Mirela Tanc, unul dintre cei nouă cei mai buni profesori din lume | Elita României

0
635

Mirela Tanc a fost numită de către reprezentanţii Microsoft nu doar expert şi trainer, dar şi singurul “Microsoft Educator Spotlight” din Europa Centrală şi de Est. Mirela s-a mai numărat printre cei 9 profesori din lume câştigători ai premiului “Global e-Innovation”, oferit de o fundaţie din India, iar în ultimii doi ani a fost între cei 50 pedagogi nominalizaţi la premiul The Global Teacher, un fel de Oscar al profesorilor. A participat la summituri internaționale organizate de Microsoft în Singapore sau Dubai, unde au participat Bill Clinton și Tony Blair.

Născută într-o familie de dascăli, nu putea decât să devină unul

Mirela Tanc este o profesoară de limba și literatura română născută în Oradea, într-o familie de dascăli dedicați. Mama sa, Maria Ursu, învățătoare de vocație, iar tatăl, Gavril Ursu, profesor de istorie-geografie, recent numit cetățean de onoare în Lugașu de Jos, localitatea unde a fost director de școală peste 25 de ani.

În clasele primare, i-a fost model de inspirație excepțională învățătoarea Maria Fora – care a fost și învățătoarea fiicei sale, Diana Tanc.

Decizia de a deveni profesor de română a venit la liceu, unde la profilul Filologie-Istorie a avut-o ca profesoară de română pe Maria Liber.

Așadar, devenirea mea a fost marcată de 3 Marii – mama, mama de la școală-învățătoarea și profesoara din liceu. O altă Marie de excepție: Maria Vulișici Alexandrescu, profesoara de Gramatică, mi-a fost model la facultate. Evident că familia a fost prima care m-a influențat în alegerea profesiei. De altfel tradiția familiei va fi dusă mai departe de fiica mea, care a devenit în această toamnă, studentă la Litere. Părinții mei au fost dascăli apreciați, onești, care au iubit elevii și meseria aleasă, așadar eu nu am cunoscut o altă față a acestei profesii.”

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Mirela Tanc nici nu și-a închipuit că ar fi putut fi altceva. La începuturile sale ca profesor (pe la 25 de ani) a cochetat cu ideea de marketing publicitar, pentru puțin timp, fiind chiar director de județ pentru un concern mare la vremea aceea, PUBLIROM.

A avansat la postul de director de județ foarte repede, având abilități deosebite de comunicare și realizând mai multe în județul Bihor ca alți directori din țară care practicau exclusiv această meserie, situație pentru care a fost foarte apreciată.

Dar, în timp nu am rezistat… trebuia să renunț la ceva. A fost momentul în care am conștientizat că eu sunt menită să fiu dascăl, că toți banii câștigați ca director nu îmi aduc împlinirea pe care aș fi putut-o avea ca și dascăl. Cred că este, fără doar și poate, o menire.

Mirela Tanc, nu doar un profesor, ci un profesor mentor

Ca să înțelegem de ce e considerată așa, trebuie doar să parcurgem lista de invitații primite pe perioada pandemiei: Learning Revolution din SUA unde a susținut 2 sesiuni diferite (una pentru profesori, alta pentru părinți și elevi); ”Conferința Online” și “GETTING BACK TO GLOBAL FOR THE 2020S” din Republica Moldova, „Creatori de educație: poveștile de succes continuă!”, un eveniment online marca Proiectul CRED, sau SUPERTEACH unde a susținut 3 ateliere: unul fizic la Oradea, în 7 martie 2020, și două ateliere online în 9 și 16 mai.

A susținut mai multe ateliere pentru colegii de limba română din județ, la solicitarea Inspectoratului Județean, unul în fața doamnei Mina Maria Rusu – inspector general in Ministerul Educației, unul pentru Proiectul MERITO, altul pentru Simpozionul Național ”CERCETĂTOR ÎN DEVENIRE”. 

În cadrul acestor conferințe, Mirela Tanc și-a prezentat efectiv munca la clasă cu elevii, mai ales din perioada pandemiei. 

Cred cu tărie că învățarea este un proces continuu (never stop learning), cred că menirea profesorului azi este departe de a fi doar un transmițător de cunoștințe. Informația nu înseamnă educație…pe Google ai acces la orice informație. Azi noi nu predăm, ci facilităm învățarea. Azi, rolul nostru ca profesori este mult mai complex. E necesar să îi vedem pe elevi așa cum sunt, cu provocările lor, cu ceea ce are fiecare de oferit. Elevii devin exact așa cum îi vedem noi. Atunci când îi ascultăm, ei cresc și învață să își deschidă aripile, încep să aibă idei și le pun în practică, se simt fericiți și liberi.  Îi însoțim pe copii în procesul dezvoltării lor, arătându-le cea mai bună cale posibilă spre viitor, îi însoțim pe elevi intr-o călătorie de învățare la finalul căreia să dobândească niște deprinderi, le trezim „acele izvoare interne și ruminații” care îi fac să își descopere măreția din ei.

Profesorii trebuie să aibă azi abilități de antreprenor, să fie coach, să aibă abilitatea de a scrie, de a posta, de a crea lecții virtuale sau video, de a vorbi în public, de a lucra cu grupuri sau în camere virtuale, de a face excursii (virtuale în această perioadă), de a ști să pună întrebări și să asculte.

La conferințe, nu le prezintă colegilor doar munca elevilor săi și a sa, ci îi felicită pentru ceea ce fac (însăși prezența lor la conferințe denotă dorința de a se perfecționa, de  a fi mai buni în ceea ce fac). Îi încurajează să încerce să găsească noi oportunități și noi contexte de învățare pentru elevii lor, îi inspiră să fie mai buni ca oameni și ca dascăli. 

„Oamenii vor uita ce ai spus, vor uita ce ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă.”afirma Maya Angelou. După atelierele mele, profesorii sunt mai determinați să devină cea mai bună variantă a lor.

În trecut, a fost speaker la TEDx Brașov în 2019, la Building Education-București în 2018, la NextGen Conference-Oradea 2019. A fost invitată să susțină ateliere la Iași, Brașov, București, în Singapore, în cadrul summitului educațional E2, în Dubai la „United Nations Data Forum”, în 2018, unde a prezentat munca elevilor săi în cadrul proiectului CLIMATE ACTION, în fața Aminei Mohamed – secretarul general adjunct ONU.

Cu această ocazie, doamna Mirela Tanc îi invită pe toți profesorii din România să se alăture proiectului Climate Action-România, la care participă peste 1 milion de elevi din întreaga lume și care se bucură de sprijinul unor personalități globale.

Conferințele schimbă mentalități și ne învață

Mirela Tanc ne povestește despre faptul că unii colegi primesc aceste conferințe firesc, de alții nu.Până la urmă aceste conferințe, webinare, summituri nu se organizează cu scopul de a ne produce niște hârtii la dosar, ci ca să ne ajute să ne schimbăm MENTALITATEA și  SĂ ÎNVĂȚĂM CEVA UNII DE LA ALȚII.

Am avut surpriza (neplăcută) să constat că unii profesori se înscriu doar pentru certificatul de participare, dar am avut și surpriza plăcută să am peste 2000 de participanți  la sesiunea mea live din cadrul conferinței internaționale EDUCAȚIE ONLINE, iar înregistrarea acesteia să fie vizualizată de peste 118 000 de dascăli, și să se bucure de mii de comentarii pozitive și de aprecieri.

Unii profesori sunt mai rezistenți la schimbare, unii neagă rolul tehnologiei, iar alții sunt foarte deschiși, continuă profesoara, spunând că un punct de vedere care i-a plăcut foarte mult, a fost cel al Academiei Române, intitulat „Educația on-line – suport pentru performanță“

În acesta, Academia Română remarcă utilitatea și eficiența desfășurării unor activități didactice în spațiul virtual, dar apreciază că educația on-line este o formă complementară educației directe, în sala de clasă, ca soluție de avarie în contextul recentei pandemii.

Tehnologia informației și comunicațiilor, inteligența artificială și robotica colaborativă reprezintă un suport remarcabil în procesul de educație și instruire, dar utilizarea acestora trebuie făcută cu precauție și responsabilitate.

Folosirea tehnologiilor digitale în procesul de educație presupune o schimbare de paradigmă pentru dascăli, o modificare a modului de organizare și prezentare a lecțiilor, însoțite de eforturi suplimentare și de o infrastructură performantă, eficientă.
Mai trebuie menționat faptul că Școala Gimnazială ”Doamna Oltea” a fost printre primele care s-au orientat către predarea online, încă din prima zi de stare de urgență. Astfel, elevii au posibilitatea să învețe prin intermediul Khan Academy, să deruleze proiecte cu Universitatea Harvard și cu NASA. 

Sistemul de educație, unul lipsit de coerență

Citiți continuarea pe elitaromaniei.ro


Mangalia News, 05.10.2020.



piese-auto-mangalia.ro



Leave a Reply