Preşedintele Sindicatului „Navalistul” din cadrul Damen Shipyards Mangalia – Noi încercăm să diminuăm numărul de salariați care vor fi concediați

0
971

Peste 200 de locuri de muncă vor fi restructurate la Compania Damen Shipyards Mangalia – potrivit planului de reorganizare a acestui Șantier Naval, decisă de AGA, la finele săptămânii trecute și anunțată de Ministerul Economiei.

Situația financiară s-a deteriorat în timp, iar compania a apelat la credite bancare și la împrumuturi de la grupul de firme Damen, acționar minoritar, (acționar majoritar fiind statul român), pentru a-și achita restanțele la plata obligațiilor către stat, angajați, creditori, furnizori și a evita executarea silită, potrivit comunicatului Ministerului Economiei.

Invitat la „Interviul dimineții’’ Radio Constanța, preşedintele Sindicatului „Navalistul” din cadrul companiei Damen Shipyards Mangalia, Laurenţiu Gobeajă a făcut câteva precizări importante.

Din ce cauză a ajuns compania în această situație?

Laurenţiu Gobeajă: Are și pandemia de coronavirus vina ei, a afectat toate sectoarele de activitate și inclusiv sectorul naval. Suntem conștienți că a scăzut numărul de comenzi, însă DAMEN nu a demonstrat că poate să administreze acest șantier nici în perioada 2018-2019, anterioară pandemiei. Pentru că și în 2018-2019 au avut pierderi: 160 de milioane de lei în 2018 și 151 de milioane de lei, în 2019. Și au datorii foarte mari. Nu știu care este motivul, adică autoritățile statului ar trebui să fie preocupate de ce societatea aceasta nu reușește de-a lungul timpului să fie profitabilă și tot pe pierderi. Dacă în trecut noi am făcut o plângere penală împotriva Consiliului de Administrație referitor la neglijență în serviciu, pentru că aceia care se aflau în CA au votat și au aprobat ca acele nave să fie construite sub prețul pieței, totuși nu s-a ținut cont de acea plângere penală. Nu s-a întâmplat nimic. Suntem dispuși să procedăm din nou, să acționăm în instanță pe cei responsabili pentru aceste pierderi și pentru neglijență în serviciu. Ca să apărăm locurile de muncă suntem dispuși să facem orice.

Ați primit o adresă oficială referitoare la reorganizare, la disponibilizare?

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Laurenţiu Gobeajă: Referitor la acel dat vinerea trecută pe site-ul Ministerului Economiei, din păcate, deși am încercat să atragem atenția factorilor de decizie că această această concediere nu este o soluție pentru redresarea societății, pentru că numărul de salariați a scăzut pe cale naturală și tinde să scadă în continuare și acest număr de 1690 de salariați care este menționat la data preluării este cel mai mic număr din istoria acestui șantier. Au fost și 4.000 de salariați proprii plus subcontractori. La un moment dat eram peste 10.000 de salariați pe platforma societății, în perioada Daewoo. Scăderea numărului de salariați înseamnă că vor fi foarte multe locuri de muncă care nu vor produce, dar implică niște costuri. Și nu înseamnă că cu 1.690 de salariați șantierul o să aibă profit, o să prospere. Dacă ne uităm pe cifre, constatăm cu regret că rezultatele sunt negative într-devăr, dar ele nu se datorează salariaților care urmează să fie concediați. Nu am primit nicio adresă oficială de reorganizare, de disponibilizare. Angajatorul are obligația să ne informeze cu cel puțin cu 45 de zile înainte de scurgerea termenului de preaviz. În această perioadă vor fi consultări între sindicat și angajator referitor la motivele concedierii. Noi încercăm să diminuăm numărul de salariați care vor fi concediați. Am încercat să evităm concedierea, dar din păcate factorii de decizie, cei doi acționari, au hotărât astfel.

Evident, nu sunteți de acord cu disponibilizările de personal, mai ales cel înalt calificat. Ați discutat cu reprezentanții Ministerului Economiei acest aspect – al pierderii forței de muncă înalt calificate?

Laurenţiu Gobeajă: Da, am discutat. Și nu numai acum. În 2018 am trecut printr-o altă criză, înainte de preluarea acțiunilor de către Damen. Ne-am deplasat în mod repetat la Ministerul Economiei. Era un alt domn ministru atunci și am primit asigurări scrise din partea dumnealui că vor proteja interesul național și forța de muncă înalt calificată din șantier. Din păcate, acele garanții scrise care au fost incluse în contractual de asociere mixtă nu mai sunt respectate. DAMEN și-a luat angajamentul că va crește numărul de salariați la 3.000, a făcut public acest lucru, în contractul de management există acest angajament pe care nu l-au îndeplinit. Nu au suficiente comenzi, nu au reușit să administreze șantierul acesta la capacitatea sa astfel încât să aibă profit. În 3 ani s-au acumulat datorii colosale. Într-adevăr, și Daewoo a avut datorii, dar ele s-au cumulat în 20 de ani. DAMEN a adunat datorii în 3 ani cât a reușit DAEWOO să adune în 20 de ani din păcate.

Ieri v-ați intâlnit cu membri ai sindicatului? Ați stabilit ce măsuri veți lua în continuare?

Laurenţiu Gobeajă: Da, ieri am avut o ședință în cadrul Consiliului Director. Nu s-a întrunit cvorumul și nu am putut lua o decizie. Am stabilit să așteptăm notificarea scrisă după care vom convoca de îndată Consiliul Director și vom stabili împreună ce acțiuni vom întreprinde în viitorul apropiat. Imediat ce primim acea notificare scrisă din partea angajatorului. Ne-au promis, atât primarul localității Mangalia, în Campania electorală, cât și premierul de atunci, și ministrul economiei, ne-au spus să stăm liniștiți că nu vor permite să fie dați oameni afară. Că DAMEN nu va permite să se aducă oameni din altă parte și să își dea proprii salariați afară. Au spus că nu se va permite așa ceva și totuși se permite. Sunt salariați de la Galați, sunt vietnamezi, sunt subcontractori care lucrează în societatea noastră, în vreme ce salariații proprii vor fi concediați. Este inadmisibil, într-o societate în care se fac ore suplimentare peste limita legală. Că și acesta va fi următorul pas, o sesizare către ITM. Am sesizat angajatorul că trebuie să se respecte legea, fac ore suplimentare peste limita legală, (peste 360 de ore pe an), și spun că nu au nevoie de 228 de salariți. În schimb au bani să plătească ore suplimentare dublu, peste limita bunului simț.

În cazul in care se va ajunge la disponibilizări, ce măsuri compensatorii sunt prevăzute pentru personalul care va intra în șomaj?

Laurenţiu Gobeajă: Și acesta este un subiect care spune multe despre capacitatea ministerului de a înțelege care sunt prevederile contractului de muncă. Dacă citiți comunicatul dat pe site-ul ministerului, ultimul aliniat menționează că potrivit prevederilor CCM încheiat la nivel de societate sunt prevăzute între 3 și 9 salarii compensatorii. Corect, dar ce este după virgulă nu înțelegem dacă este o greșeală intenționată sau pur și simplu este o eroare din cauza incompetenței celor care au scris acest comunicat. Pentru că DAMEN s-a angajat să ofere numărul maxim de 9 salarii compensatorii, ceea ce nu cred că este adevărat. Am întrebat și reprezentantul DAMEN și nu mi-a confirmat. Mi-a zis că se vor aplica prevederile CCM. Induc în eroare și opinia publică și salariații, pentru că nu se va ține cont de vechimea în societate, iar numărul de salarii va fi în funcție de asta și că toți cei disponibilizați vor primi 9 salarii. Dacă DAMEN ar fi atât de generos, să ne dea 9 salarii tuturor și plecăm toți în străinătate! Că se pare că în România noi nu mai avem loc de muncă și vin alți cetățeni din alte țări să lucreze aici. E regretabil că se întâmplă asta.

Ministrul Muncii, Raluca Turcan are programată în această dimineață o vizită la Șantierul Naval Constanța, iar la prânz (14.30) la Șantierul Naval Damen din Mangalia. Veți beneficia de oportunitatea de a avea o discuție cu Ministrul Muncii?

Laurenţiu Gobeajă: Nu am fost informați, dar dacă vom fi invitați vom participa, desigur. Însă sper să nu ne mai propună să ne luăm un al doilea job și să lucrăm part-time, că asta a declarat de curând doamna ministru. Adică trebuie să înțeleagă că noi nu ne facem speranțe că dacă ministrul muncii vine în șantier vom avea de muncă. E doar un joc de cuvinte, dar nu cred că vom avea de muncă, nu e de competența domniei sale să asigure locuri de muncă în șantier. Acționarii trebuie să se asigure de asta. Dar dacă nu ne invită la discuții, noi nu avem cum să ne autoinvităm.

Cum vedeți rezolvarea acestei probleme?

Laurenţiu Gobeajă: Încă nu s-a publicat în Monitorul Oficial, dar, din păcate, dacă decizia a fost luată și au dat comunicat pe site-ul Ministerului Economiei, îmi dau seama că este o certitudine. Această decizie este o certitudine, nu se poate anula. Noi încercăm să diminuăm numărul de salariați care vor fi afectați de această măsură.


Realizatorul interviului – Larisa Calistru, RadioConstanta.ro



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply