Ancheta “Cuget Liber”. Cât pierde statul român din afacerea “Daewoo – Mangalia”? (IV)

0
736

catpierdestatul-4

Ancheta noastră a arătat că societatea româno-sud coreeană Daewoo – Mangalia Heavy Industries se mişcă într-un cerc vicios, care a adus-o într-o stare falimentară. Cocoşată de pierderi şi datorii, a ajuns mult prea dependentă de importurile şi finanţările din Coreea de Sud, pe de o parte, de sistemul lucrului cu subcontractori, pe de altă parte.

Cine sunt cei ce câştigă din afacerea Daewoo – Mangalia? Furnizorii din Extremul Orient, băncile sud-coreene, subcontractorii români şi străini. În schimb, compania DMHI şi statul român, în calitate de acţionar minoritar, sunt abonaţi la pierderi.

Vârful icebergului

Astăzi vom discuta mai mult despre sistemul de lucru cu subcontractorii. După cum am arătat, compania avea în 2014 un număr de 2.574 angajaţi proprii, iar subcontractorii îi furnizau alţi 5.400 de lucrători. Numărul firmelor subcontractoare şi ale sub-subcontractorilor ajunsese la 71, la data de 31 mai 2014, iar printre administratorii lor figurează foşti vicepreşedinţi ai DMHI, adică oameni care au reprezentat interesele statului român în compania mixtă, şi cetăţeni sud-coreeni.

Ancheta declanşată de Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate şi Terorism la o serie dintre aceste firme a pus în evidenţă faptul că în jurul companiei româno-sud-coreene s-a dezvoltat un sistem infracţional. Un grup constituit din cetăţeni români şi sud-coreeni contractau lucrări de la DMHI pe care, apoi, le subcontractau unor firme fantomă. Astfel era evitată plata taxelor şi impozitelor către stat, iar banii obţinuţi din contractele cu DMHI erau „albiţi” şi ajungeau la capii afacerii.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Descoperirea DIICOT este doar vârful icebergului. Fenomenul este mai amplu şi mai profund.

„De-a lungul anilor, în şantierul naval s-au acumulat numeroase nemulţumiri în legătură cu sistemul de lucru cu subcontractorii. Am primit numeroase sesizări din partea membrilor noştri de sindicat. Unii s-au plâns că sunt puşi de şefii lor să muncească în contul subcontractorilor, alţii că le-au fost aduşi în formaţiile de lucru muncitori ai subcontractorilor şi că trebuie să împartă banii cu ei. În companie circulă tot felul de zvonuri că unii dintre managerii şi şefii de compartimente şi-au deschis firme pe numele copiilor sau soţiilor, care au subcontractat lucrări de la DMHI şi pe care le favorizează. Chiar şi între subcontractori sunt nemulţumiri. Recent, patronul uneia dintre societăţi a venit la sindicat să reclame că, pentru aceeaşi muncă, firma sa primeşte un tarif de două ori mai mic decât un alt subcontractor.

Sindicatul nu are nici competenţa, nici puterea să facă anchete administrative şi investigaţii poliţieneşti. De fiecare dată, când ni s-au semnalat astfel de probleme, le-am adus la cunoştinţa conducerii sud-coreene şi româneşti. Mai mult de atât nu putem face. Este obligaţia administraţiei companiei şi a conducerii executive să facă ordine în sistemul de lucru cu subcontractorii, să nu existe situaţii de incompatibilitate, să urmărească cum sunt distribuite lucrările şi dacă sunt executate conform contractului” – a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Marin Florian, preşedintele Federaţiei „Navalistul”.

Continuarea, în cugetliber.ro, 30.07.2015.


piese-auto-mangalia.ro

lensa.ro


Leave a Reply