc, se organizau vizite şi activităţi de călărie la Herghelia Mangalia, se organizau zilnic excursii în Delta Dunării (4 – 6 autocare zilnic).

   Existau două – trei meniuri la alegere şi tichete de masă valabile în oricare restaurant din staţiune – un fel de all-inclusive. Aveam locaţii special amenajate pentru nudişti, locaţii pentru masaj şi alte proceduri specifice, sporturi nautice şi concursuri sportive. Primeam şi conduceam turiştii la şi de la aeroport cu taraf, erau spectacole în aer liber cu o fanfară militară”, mai spune Crăciun Bordei.

   În extrasezon, era foarte bine organizat turismul de tratament, dar şi cel de afaceri. Se făceau permanent congrese, conferinţe, târguri şi expoziţii, întâlniri de afaceri, contractări, instruiri profesionale.

   „Pe tot parcursul anului, invitam în staţiune grupuri de ghizi din turism, din toată Europa, mass-media română şi străină, cărora le prezentam serviciile din toate staţiunile de pe litoral. Aveam staţiunea plină de turişti străini. Zilnic, erau cel puţin 10.000 – 15.000 de turişti străini”, povesteşte „veteranul”.

   „Nu fiţi aşa lacomi!“

Continuarea, în cugetliber.ro, 24.09.2016.



piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply