Ancheta “Cuget Liber”. Cât pierde statul român din afacerea “Daewoo – Mangalia”? (III)

0
556
carturesti.ro%20

Ancheta “Cuget Liber” (III).

catpierdestatul-În episoadele anterioare ale anchetei noastre am văzut că societatea româno-sud coreeană Daewoo – Mangalia Heavy Industries se află într-o stare falimentară, fiind cocoşată de pierderi şi datorii. Am arătat, de asemenea, că cea mai mare parte din veniturile ei pleacă în Coreea sub diferite forme – comisioane de tot felul, plăţi pentru proiecte, dobânzi bancare, tablă navală, motoare, echipamente şi nisip -, că din România, se consumă doar produse cu valoare adăugată foarte mică – apă şi curent electric – plus forţa de muncă. Despre aceasta din urmă vom vorbi în episodul de astăzi.

Jonglerii cu forţa de muncă

La înfiinţare, la 14 februarie 1997, Daewoo – Mangalia avea 3.400 de angajaţi, preluaţi de la Şantierul Naval „2 Mai“ Mangalia (acţionarul minoritar). Acţionarul majoritar, concernul Daewoo, se angajase să facă din DMHI şantierul naval „number one” al Europei şi să sporească numărul locurilor de muncă. O vreme s-a părut că promisiunea va fi respectată. Numărul angajaţilor proprii a crescut la 3.929, în 2009, apoi a început să scadă continuu, până la 2.574, în 2014.

În schimb, a crescut numărul locurilor de muncă mult mai prost plătite de la aşa-zişii subcontractori. În prezent, aceştia îi furnizează companiei Daewoo – Mangalia mai mult de 5.400 de lucrători.

Sistemul de lucru cu furnizorii de forţă de muncă s-ar fi extins şi mai mult în dauna propriilor locuri de muncă, dacă nu s-ar fi opus sindicatul.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Cum funcţionează colaborarea cu aşa-zişii subcontractori? „Daewoo – Mangalia asigură totul: materiale, echipamente, scule, dispozitive de lucru, iar firmele respective vin doar cu forţa de muncă” – afirmă Marin Florian, preşedintele Federaţiei „Navalistul”.

Deşi muncesc cot la cot cu angajaţii Daewoo – Mangalia, lucrătorii subcontractorilor câştigă mult mai puţin decât ei.

„Unii dintre muncitorii subcontractorilor sunt plătiţi cu salariul minim pe economie; iau 700 de lei în mână. Uneori sunt traşi pe sfoară. 30 de muncitori au fost înşelaţi de un subcontractor bulgar, care nu le-a dat niciun ban pentru munca depusă la Daewoo – Mangalia. Oamenii l-au părăsit şi s-au dus la un subcontractor român, dar au păţit acelaşi lucru. În final, au ajuns la un subcontractor coreean” – relatează liderul de sindicat.

Citiți continuarea în cugetliber.ro, Miercuri, 29.07.2015.

(Va urma).


piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply