Toamnă cu parfum de romanță – Festivalul ”Crizantema de Aur”, ediția 54, Târgoviște | Reportaj vibrant semnat de Camelia Florescu

0
286

“Îmbătați pur și simplu și încă sub impresiile acestui grandios eveniment din peisajul cultural românesc, Festivalul de interpretare și creație de romanță, „Crizantema de Aur”, toți participanții am invadat internetul și rețelele de socializare cu fotografii și mărturii din transmisiunile în direct ale TVR 3 si TVR Craiova. Niciodată nu ar trebui să fie prea mult, atunci când vrei să aduci laudă unor organizatori de nădejde, care știu, simt, iubesc românește și nu lasă să piară valorile imateriale ale acestui neam. În cazul acesta, fiind vorba de chiar leacul inimii românești, romanța pornită din doina strămoșească, fiind vorba de bine cunoscutul leagăn domnesc (Târgoviște) al melosului popular îmbrăcat în straiele orășeanului și oferit lumii ca romanță, vreau să adaug câteva impresii, celor foarte numeroase care deja s-au scris, s-au publicat, s-au citit zilele acestea.

Încep prin a vă spune povestea unei fete care a pornit ca oricare alta, pe un drum care nu știa unde o s-o ducă, acum 42 de ani. Ea a iubit și iubește muzica, scrisul, literatura, dansul, pictura, tot ce ține de frumosul fără de care i-a fost clar de timpuriu că nu poate să trăiască. Ea a încercat ca oricare alta să strălucească, să cânte și să încânte cu vocea sa, cu poeziile sale, cu darul ei de a fi un bun și potrivit ”entertainer”. Nu a vrut măriri, nu a vrut să ajungă vedetă (ba mint, a vrut, cam pe la 16 ani, dar i-a trecut pe la 20 ani!), a vrut doar să nu o încorseteze nimeni în explozia ei interioară de a dărui cu și prin muzică, poezie, dans, starea de bine.

Apoi când a sărbătorit 40 de ani de scenă, a decis să scoată un album si un volum de poezii. Prietenii întrebau de ce așa târziu. Ea a răspuns că mai bine mai târziu decât niciodată. Până azi își tot caută cuvintele să-i mulțumească cerului că i-a îngăduit fie și numai atât. Are multe proiecte artistice deschise, merge aproape oriunde e invitată, mai lucrează puțin câte puțin (mai scrie) la ceea ce simte că o împlinește, așa printre picături, fără grabă, fără să facă rabat de la calitate și nici de la starea de bine. Pentru că lucrurile, bucatele bune și gustoase se coc la foc mic.

Într-o zi însă, cam acum un an jumate, are un moment de revelație, întâlnind un înger de femeie, foarte determinată si pasionată care-i povestește despre magia romanței (i.e. Alina Mavrodin Vasiliu). Romanța cere timp, cere răbdare, cere aprofundare. Pentru fata din povestea noastră niciodată lucrurile și stelele nu s-au aliniat într-atât de frumos, încât să aibă timp să se aplece asupra romanței. A scris doar texte pentru romanță (anul acesta acele romanțe au și fost premiate cu distincții importante, Premiul I – „Iubind ca o vindecare” – compozitor Adrian Beldiman, interpretare Silvia Goncear – Chișinău și „Premiul Special Cetatea Romanței”, compozitor Bela Andrasi, interpretare Alina Huțu- Botoșani). Dar ceva, de acolo de sus, a făcut-o să se aplece anul acesta spre a scrie și muzica unei romanțe, ba chiar să o și interpreteze.

De ce cred eu că fata aceasta e o curajoasă? Pentru că zona ei de confort este muzica pop-rock. Pentru că a urca în această triplă ipostaza ca finalistă pe scena Teatrului Tony Bulandra, în chiar Cetatea Romanței Târgoviște, să-și asume de trei ori mai mult responsabilitatea de a adăuga patrimoniului romanței și încercarea sa componistică, este mult. Pentru cei obișnuiți cu acest gen și mai ales confirmați de romanță ca oameni grei, cu istoric componistic este un lucru firesc. Pentru fata din povestea noastră, de fapt povestea abia acum începe. Sigur că o vom mai vedea, asculta, urmări cântând pop, rock, dar romanța a intrat în casa sufletului său și ea a intrat în casa romanței toamna aceasta pe ușa din față. I-au confirmat-o titanii acestei lumi fascinante, un juriu ales pe sprânceană de cele doua Uniunii ale Compozitorilor din România și Republica Moldova, i-au confirmat-o colegii de competiție, minunatul public și mai ales starea de bine și de soare parcă aruncat din ceruri adânc în sufletul ei. Dacă asta nu înseamnă prea plin, atunci ce altceva mai poate naște atâta plenară satisfacție în noi, artiștii?

Cam lungă poveste, dar dincolo de ce i s-a întâmplat ei, la nivel personal, a fost martora faptului că fiecare în parte a trăit momente similare la acest festival-concurs. Toți ceilalți concurenți, fie la interpretare, fie la secțiunea de creație, au trecut prin stări de exaltare și frumos, în mijlocul instrumentiștilor de excepție la repetițiile puse la dispoziție de organizatori cu orchestrele „Romanța”, condusă de Lucian Vlădescu și respectiv „Dor Românesc”, condusă de Ștefan Cigu. Fiecare aspirant la podium, a dăruit din cuibul inimii sale, primind înzecit înapoi.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Situația pandemică în care trăim de aproape doi ani încoace a fost și anul trecut și anul acesta principala frână și unicul pericol cu care organizatorii s-au confruntat și cu care au luptat. Dar dacă nu e puțină divinitate în tot ce ni se întâmplă, atunci nu mai e nimic real. Și divinitatea a lucrat. Fanii „Crizantemei de Aur „și iubitorii romanței (și am descoperit că sunt tot mai mulți) s-au putut bucura de o transmisiune în direct în toate cele trei seri de la Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, pusă la dispoziție de echipele de filmare ale TVR3, TVR Craiova iar în seara de Gală inclusiv de radioascultătorii postului Radio România „Antena Satelor”.

Am urmărit cuminte din sală, prima seară, secțiunea de interpretare, în care dacă aș fi făcut parte din juriu nu aș fi știut cui să ofer note maxime, pentru că aproape toate vocile erau frumoase, rotunde, potrivite romanței. Premergător acestei seri de finală a secțiunii de interpretare, organizatorii au ales în cadrul a șase pre-selecții regionale și al atelierelor de romanțe, 13 concurenți tineri, din toate zonele țării, care au urcat pe scena „Crizantemei de aur” impresionând prin calitățile vocale și repertoriul ales. Astfel, în seara de 21 octombrie au urcat pe scena concursului: Manuel Bălănică, Lavinia Bîrsoghe, Valentin Borșu, Anișoara Bragari, Cristina Bugnar, Petruț Richard Dorobanțu, Elena Dragomir, Darius Divian Iordănescu, Liliana Neciu, Anișoara Popescu, Nicoleta Rădinciuc, Ana Maria Stănoia, Gabriela Anca Șeicanu.

Despre seara secțiunii de creație, nu pot să vă povestesc prea multe. Cât s-a văzut în transmisia directă oferită de TVR3, înmulțiți cu 100 și poate ne apropiem de tensiunea și emoția prin care am trecut, nu o dată ci de trei ori. Melodia compozitorului Bela Andrasi a fost a 5-a din concurs, în interpretarea superbei soliste de la „Rapsozii Botoșanilor” – Alina Huțu, pe care noi am ales-o să ne interpreteze romanța pentru palmaresul său impresionant care denotă calități interpretative de excepție – Premiul 1 Festivalul de romanțe de la Zlatna în 2019, Premiul 2 la” Crizantema de Argint” de la Chișinău-2020 și Trofeul „Crizantema de Aur” – Târgoviște 2020 (versurile au fost semnate de mine, de aceea îmi arog acest „am ales” – vorbesc la plural despre mine și Bela Andrasi). E greu să intri în scenă după o astfel de interpretă. Nu se pune că am 42 de ani de scenă pe umeri. Nu se pune, pentru că vocea Alinei Huțu „mătură tot”. Dar mi-am făcut curaj, pentru că tragerea la sorți așa a ales, să fie romanța scrisă integral de mine, a 6-a din concurs. Iarăși, nu știu ce să vă spun despre acest moment sau despre prestația mea. Eu am văzut reacțiile colegilor de la repetiții dar m-am gândit că fiind oameni drăguți cu toții, mă încurajau, știind că eu vin din zona muzicii ușoare și era practic debutul meu în casa romanței și ca textier dar si compozitor de data asta (nu mai vorbim de plusul de tensiune pricinuit de faptul ca am și interpretat-o). Totuși, mi-am spus că nu poate ieși prea rău dacă eu, care știu ce-am vrut să transmit, mă voi încumeta s-o cânt . Dar acum, după ce sunt acasă, în fața calculatorului, scriind acest articol, trebuie să vă mărturisesc că multe puteau să iasă rău. Multe. Dar berzei chioare, îi face întotdeauna Dumnezeu cuib. Și a fost bine (zice lumea).

Mi-a tremurat sufletul de trei ori spuneam, pentru că a 13-a melodie în concursul de creație, a fost a prietenului meu de la Chișinău, compozitorul Adrian Beldiman. Adrian, într-un articol de azi din presa basarabeană, spunea cum ne-am hotărât noi să participăm cu romanța „Iubind ca o vindecare”. La Chișinău sunt lucrurile în fierbere pentru depunerea documentelor la Crizantema de Argint unde el va participa și nu prea avea timp și concentrare pentru un alt proiect. Practic a scris „Iubind ca o vindecare” într-o jumătate de oră. Cum să nu te consideri norocos și iubit de Dumnezeu când lucrurile se leagă așa armonios și firesc, repede, practic, cu substanță ?

Cei 14 finaliști ai Concursului de Creație au fost: Octavian Coteț, Mircea Aurel Ciugudean, Marcel Morărescu, Petre Marcel Vârlan, Bela Andrasi, Camelia Florescu, Marcel Iorga, Dumitru Caulea, Stelian Coman, Horia Făgărășanu, Marin Voican, Maricel Maxim, Adrian Beldiman,Viorel Covaci.

Dacă trebuie să mai spun ce personalități am cunoscut din lumea romanței, ce voci uluitoare am ascultat, ce recitaluri compacte și emoționante am urmărit, veți înțelege de ce sunt încă, după atâtea zile sub imperiul unor trăiri unice, de ce am vrut să aștern în acest articol, impresiile la cald culese și petrecute în Cetatea Romanței- Târgoviște.

Microrecitalurile susținute în cele trei seri au fost următoarele:
Recitalul concert „La izvoarele romanței”: Joi, 21 octombrie, interpreții de romanță populară Cristian Fodor și Alexandru Pugna
Recitalul concert „Tinerețea Romanței” de vineri, 22 octombrie: Alina Huțu – Trofeu 2020, Cristina Beldean Moșuțan – Premiul I în 2020, Ana Maria Donose – Premiul I în 2019, Samuel Barani – Trofeu 2019, Nicoleta Vasile – Trofeu 2018, Alina Ureche – Premiul I în 2018, Marius Bălan – Premiul special creație 2020, Rodica Anghelescu – Premiul I în 2012, Bogdan Hrestic – Premiul I în 2003, Cristina Dan – Premiul I în 2005, Zorina Bălan – Trofeu 2016, Yuriy Tsiple Yura – Invitat special, Andreea Tican – Boboc de crizantemă și Grupul târgoviștean „Dorulețul”, condus de Mihail Vlădăreanu. Evenimentul a deschis Programul Național de Concerte „Tinerețea Romanței”, asociat festivalului, care va continua până la sfârșitul anului în colaborare cu instituții muzicale prestigioase din România.

Recitalul concert „Te iubim, Romanță” de sâmbătă, 23 octombrie: Matilda Pascal Cojocărița, Vlad Miriță, Daniela Vlădescu, Lorand Cristian, Silvia Goncear, Paul Surugiu, precum și de Alina Mavrodin Vasiliu, directoarea artistică a acestui festival de excepție, motorul și forța „Crizantemei de aur”, cea fără de a cărei neostenită zbatere, ediția 2021 ar fi fost anulată de spaima produsă de pandemia corona-virusului. De reținut că îndrăgitul Paul Surugiu-Fuego și-a vernisat și o florală expoziție de pictură în foaierul Teatrului „Tony Bulandra”, fiecare purtând titlul unei romanțe celebre, oferind în Gală una dintre lucrările sale, realizată în foiță de aur, câștigătoarei Trofeului „Crizantema de aur” la secțiunea de Interpretare.

Seara de Gală, atât de așteptată, a fost oficiată de d-na Madlen Șerban, secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, de marele compozitor Eugen Doga, care a adresat un cuvânt de unire românească prin romanță, de dr. ec. Corneliu Ștefan, președintele Consiliului Județean Dâmbovița și de dl jurist Daniel-Cristian Stan, primarul municipiului Târgoviște, acesta promițând că ediția a 55-a va fi găzduită în 2022 de o sală de spectacole mai generoasă și modernă (sala Teatrului Tony Bulandra are o capacitate de numai 200 de locuri, având acces anul acesta, ca și anul trecut, numai 100 de persoane). De bună seamă, cu eleganță și profesionalism, amfitrioana acestei seri de Gală a ediției cu nr 54 a festivalului, a fost Alina Mavrodin Vasiliu, cea care a mulțumit la scenă organizatorilor festivalului și a vegheat ceas de ceas, secundă de secundă ca lucrurile să decurgă perfect. A fost mereu la repetiții printre noi, a coborât mereu la cabine să ne îmbărbăteze, să ne insufle curaj și să vegheze să intre toată lumea în „starea” romanței și a interpretării sensibile a acesteia. N-am mai întâlnit nicăieri în cei 42 de ani de scenă, un om atât de determinat ca lucrurile să fie perfecte. De aceea, pe bună dreptate, toți au aplaudat și mereu continuă s-o facă, implicarea ei și pasiunea ei pentru romanță și pentru lucrul bine, foarte bine făcut.

Nu vreau să uit să amintesc despre inspiratele prezentări ale actorilor Miruna Ionescu, Alexandra Velniciuc, Silviu Biriș și ale prietenului nostru al tuturor, jurnalist și critic muzical de calibru, Octavian Ursulescu. Și tot aici vreau să aduc aplauze momentului poetic al actorilor Miruna Ionescu și Silviu Biriș, pe versuri aparținând unor poeți clasici români, acompaniați de sensibila Cristina Munteanu la harpă.

A fost apreciată de toată lumea scenografia de o delicată poezie a toamnei sub clar de lună, semnata de Bogdan Dobre. De aprecieri unanime s-a bucurat întreaga ambianță superbă creată la Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște de echipa condusă de regizorul și managerul Mihai Constantin Ranin, care a făcut astfel încât foaierului teatrului Tony Bulandra să fie efectiv locul unde eram înnebuniți cu toții să ne facem poze și să imortalizăm talentul său astfel.

Iată, mai jos componența juriilor de specialitate, în cele două seri de concurs .

La Concursul de Interpretare:
Eugen Doga, compozitor, artist al poporului, maestru emerit al artei, academician – Președintele de onoare al Juriului; Daniela Vlădescu – managerul Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanţa; Antoniu Zamfir – managerul Operei Române Craiova; Matilda Pascal Cojocăriţa – interpret de romanțe, directorul ansamblului “Dor românesc” de la Bistriţa; Paul Surugiu – interpret de muzică ușoară și romanțe, actor și realizatorul emisiunii „Drag de România mea” la TVR 2; Mihai Irimia – artist liric, director artistic al Operei din Brașov; Ileana Vieru – interpretă de romanțe, realizator de emisiuni la Radio România „Antena Satelor”; Alina Mavrodin Vasiliu – interpretă de romanțe, director artistic al Festivalului „Crizantema de aur”, director al Centrului Cultural pentru UNESCO „Cetatea Romanţei” Târgoviște.

La Concursul de Creație:
Viorel Gavrilă – compozitor, membru UCMR, vicepreședinte UCMR-ADA, Președintele Juriului; Mircea Drăgan, Nicolae Caragia, Adrian Romcescu – compozitori, membri UCMR; Svetlana Bivol – muzicolog, președintele Uniunii Muzicienilor din Moldova; Marian Stârcea – compozitor, director artistic al Filarmonicii „Serghei Lunchevici” Chișinău; Petre Neamțu – compozitor, dirijorul orchestrei „Folclor” a Filarmonicii „Serghei Lunchevici” Chișinău; George Coandă – poet, membru al Uniunii Scriitorilor din România.

Ediția a 54-a a „Crizantemei de aur” a fost organizată de Primăria și Consiliul Municipal Târgoviște, Consiliul Județean Dâmbovița, Centrul Județean de Cultură Dâmbovița și Teatrul „Tony Bulandra” – gazda evenimentului autumnal, sub onorantul patronaj al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, precum și cu sprijinul colaboratorilor: Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Uniunea Muzicienilor din Moldova și Centrul Cultural pentru UNESCO „Cetatea Romanței” Târgoviște (direcția artistică). Co-producătorul TVR merită din plin toate aprecierile pentru efortul de a transmite integral în direct cele trei seri de festival, spre bucuria a milioane de români. Iar partenerul media Radio România a asigurat o promovare de excepție a festivalului.

Sponsorii acestei ediții au fost: COTNARI, EUROGAS PRESCOM FIENI, BANCA TRANSILVANIA, FUNDAŢIA „HENRY MĂLINEANU”, ROTARY CLUB TÂRGOVIȘTE, CAMERA NOTARILOR PUBLICI PLOIEȘTI, EXPERT RECYCLING, ADELLE STYLE. Cu toții merită, având în vedere condițiile pandemice în care s-a desfășurat această ediție, sinceră gratitudine și toată recunoștința noastră.

Organizatorii (și pun pariu că a fost idea Alinei Mavrodin) au pus ediția din acest an sub semnul omagierii marilor poeți Vasile Alecsandri (200 de ani de la naștere), George Coșbuc (155 de ani de la naștere) și Octavian Goga (de asemenea, 140 de ani de la naștere), prilej de lansare a antologiei „Dorurile mele”, realizate de neobositul interpret Gheorghe Sărac. Și, așa cum se precizează în caietul-program, evenimentul s-a realizat cu sprijinul Fundației „Henry Mălineanu” cu scopul celebrării creației ilustrului compozitor de romanțe Henry Mălineanu, precum și omagierii compozitorilor Ionel Fernic și Gherase Dendrino (120 de ani de la naștere), Temistocle Popa și Camelia Dăscălescu (100 de ani de la naștere).

Premiile ediției a 54-a:
Concursul de Interpretare:
Trofeul „Crizantema de aur” – Cristina Bugnar (Bistrița)
Premiul I – Anișoara Bragari Moroșanu (Chișinău)
Premiul al II-lea – Darius Divian Iordănescu (Timișoara)
Premiul al III-lea – Liliana Neciu (Cluj)
Premiul special „Ioana Radu” – Anișoara Popescu (Craiova)
Premiul „Tinerețea Romanței” – Elena Dragomir (Târgoviște)
Premiul „Cetatea Romanței” – Petruț Richard Dorobanțu (Pucioasa)
Premiul „Romanța ne unește” – Valentin Borșu (Diaspora – Canada).

Concursul de Creație:
Trofeul „Crizantema de aur” – Horia Făgărășanu (Timișoara)
Premiul I – Adrian Beldiman (Chișinău)
Premiul al II-lea – Camelia Florescu (București)
Premiul al III-lea – Octavian Coteț (Chișinău)
Premiul special „Ionel Fernic” – Petre Marcel Vârlan (Brașov)
Premiul special „Romanța ne unește” – Viorel Covaci (București)
Premiul special „Cetatea Romanței” – Bela Andrași (Lupeni)
Premiul special „Tinerețea Romanței” – Marcel Iorga (Vaslui)
Premiul special „Henry Mălineanu” – Dumitru Caulea (Cernăuți).

Am postat imediat după ce am aflat că sunt fericita posesoare a Premiului 2 la creație, un mesaj pe contul meu de Facebook. Nu m-am așteptat la atâta atenție și am mărturisit că mă descumpănește mereu fericirea intensă. Dar încep să mă obișnuiesc, să realizez ce mi se întâmplă, să îmi dau seama că asta vine la pachet cu și mai multă muncă și aplecare spre studiul romanței. Vorba unui prieten care mi-a transmis că nu am voie de azi încolo datorită acestui succes să “mi-o iau în cap”, prietenii adevărați vor veghea ca acest lucru să nu se întâmple, dar pe ceilalți vreau să-i asigur cu toată convingerea că dacă nu am fost plămădită din iarbă rea, ci a pus “mamuca me” bucovineancă și tăicuțul meu oltean ce trebuie acolo în sângele meu corcit, lucruri rele n-au cum să se mai întâmple de-acum încolo.

Vă mulțumesc celor care înțelegeți mesajul acestui articol, colegilor de la Radio Prodiaspora că mi-au acordat girul lor să pot publica aceste gânduri, iubitorilor de romanță, de muzică bună, de frumos, care știu că îmi vor căuta și de acum încolo apropierea, creațiile și pasiunea sufletului meu ars de iubirea pentru muzică. Dacă m-am născut așa, dacă mi-am desfășurat aripile și zborul așa, vă asigur că așa voi muri, o nebună rebelă dar ancorată cu un milion de sfori nevăzute de trăirea intensă pe care doar frumosul cântat, scris, povestit mi-l dă”.

Camelia Florescu,
Radio ProDiaspora.


Mangalia News, 28.10.2021.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply