Încet, dar sigur, DMHI primeşte gura de oxigen salvatoare. Sindicaliştii au discutat, deja, cu reprezentanţii Damen referitor la viitorul contract colectiv de muncă

1
4747

Editia de Sud: Conducerea Sindicatului Liber Navalistul din cadrul DMHI s-a întâlnit, în urmă cu două zile, cu reprezentanţii Companiei olandeze Damen Shipyards, care şi-au exprimat intenţia de a achiziţiona pachetul majoritar de acţiuni de 51% de la navaliştii coreeni care au preluat Şantierul Naval 2 Mai Mangalia în anul 1997.

Vicepreşedintele sindicatului, Laurenţiu Gobeajă a declarat pentru „Ediţia de Sud” că, într-o primă etapă, discuţiile s-au purtat pe marginea recalculării salariului de încadrare prin eliminarea coeficientului de corecţie, a valorii tichetelor de masă la nivelul maxim de 15,09 lei fiecare şi pe marginea schimbărilor legislative cu privire la transferul contribuţiilor sociale de la angajator la angajat.

„Aceste măsuri care vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2018, vor conduce la o scădere a venitului salarial net şi ale celorlalte drepturi băneşti ale angajaţilor. Propunerea noastră, a sindicatului, vizează menţinerea salariului net la acelaşi nivel, precum şi sumele nete ale celorlalte drepturi băneşti. În urma discuţiilor purtate cu reprezentanţii olandezi, aceştia ne-au asigurat verbal că salariul nu va fi afectat de noile măsuri. Spun verbal, deoarece, încă nu s-a finalizat tranzacţia privind pachetul majoritar de acţiuni. Astfel că nu putem semna, deocamdată, contractul colectiv de muncă pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2018”, a declarat vicepresedintele sindicatului.

Legat de achiziţionarea celor 51% de acţiuni, pentru perioada 19 – 20 decembrie 2017 este programată o nouă Adunare Generală a Acţionarilor la care angajaţii speră ca tranzacţia să fie parafată şi să nu mai apară amânări din lipsă de cvorum ori din alte motive care ţin de obţinerea aprobărilor guvernamentale ce se impun. Consiliul Concurenţei şi-a dat, deja, acordul, referitor la achiziţionarea acţiunilor de către Damen Shipyards, mingea fiind, acum, în terenul Ministerului Economiei care, face însă paşi prea mici într-o situaţie care nu este deloc benefică angajaţilor în special, renumelui DMHI, Mangaliei şi celorlalte zone limitrofe municipiului ce asigură forţa de muncă pentru şantier.

După cum se ştie, în Mangalia, pentru luni bune, s-a creat o adevărată panică în privinţa şantierului, singurul agent economic care susţine din punct de vedere economic municipiul, dar şi localităţile din jur – Limanu, 23 August, Albeşti, Negru Vodă etc. La orice colţ de stradă, în fiecare magazin, în piaţă şi oriunde altundeva localnicii nu vorbeau decât despre soarta şantierului, existând temerea că este pe cale să-şi închidă porţile, decizie care ar fi zdruncinat din temelii economia şi aşa plăpândă a urbei.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Autorităţile publice locale, complet dezinteresate de situaţia şantierului

Vicepreşedintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurenţiu Gobeajă ne-a mai spus că valoarea acţiunilor vândute se ridică la suma de 26 milioane de dolari. Statul român a avut un termen de 60 de zile în interiorul căruia îşi putea exercita dreptul de preemţiune, achiziţionând astfel pachetul majoritar. Acest lucru nu se va întâmpla, tocmai de aceea este surprinzător faptul că Ministerul Economiei nu se grăbeşte să dea undă verde acestei mutări salvatoare pentru şantier şi municipiu.

„Deocamdată, reprezentanţii Damen nu au putere de decizie, şi consider că data de 20 decembrie pentru şedinţa AGA este destul de târzie, în condiţiile în care nu mai este foarte mult de lucru, ultima navă urmând să fie predată în cursul lunii ianuarie 2018. Până atunci, vor fi luate lucrări de la şantierele din Galaţi şi Tulcea, dar chiar şi aşa angajaţii doresc stabilitate, doresc să ştie că lucrurile se vor îndrepta pe un drum sigur, liniştit, că nu vor fi nevoiţi să plece să muncească în altă parte. Totuşi, sunt optimist şi consider că la începutul anului viitor lucrurile vor reintra în normal”, a mai spus vicepreşedintele sindicatului.

Din fericire, pentru angajaţi, pentru municipiu şi zonele apropiate, şantierul va merge mai departe, ba există şanse foarte mari să redevină o putere pe piaţa construcţiilor de nave la nivel naţional şi internaţional, având în vedere potenţialul imens, dar şi portofoliul pe care şi l-a adjudecat în cei 20 de ani cât timp s-a aflat sub conducerea specialiştilor coreeni.

Începând cu anul 1997, Daewoo-Mangalia Heavy Industries, companie înfiinţată prin asocierea între renumitul constructor naval Daewoo-Shipbuilding & Marine Engineering din Coreea şi Şantierul Naval „2 Mai” Mangalia, România, a devenit cel mai competitiv şantier naval privind construcţia, conversia şi reparaţia de nave din zona Mării Negre.
Astfel, în cei 20 de ani au fost livrate 155 de nave comerciale, 50 de barje, 10 nave destinate logisticii, platforme de foraj marin, 3 docuri plutitoare, o macara plutitoare, o instalaţie plutitoare specializată în dragare.

Din păcate, perioada de incertitudine, criza în care s-a aflat temporar şantierul nu i-a întristat şi îngrijorat decât pe cetăţeni, persoane fizice şi juridice, de a căror viaţă şi afaceri depinde direct sau indirect soarta şantierului. În schimb, niciun reprezentant al autorităţii publice locale, primar sau consilieri, nu a avut vreo reacţie, nu a demarat vreun demers, nu s-a adresat Ministerului Economiei pentru lămuriri ori soluţii.

Aşa cum, regretabil, se obişnuieşte la Mangalia, diferit de alte oraşe din ţară, au fost mai la îndemână tăcerea, impasibilitatea, indiferenţa… Agitaţia, preocuparea, interesul pentru cetăţeni şi municipiu sunt lăsate pentru perioada de campanie electorală, când demarează vânătoarea de voturi!

editiadesud.ro, 22.11.2017.


 


piese-auto-mangalia.ro



1 COMENTARIU

  1. Santierul trebuie preluat repede de actionarul majoritar. Ministerul Economiei poate clarifica situatia creata, prin intensificarea dialogurilor cu partenerul de afaceri olandez dar si cu sindicalistii navalisti din municipiul Mangalia, important punct strategic economic, turistic si militar la tarmul Marii Negre, la hotarele tarii.

Leave a Reply