MANGALIA 20 – Un TOP al personalităților locale. Episodul 5: AVIAȚIE, BIOLOGIE, CERCETĂRI MARINE

0
2375

farmec.ro
carturesti.ro%20

Mangalia_20_montaj_foto

MANGALIA 20 – Un TOP al personalităților locale

– episodul 5 –

Anul acesta se împlinesc 20 DE ANI de când orașul Mangalia a fost declarat municipiu (1995 – 2015).

Cu acest prilej, redacția ziarului online www.MangaliaNews.ro a lansat Topul personalităților locale „MANGALIA TOP 20”. Au trecut, așadar, 20 de ani de când Mangalia este municipiu; noi am ales pentru a puncta acest eveniment 20 de domenii în care s-au afirmat concitadinii noștri, de-a lungul vremii, încercând, totodată să “updatămMonografia “Mangalia în paginile vremii”, scrisă în 2007 de Aurelia și Alexandru Lăpușan.

Articolul anterior a cuprins domeniile ARTE PLASTICE, PICTURĂ, GRAFICĂ, SCULPTURĂ, CRITICĂ DE ARTĂ – generațiile actuale.

Continuăm astăzi cu Episodul 5: AVIAȚIE, BIOLOGIE, CERCETĂRI MARINE.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

I. AVIAȚIE: 

In memoriam ALEXANDRU PODGOREANU.

Alexandru_Podgoreanu_sef_promotie_Scoala_de_pilotaj_Ploiesti_1938

Născut în data de 30 ianuarie 1919, la Buzău, decedat 01.03.2011, la Mangalia, aviator, pilot instructor, comandant la Aeroportul Tuzla, profesor de Artă Fotografică la fosta Universitate Cultural-Științifică din Constanța, cu mai multe expoziții foto la Galeriile Tomis din Constanța, prozator de forță, ale cărui scrieri urmează să vadă lumina tiparului, post mortem. 

(Fotografiile ne-au fost puse la dispoziție de medicul stomatolog Constantin Podgoreanu din Mangalia, fiul aviatorului Alexandru Podgoreanu).

Alexandru_Podgoreanu_instructor_zbor_scoala_de_aviatie_alexandria_1944

Ziarul Telegraf, 02 Aprilie 2007, în articolul „40 de ani de zboruri pe aeroportul Tuzla”:

Alexandru Podgoreanu, comandantul unității Aviasan Dobrogea, atât de frumos autodenumit drept “Călătorul vremurilor acelora de glorie ale aviației române”, a declarat:

“Ca să fii aviator cu adevărat, trebuie să ai, în primul rând, un suflet capabil să vibreze la cea de-a treia dimensiune”…

Aeroportul Utilitar Tuzla – Scurt istoric:

  • 1958 – Sub patronajul LARES, la Constanta, pe Aerodromul Palas, se infiinteaza prima statie Aviasan (cu un hangar si anexe). Primul comandant al nou infiintatei unitati de aviatie este numit cdr. Petrescu, care detine aceasta functie pana in 1962.
  • Tot in acest an, este desemnat comandant Podgoreanu Alexandru, fost pilot militar, venit de la comanda Scolii de Aviatie Sportiva de la Galati. Unitatea isi pastraza locatia pana in toamna anului 1966, cand terenul de la Palas este dezafectat (datorita extinderii orasului Constanta) iar ca teren provizoriu de zbor este desemnat malul lacului Techirghiol. Avioanele sunt mutate la Calarasi (aviatia sportiva) si la Bucuresti.
  • 1967 – In primavara anului 1967, unitatea se muta pe nou construitul aerodrom de la Tuzla, unde, in data de 27 martie 1967 are loc prima misiune de zbor.
  • In perioada 1966-1967, personalul navigant este compus din pilotii Podgoreanu Alexandru, Lupu Alexandru si Petcu Vasile, tehnici Irina Neculai, Bogos Costache si Matei Mihai, dispeceri trafic – Toma Nicolae si Munteanu Iosif, meteo Ranga Eugen si Ranga Ioana, iar personalul medical din Dumitru Magda si Matei Maricica.
  • In aceasta perioada, unitatea are, datorita cerintelor mari, statut de statie Aviasan independenta. In 1967 parcul de avioane este compus din doua IAR-813 (YR-IDC si YR-IDD), doua IAR-817 (YR-ASA si YR-ASD), un IAR-818 (YR-AVC), un Fiesler (YR-MSI), un MR-2 (YR-MRH) si un AERO-45 (YR-PSF). In acest an se efectueaza cca. 1.600 ore zbor in misiuni de transport (bolnavi, material biologic, medici specialisti) precum si in supravegherea activitatii agricole cu specialisti.
  • 1974 – pe 1octombrie, se infiinteaza Aerobaza Tuzla. Aeronavele din dotarea Aerobazei sunt: zece AN2 (YR-ANM, ANI, ANN, ANF, ANA, ANJ, APR, ANE), un Allouette III, doua IAR-818 si un SuperAero45. 
  • In acest an, in cadrul detasamentelor Aviasan activau trei piloti: Podgoreanu Alexandru, Calota G si Paraschiv N. Sectorul tehnic este condus de Botezatu V. si cuprindea cca 45 de mecanici.
  • In data de 20 septembrie 1974, la Topraisar are loc un accident cu un avion AN2 (YR-APV) – echipaj cdt. Baraitaru I si mec., in care isi pierde viata pilotul comandant.

Alexandru_Podgoreanu_pilot_comandant_Aviasan_Tuzla_1968

  • In 1975 este numit din nou comandant de aerobază Podgoreanu Alexandru.
  • In 18.07.1975, in zona localitatii Mircea Voda are loc un accident cu un avion AN2 (YR-ANE) echipaj cdt. Czeco Robertin – in urma caruia avionul este distrus, iar echipajul grav ranit.
  • In august 1976, in urma unui accident cu un avion AN2 in zona Cobadin (cdt. Filipoiu), isi pierd viata toti membrii echipajului.
  • 1976 – Este numit cdt. de aerobaza Lupu Alexandru, cdt. Intre anii 1976-1982, aerobaza ramane sub comanda lui Lupu Alexandru.
  • 1982: Aviasan se desființează în februarie 1982, pe Aerodromul Tuzla rămânând în funcționare doar Aerobaza, care iși continuă activitatea până în 1997. Dat fiind că, după 1989, agricultura din zonă devine tot mai slabă, aerobaza iși pierde încet dar sigur principalul domeniu de activitate.
  • 1998: Aerodromul Tuzla este preluat de către Regional Air Services SRL și devine astfel primul aerodrom privat din țară.
  • 2006: Începând cu acest an Regional Air Services SRL furnizează servicii operaționale offshore complete în favoarea OMV Petrom.[1]
  • 2009: În 7 aprilie 2009 aerodromul a fost vizitat de Raymond Benjamin, Secretar General al Organizației Internaționale a Aviației Civile (ICAO) și de Cătălin Cotruț, șeful reprezentanței României la ICAO.
  • (Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Aeroportul_Utilitar_Tuzla).

Presa, despre activitatea pilotului Alexandru Podgoreanu:

Dansuri aviatice la Aerodromul Tuzla

02 Aprilie 2007: Festivitatile prilejuite de implinirea a patru decenii de zboruri la Tuzla au fost deschise, sambata, de pilotul veteran al aeronauticii romanesti, Alexandru Podgoreanu. Publicul a avut parte de o demonstratie de parasutism si de un spectacol aviatic executat de doua din avioanele aflate in dotarea bazei. „Aerodromul Tuzla gazduieste cursuri de pilotaj si lectii de parasutism. De aici se efectueaza zboruri publicitare, zboruri destinate lucrarilor agricole sau aerotaxi”, ne-a spus directorul aerodromului, Adrian Vasilache. Mai mult, AICI.

AVIASAN – Aripi pentru oameni – 1960, cu Alexandru Podgoreanu! (VIDEO) ”Bunicul” SMURD-ului, AVIASAN-ul. Un documentar despre “Aripi pentru Oameni“. Iată documentarul integral:

Sursa: https://www.youtube.com/watch?v=-Cnbaqh4lbw&t=64


II. BIOLOGIE, CERCETĂRI MARINE:

Dr. în biologie Petru STRUGARIU.

Iată CV-ul său, scris în stilul propriu, bonom, auto-ironic, atât de bine cunoscut de prieteni: Nume, prenume, porecla: Strugariu Petru, “Pedro carcasone”. Data nașterii: 13.07.1949. Vârsta: 66 ani. Locul nașterii: Seini, jud. Maramure. Ocupația actuală: pensionar. Profesia: biolog. Domiciliul: Mangalia. Căsătorit. Religia: creștină. Confesiunea: universală. Naționalitatea: română, Cetățenia: română.

Studii: Absolvent al Universității ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Facultatea de Biologie, promoția 1972. Cursuri postuniversitare, titluri științifice, diplome… etc. Doctoratul, în martie 1986, Biochimie, la Spitalul Clinic Fundeni. Funcția hepatică (transaminaze), în condiții de hiperbarism real (la scafandri, pe viu, nu în simulator!). Experiență: 36 de ani lucrați în laborator clinic. 

petru-strugariu-lacul-limanu-1972 -Pasiuni: Aproape 40 de ani de scufundări în Marea Neagră. Aproximativ 5.000 de ore de scufundare. Numeroase studii si observatii, unele publicate în analele Universității Iași. In 1970, propunere de declarare rezervatie naturală lacul Limanu. Vânător de imagini subacvatice. Muncă de pionierat. Fotografii, diapozitive, filme pe 8 si 16 mm. Emisiuni la Televiziunea Română, pe teme de biologie marină. (Foto: Petru Strugariu – Lacul Limanu, 1972).

Tot ce este legat de lumea subacvatică, susțin pe deplin. Fără să avem pretenții de studii științifice laborioase, experiența practică este edificatoare în fața celor care pun la îndoială cele afirmate. Pe lângă pasiunea pentru lumea subacvatică, se mai adaugă pasinea pentru frumos și surse de adrenalină.

Vicii: Dintre 100 de păcate, nu-mi plac politica, fotbalul și jocurile de noroc. Restul, fără număr…

Principii călăuzitoare:

  • În mare, poți greși o singură dată. A doua oară, nu mai are cine, în locul tău…
  • Dă, Doamne, să se impoziteze Prostia!
  • Deosebirea dintre bărbați și copii este prețul jucăriilor lor.

     Proiect: Odată cu noua colaborare cu acei oameni minunați și ideile lor zburătoare de la ,,Mangalia News”, dorim să redăm municipiului Mangalia o nouă orientare în ceea privește atitudinea locuitorilor față de Mare. Trebuie să recunoaștem că 90% din populație locuiește la mare si doar 10% trăiește la mare. Intr-adevar, este foarte greu să schimbi această mentalitate. De aceea, împreună cu prof. Traian Lupu și dr. Sorin Colesniuc, dorim, în primul rând, să contribuim la o necesară actualizare a Monografiei Mangaliei, din antichitate până în zilele noastre, inclusiv prin Proiecte de punere în valoare a zonei subacvatice aferente coastei marine, pentru practicarea și dezvoltarea turismului subacvatic. (Unele țări fără ieșire la mare au dezvoltat turismul subacvatic în ape interioare sau în galerii de mină și saline prăbușite, cariere de piatră abandonate etc.).

     Susținem și un alt Proiect pentru combaterea eroziunii malurilor, în special a plajelor, cu materiale recuperate și tehnologii simple, fără pretenții de ,,ultimă oră”, realizabile cu bani puțini… Si multe, multe, altele. Spațiul acestei rubrici nu poate cuprinde la o singura expunere tot ce avem în plan. De aceea, vă propun să veniți cu comentarii și propuneri, pentru a realiza un serial pe aceste teme, cu sprijinul d-voastră, stimați cetățeni ai Mangaliei. Semnează, Strugariu Petru.

GALERIE FOTO din colecția personală dr.Petru Strugariu,

ÎN EXCLUSIVITATE, pentru Mangalia News!

doi batrani si o mare
Petru Strugariu – “Doi bătrâni și o mare…”
petru strugariu-echipament de suprafata
Petru Strugariu – Echipament de suprafață…

DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE

DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE

DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE

DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE

DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE DIGITAL IMAGE

Mulțumim pentru materiale, domnului dr. în biologie (și scufundări subacvatice), Petrică Strugariu! Adăugăm și două comentarii la postările noastre anterioare:

Sincer sa fiu, nu-mi vine sa cred… Cand vad că traim intr-un ocean de mizerie intelectuala, o lume intunecata, o lume care se scufunda in propria mizerie, constat cu entuziasm ca mai exista oameni minunati, care lupta pentru frumos. Consider ca este o repunere in drepturi a unui oras cu particularitati fizico-geografice de exceptie, cu potential turistic, tot de exceptie, cu un trecut cultural si istoric, la fel, de exceptie! Felicitari, nu in ultimul rand, acelor oameni minunati, care duc o munca titanica sa redea Mangaliei ceea ce este a Mangaliei. Personal vreau sa contribui la acest proiect, conform principiilor: ,,Navigare necesare est”, ,,Imersione necesare est” si ceva strict personal: „Cine nu are barcă, nu este mangaliot”. Să auzim de bine. Batranul si Marea.


Din nou, vă salut cu toata prietenia. Ce mai, se pare că și concetățenii noștri încep să trăiască la mare, nu doar să locuiască… Este foarte adevărat că zona Mangalia, din punct de vedere fizico-geografic, climatologic, hidrologic, este o zonă aparte față de restul Dobrogei, chiar și față de restul Dobrogei maritime. În mod sigur, aceste condiții au determinat încă din antichitate ca cel mai diverse grupări etnice să se stabilească pe aceste meleaguri. Dovezile există.

Întodeauna hotarul dintre mare și continent a atras personaje care sperau și doreau o schimbare majoră în viața lor. Nu voi comenta acest aspect. Poate altădată. Ce vreau să subliniez acum este legătura dintre om și mare. Cu mai mulți ani în urma, la Mangalia erau doar câțiva proprietari de bărci, care desfășurau o activitate strict limitată la pescuit. Activități subacvatice, nici vorbă. Și legile erau foarte restrictive. Nu pun în discuție Marina militară. Chiar în acele condiții, cu numeroase cereri, rugăminți, intervenții la factorii de decizie, am reușit să pătrundem sub apa mării cu mare parte din echipament improvizat, pentru că, în comerțul socialist nu existau butelii, detentoare, costume de neopren etc. Cu toate acestea, nu am renuntat, ba mai mult, am început să construiesc carcase etanșe pentru tot felul de aparate foto. Documentație, aproape că nu exista… Și, totuși, am reușit. 

Astăzi sunt încântat să văd atâtea echipamente, dispozitive, materiale, cluburi. Dar, cel mai important este că văd personaje interesate de lumea subacvatică. În fiecare vară sunt asaltat de tineri care vor să practice scufundarea cu ,,aqualangul”. Pot să afirm că am „convertit” la lumea subacvatică și un… preot. Reciproca a fost un eșec. Asta este… Promit să revin și cu alte „amintiri din vremurile de glorie”. O zi minunată! Bătrânul și Marea.


În episodul viitor (6): 

CERCETĂRI MARINE (2) și CERCETĂRI SPEOLOGICE în zona Mangalia.


Surse documentare: 

  • Monografia „Mangalia în paginile vremii”, autori Aurelia și Alexandru Lăpușan, Editura Dobrogea, 2007;
  • Site-ul Muzeului de Arheologie Callatis din Mangalia,
  • Publicații locale, județene, naționale,
  • Colecții de fotografii personale,
  • Alte surse: Internet, rețele de socializare.

Montaj foto titlu: Pictura „Mangalia veche”, 1945, Lucia Demetriade Bălăcescu și Mangalia, sensul giratoriu, fotografie actuală.


 Mangalia News, 11.03.2015.



piese-auto-mangalia.ro

farmec.ro


Leave a Reply