Ancheta “Cuget Liber” (III).
Jonglerii cu forţa de muncă
La înfiinţare, la 14 februarie 1997, Daewoo – Mangalia avea 3.400 de angajaţi, preluaţi de la Şantierul Naval „2 Mai“ Mangalia (acţionarul minoritar). Acţionarul majoritar, concernul Daewoo, se angajase să facă din DMHI şantierul naval „number one” al Europei şi să sporească numărul locurilor de muncă. O vreme s-a părut că promisiunea va fi respectată. Numărul angajaţilor proprii a crescut la 3.929, în 2009, apoi a început să scadă continuu, până la 2.574, în 2014.
În schimb, a crescut numărul locurilor de muncă mult mai prost plătite de la aşa-zişii subcontractori. În prezent, aceştia îi furnizează companiei Daewoo – Mangalia mai mult de 5.400 de lucrători.
Sistemul de lucru cu furnizorii de forţă de muncă s-ar fi extins şi mai mult în dauna propriilor locuri de muncă, dacă nu s-ar fi opus sindicatul.
Cum funcţionează colaborarea cu aşa-zişii subcontractori? „Daewoo – Mangalia asigură totul: materiale, echipamente, scule, dispozitive de lucru, iar firmele respective vin doar cu forţa de muncă” – afirmă Marin Florian, preşedintele Federaţiei „Navalistul”.
Deşi muncesc cot la cot cu angajaţii Daewoo – Mangalia, lucrătorii subcontractorilor câştigă mult mai puţin decât ei.
„Unii dintre muncitorii subcontractorilor sunt plătiţi cu salariul minim pe economie; iau 700 de lei în mână. Uneori sunt traşi pe sfoară. 30 de muncitori au fost înşelaţi de un subcontractor bulgar, care nu le-a dat niciun ban pentru munca depusă la Daewoo – Mangalia. Oamenii l-au părăsit şi s-au dus la un subcontractor român, dar au păţit acelaşi lucru. În final, au ajuns la un subcontractor coreean” – relatează liderul de sindicat.
Citiți continuarea în cugetliber.ro, Miercuri, 29.07.2015.
(Va urma).