Ancheta “Cuget Liber”. Cât pierde statul român din afacerea “Daewoo – Mangalia” ? (V)

0
670

catpierdestatul-5

În episoadele anterioare, am încercat să descifrăm mecanismul prin care societatea româno-sud coreeană Daewoo – Mangalia Heavy Industries a ajuns să fie cocoşată de pierderi şi datorii şi să stabilim cine pierde şi cine profită de pe urma dezastrului financiar.

Alţii sunt de vină

Trebuie să ştiţi, stimaţi cititori, că, de-a lungul timpului, nu i-am slăbit cu întrebările pe reprezentanţii statului român în companie, cerându-le explicaţii pentru dezastrul economico – financiar, dar de fiecare dată au arătat cu degetul spre alţi factori, niciodată spre sistemul de management. Printre vinovaţii de serviciu figurau: sindicatul (care apăra drepturile angajaţilor), migraţia forţei de muncă, ciclul lung de fabricare a navelor, evoluţia preţurilor oţelului, petrolului şi ale utilităţilor, cursul valutar, criza economică şi câte şi mai câte.

Cu toată bunăvoinţa, n-am putut să le dau dreptate. Impactul factorilor invocaţi de respectivii conducători nu poate fi negat, dar este exagerat. Evoluţia celorlalte şantiere navale din România, care funcţionează în acelaşi context economic naţional şi internaţional, îi contrazice în mare măsură. Iată. În timp ce Daewoo – Mangalia a înregistrat o pierdere brută record, de 706.069.648 lei (191.512.869 dolari), în 2014, celelalte şantiere navale au încheiat anul cu următorul profit:

– Şantierul Naval Damen Galaţi – 38.974.720 lei; – Shipyard A.T.G. Giurgiu – 15.924.050;- Vard Brăila SA (fostă STX OSV Brăila) – 9.723.038 lei; – Şantierul Naval Constanţa – 8.846.104 lei; – Şantierul Naval Orşova – 4.736.826 lei; – Severnav – 140.651 lei.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Este drept, Vard SA Tulcea (fostă STX RO Tulcea) a raportat o pierdere de 21.972.129 lei, dar, spre deosebire de DMHI, a fost pe profit în anii 2011, 2012 şi 2013. Fiecare dintre şantierele navale a avut şi ani mai grei, cu rezultate negative, dar Daewoo – Mangalia produce în pierdere din 2005, neîntrerupt.

Pentru această spirală a pierderilor explicaţia trebuie căutată, în primul rând, în sistemul de administrare şi management al companiei, în politica dusă de acţionarul majoritar Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. (DSME) în şantierul naval din Mangalia, şi în nepăsarea statului român, care nu-şi apără interesele, în calitate de acţionar minoritar.

Cititi mai mult AICI. 01.08.2015.


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply