Profitul Şantierului Naval “2 Mai” Mangalia a crescut de 5,5 ori în timpul crizei economice

0
982

farmec.ro
carturesti.ro%20

În 2011, Şantierul Naval „2 Mai“ Mangalia a obţinut un profit net de 967.966 lei, din care 90%, respectiv 847.561 lei, a fost repartizat pentru dividende. O cotă de 93,8878% din acestea revin statului, care, în calitate de acţionar majoritar, este reprezentat de Ministerul Comerţului. Restul de 6,1122% se va împărţi între acţionarii minoritari, persoane fizice.

S.N. „2 Mai” este o companie profitabilă. De pe urma ei statul român şi acţionarii minoritari au încasat, în anii de criză, dividende mai mari decât în perioada de creştere economică, respectiv: în 2008 – 23.522 lei, în 2009 – 89.912 lei, în 2010 – 625.960 lei, în 2011 – 847.561 lei.

Evoluţia companiei este surprinzătoare, în comparaţie cu rezultatele financiare ale „Daewoo – Mangalia Heavy Industries” (DMHI), la care SN „2 Mai“, deţine 49% din acţiuni.

Vă reamintim că DMHI a luat naştere, oficial, la data de 14 februarie 1997, printr-un joint-venture între concernul „Daewoo“ (în prezent Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., numărul trei mondial în construcţia de nave) şi Şantierul Naval „2 Mai“ Mangalia. Sud-coreenii au intrat în asociere cu 53 milioane de dolari, din care mare parte sub formă de know-how, şi deţin 51% din acţiuni. Aportul de capital social al statului român a fost şantierul naval propriu-zis (mai puţin terenul, în suprafaţă de 793.274 mp, evaluat la 50,92 milioane dolari, la acea dată), pentru care a primit 49% din acţiuni.

La puţin timp de la asociere, statul român a uitat „culoarea dividendelor” de la DMHI. Ultima dată le-a primit în 2004. De atunci şi până astăzi, compania mixtă româno-sud coreeană a înregistrat pierderi an de an.

Publicitate https://www.mangalianews.ro/

Întrebarea este cum de reuşeşte SN „2 Mai“ să facă profit, cu numai 8 angajaţi, cât a raportat în 2011, în timp ce DMHI, cu peste 3.000 de salariaţi plus subcontractori, beneficiind de investiţii uriaşe şi de sprijinul gigantului DSME, este mereu în pierdere?

Să aruncăm o privire asupra datelor financiare raportate de compania statului. În perioada 2009 – 2011, volumul activităţii la SN „2 Mai“ a crescut de 2,75 ori, veniturile din exploatare urcând de la 3.770.721 lei la 10.266.150 lei. Pe de altă parte, cheltuielile cu salariile şi indemni-zaţiile au avut un spor de numai 22%, de la 318.573 lei la 410.774 lei. Profitul net a avut cea mai spectaculoasă evoluţie: creştere de 5,55 ori în numai trei ani, de la 174.299 lei, în 2009, şi 775.462 lei, în 2010, ajungând la 967.966 lei, în 2011.

În schimb, DMHI a avut un parcurs presărat cu pierderi: în 2009 – 423.769.034 lei, în 2010 – 140.195.980 lei, în 2011 – 72.788.618 lei.
Veniturile SN „2 Mai” provin din: producţia de componente navale pentru DMHI, realizate în colaborare cu subcontractori; comerţul cu materiale; închirierea terenului pentru DMHI; dobânzi bancare.

Dacă în 2009, producţia reprezenta 42,36% din totalul veniturilor, în 2011, ponderea ei a coborât la 40,11%. În cifre absolute valoarea ei s-a dublat. Ponderea comerţului a crescut de la 27,01%, în 2009, la 50,33%, în 2011, iar cea a veniturilor din chirie a scăzut de la 6,10% la 3,95%.

Datele prezentate mai sus demonstrează că know-how-ul românesc, aplicat la SN „2 Mai” este generator de profit. Rămâne un mister ce se întâmplă cu know-how-ul sud-coreean, de milioane de dolari, adus ca aport de capital în compania mixtă. În Extremul Orient, la DSME, el produce profit, dar pe pământ românesc, doar pierderi. 

Cuget Liber, miercuri, 30 mai 2012. Autor: Ion TIŢA-CĂLIN


piese-auto-mangalia.ro

farmec.ro


Leave a Reply